Ekologie, Novinky

BMW X1 nabídne poprvé i elektrickou verzi. Není to ale jediná novinka, kterou přinese

>Redakce Redakce
06 června, 2022

Okamžitě dostupná radost z jízdy a moderní variabilita podtrhují charakter nového BMW X1. Díky výraznějšímu designu, posílené elektrifikaci a progresivní konektivitě posouvá model X1 do budoucnosti utvářené udržitelností a digitalizací. Výjimečné postavení nového BMW X1 v rámci konkurence podtrhuje výrazně rozšířená standardní výbava, prostornější a prémiovější interiér, nový ovládací systém BMW Operační systém 8 s BMW Prohnutým displejem a také široká nabídka systémů pro automatizovanou jízdu a parkování.

Třetí generace BMW X1 se pro širokou cílovou skupinu stává také vstupní branou do elektromobility ve stylu BMW i. BMW iX1 xDrive30, které se začne prodávat ihned po uvedení nové generace modelu se spalovacím motorem, je prvním čistě elektrickým prémiovým kompaktním modelem BMW Group postaveným na flexibilní platformě.

Nové BMW X1 bude uvedeno na trh v říjnu 2022 a zpočátku budou k dispozici dvě zážehové a dvě vznětové varianty. Hned poté bude následovat další zážehový a jeden vznětový model, ke kterým se přidá BMW iX1 xDrive30 a dvojice plug-in hybridních modelů.

Všechny nové modely BMW X1 se budou vyrábět v továrně BMW Group v Regensburgu, kde se vyráběla i předchozí generace modelu včetně plug-in hybridní varianty. Modely se spalovacími motory, plug-in hybridními systémy a čistě elektrickým pohonem zde nyní budou sjíždět z jedné montážní linky. Tím se docílí toho, že závod bude schopen pružně reagovat na případné změny v poptávce zákazníků. V Regensburgu se budou vyrábět také baterie pro BMW iX1 xDrive30. 

Sebevědomí zvenčí, digitalizace zevnitř

Nová generace BMW X1 zřetelněji než kdy jindy podtrhuje svůj status člena modelové rodiny BMW X. Mezi klíčové prvky patří čistý a zjednodušený design ploch a pro X typické černé obložení ve spodní části karoserie, zdůrazňující robustní charakter vozu. Kolmá přední část navíc zvyšuje vizuální osobitost nového X1.

Uvnitř nového BMW X1 je pět plnohodnotných sedadel a jeho zavazadlový prostor lze využít mnoha způsoby. Zejména řidič a spolujezdec na předních sedadlech se mohou těšit na výrazné zvětšení prostoru v oblasti ramen a loktů. Opěradla zadních sedadel lze standardně sklopit v poměru 40:20:40 a volitelně je možné pro ještě větší komfort nastavit jejich sklon.

Modely poháněné výhradně spalovacími motory lze navíc na přání vybavit posuvnými zadními sedadly, což umožňuje zvětšit prostor pro nohy cestujících vzadu nebo objem zavazadlového prostoru. Při využití všech sedadel má nové BMW X1 objem zavazadlového prostoru 540 litrů, což je o 35 litrů více než u jeho předchůdce. Tento objem lze rozšířit až na maximálních 1600 litrů (+50 litrů).

Karoserie nového BMW X1 oproti svému předchůdci narostla ve všech směrech – na délku o 53 milimetrů na 4500 milimetrů, na šířku o 24 milimetrů na 1845 milimetrů a na výšku o 44 milimetrů na 1642 milimetrů, díky čemuž získalo mohutnější proporce. Nová generace má rozvor 2692 milimetrů, což je o 22 milimetrů více než u jejího předchůdce. Rozchod kol se vpředu zvětšil o 31 milimetrů na 1592 milimetrů a vzadu na 1593 milimetrů, což zlepšuje ovladatelnost a agilitu nového BMW X1.

Nízká hmotnost je klíčem k úspěchu

Lehčí karoserie a podvozkové komponenty pomáhají novému BMW X1 k jeho agilitě a hospodárnosti. Díky inteligentní kombinaci materiálů se podařilo minimalizovat hmotnost vozu a zároveň zvýšit tuhost jeho karoserie a bezpečnost v případě nárazu. Oceli lisované za tepla a hliníkové slitiny použité pro strukturu chránící posádku doplňují pro ještě větší pevnost oceli s proměnnou tloušťkou. Tuhost karoserie v přední části BMW iX1 a plug-in hybridních modelů zvyšuje přídavný panel a pevné spojení s krytem baterie, který je navržen jako nosný prvek. Čistě elektrický model je navíc vybaven speciální vzpěrou, jež spojuje horní uložení předních tlumičů. Takto dosažené zvýšení torzní tuhosti zlepšuje směrovou stabilitu a reakce vozu v zatáčkách.

