Neobvykle prostorné, přitom jen čtyřmetrové BMW i3 díky výkonnějšímu akumulátoru a vysokému dojezdu smazalo postupně nabranou ztrátu na novější konkurenty. Jiné slabiny stále nemá!

Model i3 je na trhu od roku 2013 a patří mezi nejprodávanější evropská vozidla poháněná elektřinou. BMW o něj řádně pečuje. Například kapacitu akumulátoru zvyšovalo už třikrát. Nyní se chlubí 42 kWh a tak se díky reálnému dojezdu přes 260 km může srovnávat s těmi nejlepšími. Od faceliftu v roce 2017 je k dispozici také výkonnější verze i3S, kterou jsme testovali.

Výjimečné, originální a svižné

I po pěti letech je BMW i3 svojí konstrukcí zcela ojedinělé. Žádné jiné auto nemá hliníkový rám s pohonným ústrojím a na něj připevněnou kabinu z uhlíkových kompozitů, navíc s extravagantním uspořádáním proti sobě otevíraných dveří bez středového sloupku. Stejně výlučný je v kategorii městských elektromobilů výkon elektromotoru 125 kW.

Novinkou je sportovnější verze i3S posílená o 10 kW. Na zadní kola se tak přenáší 135 kW a 270 Nm. Díky tomu je akcelerace nadprůměrná (0–100 za 6,9 s) a i3S pak může pokračovat až do rychlosti 160 km/h. Verze S má i řadu dalších úprav. Jmenujme o 4 cm širší rozvor kol a místo 19palcových kol dostala jen o málo širší „dvacítky“ v rozměru 175/55 (vzadu je použit rozměr 195/50 R20). Snížen byl i podvozek, který má upravenou geometrii a jinak nastavené řízení.

Dojezd až 300 km

Jak už jsme naznačili, samostatnou kapitolou modelu i3 jsou akumulátory, u nichž výrobce neustále navyšuje jejich kapacitu. Současné mají 42 kWh. Kapacita je tak téměř dvojnásobná proti původní i3 z roku 2013, která využívala baterie s kapacitou 22,6 kWh a bylo s nimi možné v praxi ujet nejvýše 130 km.

V minulosti BMW už kapacitu jednou vylepšovalo, když před třemi lety u druhé generace akumulátorů nabídlo 33 kWh, což stačilo na dojezd 180 až 200 km. Současná kapacita 42 kWh tak v praxi vystačí na 240 až 270 km. Při výrazně defenzivní jízdě lze ujet i 300 km. Solidní dojezd byl tak hlavním důvodem, proč automobilka přestala vyrábět verzi REX s malým spalovacím motorem a generátorem, který dokázal akumulátor dobíjet za jízdy.

Levné na opravy

Pro uživatele je docela solidním benefitem, že karbonové části karoserie odolají běžným nehodám při parkování nebo při nedobrzdění v kolonách bez poškození. Při větší nehodě pak nedochází k dominovému efektu jako u ocelových karoserií, ale poškozen je vždy pouze inkriminovaný díl. Ty, které jsou nejvíce exponované, nejsou navíc přišroubovány, ale pouze přicvaknuty. Opravy karoserie jsou tak až o 40 procent levnější než u srovnatelného BMW s ocelovou karoserií.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

NAMĚŘENÉ HODNOTY BĚHEM TESTU
Náklady na elektřinu ve snížené sazbě 3 Kč/kWh: 0,47 Kč/km
Dlouhodobá spotřeba elektřiny v rámci testu: 15,7 kWh/100 
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +19 °C258 km
TECHNICKÉ ÚDAJE(BMW i3S)
Motor, převodovkaVzadu napříč uložený elektromotor pohání zadní kola. Výkon 135 kW, stálý 75 kW, točivý moment 270 Nm. Bezestupňová převodovka
RozměryVnější rozměry (délka/šířka/výška) 4011/1775/1598 mm, rozvor 2570 mm. Zavazadlový prostor 0,260 m3.
HmotnostiProvozní/užitečná hmotnost 1340/425 kg 
VýkonyNejvětší rychlost 160 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,9 s, kombinovaná spotřeba 14,6 kWh/100 km. Kapacita akumulátorů 42 kWh.
CENA1 149 200 Kč
 SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km)
Město/mimo městoPři ustálené rychlosti 90/130 km/hKombinovaná
15,0/15,514,8/21,515,7
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH  SPOLEČNOSTI EUROTAX
Počet ujetých km StáříZůstatková hodnota (Eurotax)
90 0003 roky43,44 %
150 0003 roky38,10 %
210 0003 roky32,77 %
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADYZÁPORY
S ohledem na celkovou délku jen 4 m neobvykle prostorný interiérVerzi REX s benzinovým generátorem již nelze objednat
Bezkonkurenční reálná dynamikaPrůměrná zůstatková hodnota
Unikátní technika, design a image
Dojezd
Poměr cena/výkon

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit