Náklady na elektřinu ve snížené sazbě 6,50 Kč/kWh | 1,11 Kč/km |
Dlouhodobá spotřeba elektřiny v rámci testu | 17,1 kWh/100 km |
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +15 °C | 445 km |
Prvním elektromobilem značky Audi byl model e-tron, který byl ovšem postaven na klasické platformě, která byla upravena na elektrický pohon. Následoval e-tron GT, který je na elektrické platformě společné s Porsche a Q4. E-tron je prvním audi na koncernové elektrické platformě MEB.
Audi Q4 e-tron je tedy model od počátku vyvíjený jako elektromobil a jde o koncernového sourozence Škody Enyaq iV a Volkswagenu ID.4. Každý z těchto modelů má ale úplně jiný charakter, což je poznat především na chování podvozku a v interiéru. Zatímco ve Volkswagenu ID.4 vládne minimalismus a je úplně jiný než ostatní volkswageny, v Q4 e-tron je jasné, že sedíte v audi. Jinak nastavený je i podvozek. Odpružení je o něco tužší, lze tedy říci že i sportovnější, přejezdy příčných nerovností ale nemá příliš v oblibě a především u nízkoprofilových pneumatik se projeví rázy v interiéru.
Solidní jízdní vlastnosti a dostatečný dojezd
Elektromotor je umístěn na zadní nápravě a má výkon 150 kW, což vozu o hmotnosti mírně přes 2 tuny dává obstojnou dynamiku, byť to není zrovna král sprintů. V tomto ohledu si lépe vedou verze 45 e-tron a 50 e-tron, které mají pohon všech kol a díky dvěma elektromotorům disponují 195 nebo 220 kW. Zde je ale potřeba poznamenat, že plný výkon lze využít při splnění podmínek, především ale při nabitých akumulátorech nad 60 % a dosažené provozní teplotě akumulátoru i elektromotorů. Pokud jedna z podmínek není splněna, verze s pohonem všech kol zrychluje podobně jako slabší verze s výkonem 150 kW. U verze se dvěma motory je také potřeba počítat s kratším dojezdem, respektive vyšší spotřebou. V rámci testu jsme naměřili nárůst o 3,2 kWh/100 km (20,1 kWh/100 km).
Ale vraťme se k testované zadokolce, která využívá výkonnější akumulátory o využitelné kapacitě 77 kWh. Při teplotě 15 °C nás příjemně překvapila nízkou kombinovanou spotřebou (17,0 kWh/100 km) a dojezdem 445 km. Při teplotách kolem 0 °C a zapnutém topení je ale třeba počítat se spotřebou přes 20 kWh/100 km a dojezdem kolem 360 km.
Dostatečně rychlé nabíjení
Nabíjet lithium-iontový akumulátor je možné pomocí rychlonabíječky výkonem až 125 kW. Někteří konkurenti sice nabízí více a zejména pak ti z Koreje, kteří díky 800voltové architektuře dosahují až 220 kW, ale vyzkoušeli jsme si, že při cestách po Česku to bohatě stačí, protože stanic s výkonem 150 kW a více zatím není tolik. Ale přibývají, takže časem by se možná hodilo i rychlejší nabíjení. Automobilka plánuje zvýšení rychlosti o 20 % pomocí updatů softwaru.
Vynikající zůstatkové hodnoty
Audi si hned po Mercedesu drží v prémiovém segmentu nejvyšší zůstatkové hodnoty. Ani po třech letech a ujetí 150 000 km neklesnou pod poloviční hodnotu. Hodnotě 53 %, stejně jako u jiných značek, napomáhá nedostatek nových vozidel na trhu, což zůstatkovým hodnotám pomáhá. Meziročně u Mercedesu stouply o více než 10 %.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Audi Q4 e-tron 40 |
|
Motor, převodovka | Vzadu napříč uložený elektromotor pohání zadní kola, výkon 150 kW, točivý moment 310 Nm. Stálý redukční převod. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4588/1865/1632 mm, rozvor 2764 mm. Zavazadlový prostor 0,520/1,490 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 2125/515 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1000/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 160 km/h (omezena), zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,5 s. Spotřeba 17,3–19,0 kWh/100 km (WLTP), maximální dojezd 520 km (WLTP), kapacita akumulátorů 82 kWh (využitelná 77 kWh). |
CENA s DPH | 1 373 900 Kč |
SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km). Údaje v závorce se vztahují pro jízdu při 0 °C | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
16,2/15,8 (20,6/16,7) | 16,1/23,1 (16,5/24,0) | 16,9 (20,7) |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 60,390% |
150 000 | 3 roky | 52,750% |
210 000 | 3 roky | 45,100% |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Solidní jízdní vlastnosti i komfort podvozku | Absence předního zavazadlového prostoru |
V prémiovém segmentu atraktivní cena – od 1,2 mil. Kč s DPH | Znatelně vyšší spotřeba při teplotě 0 °C |
Praktická univerzální nabíjecí karta e-tron | Vyšší pohotovostní hmotnost |
Rychlejší nabíjení – 125 kW | |
Dojezd |
x