Hliníková kapota snižuje hmotnost přední části vozu, což přispívá k lepší ovladatelnosti. Další úsporu hmotnosti přinášejí lehké plastové nosníky předních a zadních dveří. Neodpruženou hmotnost pomáhají snižovat odlehčená kovaná kola (nejsou součástí všech modelových variant). Použití ocelových komponentů s povrchovou úpravou zinek/hořčík zlepšuje ochranu proti korozi.

Vysoká úroveň bezpečí

Komplexní koncepce pasivní bezpečnosti maximalizuje ochranu cestujících v extrémně širokém spektru kolizí a zohledňuje požadavky nárazových testů na všech trzích, kde bude nové BMW X1 nabízeno. Kromě extrémně pevné kabiny pro cestující a vysoce odolných nosných konstrukcí zahrnuje také integrovanou bezpečnostní elektroniku, která zádržné systémy aktivuje ve správném pořadí, v nejlepší možné chvíli a s požadovaným účinkem pro konkrétní typ a závažnost nehody.

Vůz je vybaven samonavíjecími tříbodovými bezpečnostními pásy na všech sedadlech a čelními, bočními a hlavovými airbagy. V případě bočního nárazu se mezi řidičem a spolujezdcem aktivuje středový airbag, který dále zvyšuje ochranu cestujících. Nové BMW X1 je také standardně vybaveno aktivní kapotou, jež zlepšuje ochranu chodců. V případě střetu vozidla s chodcem se kapota vystřelením pyrotechnických patron nadzvedne, čímž se mezi kapotou a tvrdými součástkami motoru vytvoří větší deformační prostor.

Baterie BMW iX1 a plug-in hybridních modelů chrání před silami působícími při nárazu zesílené příčníky předního a zadního nárazníku a konstrukčně vylepšený kryt baterie. Energii pohlcující vnější podélné profily a mimořádně tuhé příčné vzpěry krytu udržují síly působící při nárazu mimo dosah bateriových článků. Bezpečnost vysokonapěťových komponent byla důkladně prokázána v průběhu rozsáhlých nárazových testů a simulací.

Bezpečnostní standardy, jež zde BMW Group stanovuje, jdou výrazně nad rámec zákonných požadavků. Součástí bezpečnostní koncepce je také senzorový systém pro detekci nárazu, který spustí vypnutí vysokonapěťového systému. Kromě toho pyrotechnické patrony oddělují vysokonapěťovou baterii od palubních systémů.

Aerodynamika na vrcholu segmentu

Koncepce karoserie nového BMW X1 zahrnuje také cílená vylepšení v oblasti aerodynamiky. Spotřebu elektrické energie a dojezd BMW iX1 vylepšuje menší odpor vzduchu, který u čistě elektrického modelu snižuje uzavřená BMW maska chladiče ve tvaru ledvinek. Všechny ostatní varianty modelu X1 mají tradiční masku doplněnou o aktivní lamely, které jsou umístěné též v nasávacím otvoru ve spodní části předního nárazníku. Zavření vzduchových lamel zlepšuje nejen aerodynamiku, ale také umožňuje rychlejší zahřátí spalovacího motoru po studeném startu a delší akumulaci tepla po jeho vypnutí.

Proudění vzduchu kolem vozu je usměrňováno vzduchovými clonami po stranách předního nárazníku, zapuštěnými klikami dveří, aerodynamicky vylepšenými vnějšími zpětnými zrcátky a koly z lehké slitiny, kombinací střešního spoileru a bočních lišt kolem zadního okna, velkým difuzorem ve spodní části zadního nárazníku a prakticky zcela zakrytým podvozkem s přesně tvarovanými svody vzduchu a skrytými koncovkami výfuku.

Stejně jako u čistě elektrického BMW iX1 je i u nové generace plug-in hybridních modelů baterie umístěna v podlaze vozu, přičemž zakrytování baterie má pozitivní vliv na snížení odporu vzduchu. Tyto vlastnosti společně snižují v závislosti na modelové variantě součinitel odporu vzduchu vozu až na cx = 0,26. Nové BMW X1 tak stanovuje ve svém segmentu nová měřítka v oblasti aerodynamiky.

Nižší je také aerodynamický hluk způsobovaný tvarem karoserie a některými přídavnými díly. Vylepšené těsnění karoserie kolem předních dveří a zadních dveří a nově navržená vnější zpětná zrcátka zvyšují oproti předchozímu modelu úroveň akustického komfortu. Hluk snižují také pneumatiky s nižším valivým odporem. Jízdní komfort umocňuje vylepšené uložení motoru a převodovky, jež snižuje vibrace. Výrazně nižší vibrace vznikají také při startování a vypínání motoru nového BMW X1.O

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit