Náklady na LPG při ceně 21,10 Kč/l 1,77 Kč/km
Dlouhodobá spotřeba plynu v rámci testu 8,4 l/100 km
Skutečný dojezd na LPG 429 km

Dacii Jogger považujeme za jednu z nejzajímavějších novinek. Jde o povedené až sedmimístné auto postavené chytře na pomezí tříd. Karoserie kombinuje výhody velkoprostorového MPV s crossoverem. A z pohledu nákladů nás mile překvapila i verze na propan-butan.

Jogger se zamlouval i odborným motoristickým novinářům, kteří ho v březnu poslali mezi finalisty Auta roku v ČR. Novinku lze pořídit i s továrně přestavěným motorem na propan-butan (LPG). Při současném vývoji cen pohonných hmot jde o druhou nejlevnější pohonnou hmotu, která se zároveň vůbec poprvé dostává výrazně pod nyní nestabilní cenu zemního plynu (CNG). Často dokonce pokoří i čisté elektromobily. Ceny tarifů se u dobíjecích stanic neskutečně liší.

Jeden motor, ale moderní!

Dacia sice už není tak levná jako v počátcích, ale na druhou stranu nabízí znatelně vyspělejší techniku. Kvůli stále přísnějším emisním limitům už nepoužívá zastaralé pohonné jednotky. Nyní je k dispozici jeden jediný, ale povedený přeplňovaný tříválec, který může spalovat benzin nebo propan-butan. Výrobce u plynového motoru provedl řadu úprav, díky kterým není ani při trvalém provozu na plyn snížena životnost exponovaných dílů, především pak ventilových sedel.

Zásluhou vyšší výhřevnosti a účinnosti propan-butanu má motor při provozu na plyn o 7 kW vyšší výkon (74 kW) než při jízdě na benzin. Na druhou stranu čistě benzinová verze nabízí ještě více výkonu – 81 kW. Verze LPG stokilometrovou hranici pokoří za 12,3 s, zatímco benzinový tříválec tuto disciplínu zvládne za 10,5 s. V praxi je rozdíl patrný především při předjíždění v rychlostech nad 100 km/h nebo s naloženým autem.

Investice do pohonu na LPG se vrátí po 12 000 km!

V kombinovaném režimu jsme na našem testovacím okruhu při jízdě na benzin naměřili spotřebu 6,6 litru, při jízdě na propan-butan pak 8,4 l/100 km. Palubní počítač znázorňující spotřebu ale proměřuje o 0,8 l/100 km. Do 40litrové plynové nádrže natankujete 36 litrů stlačeného propan-butanu, na který jsme ujeli 429 km.

Cena plynu je ve srovnání s benzinem i v současné neutěšené době poloviční. Koncem dubna se průměrná cena propan-butanu pohybovala kolem 21,10 Kč/l, zatímco cena benzinu byla 43 Kč/l. Jeden ujetý kilometr tak při současné drahotě vychází na 1,77 Kč, při jízdě na benzin pak na 2,84 Kč/km. Verze na propan-butan (LPG) je dražší pouze o 12 500 Kč. Investice se tak vrátí po ujetí necelých 12 000 km.

Královský prostor i ve třetí řadě

Je fajn, že sedmimístnou verzi nabízí také verze na propan-butan. Velmi skepticky jsme si sedali i do třetí řady sedadel, protože u automobilů s celkovou délkou 4,5 metru je vždy místa poskromnu hlavně v oblasti kolen a nad hlavou. Navíc jsou většinou sedáky ukotveny prakticky na podlaze a tak mají cestující kolena pod bradou. Pro děti ale dává třetí řada i v těchto autech smysl. Jenže jogger má i ve třetí řadě plnohodnotná sedadla a s trochou nadsázky se zde sedí stejně pohodlně jako ve druhé řadě. Prostor pro kolena a nad hlavou začne chybět jen cestujícím s výškou nad 180 cm. Příjemné také je, že podlaha je pro nohy šikovně tvarovaná, a tak je zadní dělený dvousedák 31 cm nad podlahou.

Dotažena do detailu je také variabilita třetí řady. Dvě samostatná sedadla lze zcela zaklopit do podlahy nebo je velmi snadno ve sklopeném stavu z vozu vyjmout. Hmotnost sedadla je totiž jen 9 kg.

Předplacené servisní smlouvy

Dacia na své modely nabízí záruku tři roky nebo ujetí 100 000 km, předplatit si lze také atraktivní servisní smlouvy.

Celosvětové problémy s dodávkami různých komponentů, kvůli kterým jsou zákazníci nuceni čekat s nákupem nových vozidel, a samozřejmě také větší využívání automobilů v době pandemie covidu-19 zvyšují silně tlak na práci servisů a tím i na ceny servisních prací. Dacia proto zavádí předplacené servisní prohlídky, takzvané servisní smlouvy. S nimi má zákazník jistotu, že dohodnuté ceny se nebudou měnit bez ohledu na růst cen náhradních dílů a práce, protože si již touto službou servis předem předplatil. Navíc už v momentě uzavření servisní smlouvy ušetří, protože cena služeb je výhodnější než ve standardním platném ceníku.

Součástí servisní smlouvy jsou i rozšířené asistenční služby kryjící neočekávané události, jako je defekt pneumatiky, vybití baterie, záměna, nedostatek nebo zamrznutí paliva, ztráta klíčů, zamrznutí ruční brzdy nebo poškození motorové části vozu zvěří.

Další výhodou servisních smluv je jejich univerzálnost. Platí ve všech autorizovaných servisech v celé EU, takže předplacené služby lze čerpat ve kterémkoliv z nich. To má velký význam při nabídkových řízeních a pro leasingové smlouvy, které s ní kalkulují. Při prodeji vozidla pak servisní smlouva přechází na nového majitele, což zvyšuje zůstatkovou hodnotu vozidla. Servisní smlouvy využívají především vozové parky a rozhodně nejsou běžné u levnějších značek. Dacia touto službou mile překvapila.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
Dacia Jogger LPG
Motor, převodovka Vpředu napříč uložený zážehový tříválec pohání přední kola. Zdvihový objem 999 cm3, výkon 74 kW při 4600–5000 1/min (67 kW při 5000 1/min při provozu na benzin), točivý moment 170 Nm při 2000–3500 1/min (160 Nm při provozu na benzin). Šestistupňová ručně řazená převodovka. 
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4547/1784/1632 mm, rozvor 2897 mm. Zavazadlový prostor v konfiguraci 7/5/2 míst 212/829/1594 l.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnostt 1298/526 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1200/660 kg.
Výkony Nejvyšší rychlost 175 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,3 s, kombinovaná spotřeba dle WLTP 7,8 l/100 km (plyn), 6,1 l/100 km (benzin).
CENA 383 800 (7 míst: 406 500 Kč) Kč s DPH
NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA LPG V RÁMCI TESTU (l/100 km)
Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
9,2/6,9 6,5/9,0 8,4
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
90 000 km 3 roky 61,30 %
150 000 km 3 roky 54,10 %
210 000 km 3 roky 47,75 %
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
Celkové náklady na provoz (TCO) Na výběr pouze jeden zážehový motor
Náklady na palivo (1,75 Kč/km) Absence rezervního kola kvůli nádrži LPG
Prostorný interiér, atraktivní vzhled Nižší užitečná hmotnost
Neobvykle vysoká zůstatková hodnota  

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit