suv, Testy

TEST: Dacia Duster 1.3/110 kW 4×4

>Redakce Redakce
30 dubna, 2023

Za rok dorazí třetí generace Dacie Duster. Bude konstrukčně vyspělejší, ale z důvodu stále se zpřísňujících emisních limitů také dražší. Pod kapotou se bude muset zabydlit i hybridní pohon, vznětový motor naopak zmizí. My jsme důkladně prověřili druhou generaci. Lze konstatovat, že nám bude smutno!

Zatímco stávající duster jezdí na výrazně upravené platformě první generace, novinka bude stát na provedení CMF-B LS, které už nyní využívá logan, sandero nebo sedmimístný jogger. Pohon všech kol bude i nadále k dispozici, stejně tak jako základní přeplňovaný tříválec 1.2 TCe doplněný 48V mild-hybridní technologií. Výkonnější benzinovou verzi pravděpodobně nahradí znatelně dražší hybrid.

Ale vraťme se k testované druhé generaci, která se vyrábí od roku 2018. Dacia loni prošla novou grafickou identitou. Všechny modely včetně dusteru nabízejí masku chladiče s nepřehlédnutelným novým logem sestaveným z písmen DC symbolizujících článek řetězu. Evokovat má silné spojení a důvěru mezi značkou a zákazníky. Celkem drobná změna společně se světlomety s výrazným světelným podpisem příď výrazně zatraktivnila. Další změny v rámci faceliftu jsou spíše kosmetické. Jmenujme například nový volant, drobné změny v nově pojmenovaných výbavách nebo nové odstíny barev. Duster je možné i nadále objednávat i s továrně upraveným pohonem na benzin a LPG.

Ceny letí vzhůru

Všechny automobilové značky své modely výrazně zdražují. Největší podíl na tom má inflace, stále přísnější emisní normy, ale i stoupající poptávka nebo neustále se zvyšující počet povinných bezpečnostních systémů, které mají do roku 2040 zaručit snížení smrtelných nehod o 60 %. Jestliže základní verze s atmosférickým čtyřválcem 1.6/84 kW stála v roce 2018 jen 259 900 Kč, tak nyní je nejlevnější duster k mání za 410 500 Kč. Má znatelně lepší výbavu, je bezpečnější, tišší, komfortnější a výrazně úspornější, protože s moderním přeplňovaným tříválcem 1.0/67 kW plní přísnou emisní normu Euro 6.

Základní motor lehkou dacii rozpohybuje na 100 km/h za 13,1 s, což není nikterak tragické, vyplatí se ale připlatit 53 000 korun za znatelně temperamentnější čtyřválec 1.3/96 kW. K mání je i vrcholná verze se 110 kW, ta je ale už s vyšší základní výbavou znatelně dražší.

S temperamentním motorem na ješitné řidiče

Už jsem si zvykl, že když se s dacií na dálnici ocitnete v levém pruhu, dřív nebo později narazíte na vyblikávače, který vás dojede a dálkovými světly upozorní, že s touto značkou nemáte v rychlém pruhu co dělat. Jenže čtyřválec se 110 kW dokáže s lehkým autem těmto ješitům řádně zatopit a po chvíli nátlak vzdají. Přeplňovaná třináctistovka je vůbec nejvýkonnější motorem, který kdy byl do dacie namontován. A tomu odpovídá také temperament a příjemné pružné zrychlení v širokém spektru otáček. Na druhou stranu to není nenasyta. Na našem testovacím okruhu jsme v kombinovaném provozu na 100 km spotřebovali necelých 8 l benzinu (7,9 l/100 km), což je s ohledem na pohon všech kol a nadprůměrný výkon velice solidní hodnota.

Podvozek s přehledem vyšší výkon akceptuje, ochotně zatáčí, i když se znatelnějšími náklony karoserie a odlehčením vnitřních kol. Nastavení podvozku mile překvapí pří jízdě v terénu, kde je mimořádně komfortní a agilní.

Servisní intervaly po 30 000 km

Náklady na pravidelný servis jsou snadno akceptovatelné díky třicetitisícovému intervalu a rozumné cenové politice autorizovaných servisů. Průměrná hodinová sazba je 850 korun.

Po pěti letech a ujetí 210 000 km zákazník za předepsaný servis zaplatí 46 500 Kč. Jedna servisní prohlídka tak každých 30 000 km vyjde v průměru na 6650 Kč bez DPH.

Další výhodou je, že čtyřválec 1,3 má rozvody hnané řetězem. Jeho výměna není výrobcem předepsána. Podle servisních záznamů se ani po nájezdu nad 200 000 km zákazníkům měnit nemusel. Řetěz se o výměnu přihlásí sám zvýšenou hlučností.

Ceny dílů příjemně překvapí

Až na světlomety lze ceny vybraných dílů označit za nízké. Čelní sklo zadní svítilny, přední a zadní nárazník nebo levé zpětné zrcátko se vejdou do částky 10 000 Kč (bez DPH), patří tedy k nižšímu průměru.

Příjemně překvapí také cena běžného spotřebního materiálu. Některé díly ale svou cenou přeci jen překvapí. Například světlomet vyjde na 22 000 Kč, levné není ani zpětné zrcátko (11 190 Kč).

TCO ještě více zatraktivňuje verze na LPG

Díky neobvykle vysoké zůstatkové hodnotě, rozumným provozním nákladům a přijatelné ceně vychází TCO výhodně. Ještě znatelněji lze celkové náklady snížit u verze na LPG. Škoda že propan-butan dokáže spalovat pouze základní tříválec. Výhodou tovární přestavby je nízká cena, verze na LPG je jen o 15 000 korun dražší než benzinová verze. Navíc při jízdě na plyn má motor o 7 kW vyšší výkon (74 kW). Verze na LPG má mimochodem o téměř 10 % nižší emise v porovnání s běžnou benzinovou verzí.

Námi testovaný přeplňovaný čtyřválec 1,3 tuto možnost nenabízí, a tak případným zájemcům zbývá pouze možnost individuální přestavby. Solidní firma s velmi kvalitním systémem zvládne přestavbu do 35 000 korun a dokáže také za 3000 korun nabídnout čtyřletou rozšířenou záruku na motor. Ostatní komponenty jsou kryty standardní tovární zárukou. Reklamace ale téměř vymizely. Řídicí jednotky moderních systémů na LPG jsou totiž napojeny na konektor OBD, takže management řízení spalování plynu využívá všechna data z běžné řídicí jednotky motoru. Proto již motor při jízdě na plyn nepracuje s chudou směsí, a tak ve spalovacím prostoru nevznikají vysoké teploty, které způsobovaly různé závady, především však postupné zaklepávání sedel ventilů.

Není bez zajímavosti, že naším redakčním rekordmanem v oblasti TCO je Dacia Sandero. Plynovou verzi v celkových nákladech na provoz zatím nikdo nepokořil. Po započtení všech nákladů, tedy za dálniční poplatek, pojištění, servis, pneumatiky, pohonné hmoty a ztrátu hodnoty, vyjde jeden ujetý kilometr po třech letech provozu a ujetí 90 000 km na pouhých 3,28 Kč. Pokud by se s dacií po třech letech ujelo 210 000 km, klesly by náklady na 2,42 Kč/km. Pro zajímavost – testovaný duster s motorem 1.3/110 kW, který plynovou přestavbu nenabízí, dokáže jezdit ve stejném režimu za 6,65 Kč, respektive za 5,30 Kč. I tak má duster mezi automobily SUV nejnižší náklady na provoz. Podrobnosti naleznete v tabulce Náklady na provoz za 3 roky.

Resumé

Duster nabízí vysoký jízdní komfort a přes kompaktní rozměry nezklame ani vnitřním prostorem. S vysoko umístěnými zadními sedadly nad podlahou klesají prostorové nároky v oblasti kolen, takže i postavy s výškou kolem 190 cm zde naleznou potřebný prostor. Škoda jen, že nelze seřizovat sklon zadních opěradel ani u dražších výbav. Úhel mezi sedákem a opěradlem je ale dostatečně komfortní.

Podvozek nabízí ideální kompromis mezi silničním a terénním nastavením. V terénu se mu ale daří o něco lépe a nabídne nebývalý komfort a u verze 4×4 také výtečnou trakci. Díky nadprůměrné světlé výšce (210 mm), přechodovému úhlu (21°), přednímu (30°) a zadnímu (33°) nájezdovému úhlu nabízí překvapivé schopnosti podobné skutečným off-roadům. Uvidíme, jak na tom bude chystaná třetí generace, ale podle dostupných informací to vypadá, že z terénních ambicí přeci jen o něco sleví.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
Dacia Duster 1.3 Tce 150 4×4
Motor, převodovka Vpředu napříč uložený zážehový čtyřválec pohání přední nebo všechny kola, objem 1332 cm3, výkon 110 kW při 5250-6000 1/min, točivý moment 250 Nm při 1700-3250 1/min. Ručně řazená převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4341/1804/1682 mm, rozvor 2676. Zavazadlový prostor 0,411/1,444 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1399/460 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1500/695 kg.
Výkony Největší rychlost 180 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,4 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 6,8 km/CO2 153 g/km.
CENA s DPH 567 000 Kč
NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)
Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
8,9/6,6 6,3/8,8 7,9
VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM
Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel          vpředu / a 1410/1400/1520
vzadu / b 1430/1400/1480
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) / c 1050/610
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly / d 930/1000/560 a 1520/1000/560
Prostor nad předním/zadním sedákem / e 1000/960
Výška předního/zadního sedáku nad zemí / f 290/340
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S
(Subaru Forester 2.0i)
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 68,30 %
90 000 km 3 roky 61,25 %
150 000 km 3 roky 53,70 %
210 000 km 3 roky 46,10 %
NÁKLADY NA PROVOZ
Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu
Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny a náklady na pneuservis, který je ovlivněn především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňuje v menší míře.
Počet km za 3 roky provozu (km) 30 000 90 000 150 000 210 000
Pořizovací cena vozu (Kč) 567 000 567 000 567 000 567 000
JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY
Dálniční známka (Kč) 4500 4500 4500 4500
Zákonné pojištění1) (Kč) 22 100 22 100 22 100 22 100
Havarijní pojištění2) (Kč) 51 030 51 030 51 030 51 030
Servisní prohlídky3) (Kč) 5430 15 050 32 300 56 320
Pneuservis4) (Kč) 20 500 20 500 33 900 52 300
Pohonné hmoty5) (Kč) 88 500 265 500 442 500 619 500
Ztráta hodnoty 6) (Kč) 179 800 219 700 262 700 305 670
NÁKLADY CELKEM 
Celkové náklady za 3 roky (Kč) 371 860 598 380 849 030 1 111 420
Náklady na 1 km (Kč/km) 12,40 6,65 5,66 5,29
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven.
2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu).
3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.).
4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik.
5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (7,9 l/100 km) a aktuální ceny benzinu (37,40 Kč/l) či nafty (36,20 Kč/).
6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu.
CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ
Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada – 2 ks) 3500
Brzdové desky – přední (sada) 2430
Přední/zadní tlumič pérování (s udržením světlé výšky) 2900 / 1850
Čelní sklo 6050
Přední levý světlomet LED – kompletní 22 090
Zadní skupinová svítilna – kompletní 9540
Přední nárazník – kompletní  10 190
Zadní nárazník – kompletní 11 190
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 11 570
Levý přední blatník 6110
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
Celkové náklady na provoz Vyšší pořizovací cena
Jízdní vlastnosti v terénu a při tažení přívěsu Větší náklony v zatáčkách, odlehčování vnitřních kol
Plynulé připojování pohonu zadních kol, vysoká trakce  
Mimořádně vysoká zůstatková hodnota  

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit