Náklady na elektřinu v aktuální sazbě 6,50 Kč/kWh | 1,40 Kč/km |
Dlouhodobá spotřeba elektřiny v rámci testu | 21,5 kWh/100 km |
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +12 °C | 415 km |
Přestože mají elektromobily stále dost nectností, v prémiovém segmentu to až tak neplatí. Zde je nejvíce patrný generační posun a vývoj jak v oblasti dojezdu, tak potěšení z jízdy. Najít na elektrické třídě E slabiny je přeci jen obtížnější.
Aktuálně můžete mít EQE ve třech variantách elektrického pohonu. Základní verze 300 nabízí výkon 180 kW. Alternativou je výkonnější verze 350 s elektromotorem laděným na 215 kW. Obě verze mají s 91kWh akumulátorem podle metodiky WLTP nabídnout dojezd 623 km. Pro EQE 350 je dostupná i varianta s druhým elektromotorem pro pohon předních kol. Má shodný výkon, ujede ale „jen“ 580 km. Na vrcholu nabídky stojí EQE 500 s rovnými 300 kW a 858 Nm točivého momentu. Pokud by někdo chtěl ještě více, může sáhnout po verzích AMG laděných na 350 a 460 kW.
My jsme testovali ještě cenově přívětivou verzi EQE 350 4Matic, se kterou jsme v kombinovaném režimu ujeli 415 km. Je to sice o 165 km méně, než udává norma WLTP, ze spotřeby i dojezdu jsme byli nadšeni, protože EQE není až tak citlivé na jízdní styl. Díky výtečné aerodynamice i mimořádně nízkému valivému odporu je EQE v podstatě jedno, zda s ním jedete po dálnici či okresce. Spotřeba bude obdobná. Pokud ale budete chtít jezdit výrazně defenzivně, není problém s EQE ujet na jedno nabití lehce přes 500 km.
Ach, ti asistenti
Asistenti v EQE fungují přímo ukázkově, v podstatě stejně jako ve vlajkové lodi EQS. Až si staromilec posteskne, že prostor pro kreativitu a řidičské umění je stále více potlačován elektronikou.
Konfigurátor modelu EQE je doslova nabytý technologiemi asistované i autonomní jízdy. Nechybí asistent automatického parkování, který lze navíc ovládat na dálku. Pokud tedy někdo zastaví těsně vedle vás, jednoduše necháte auto samo vyjet, aniž byste do něj nasedali. Díky kamerám a senzorům je prostor kolem vozu neustále monitorován, takže adaptivní tempomat i aktivní držení v jízdním pruhu funguje s maximální přesností. Čtení dopravních značek a vyspělý protikolizní asistent netřeba zmiňovat.
Při řízení EQE tak můžete nabývat dojmu, že elektronika s vámi soupeří, kdo z vás je lepší. Nepříjemné je to například při couvání do stísněných prostor, kde vás neustále světelně i zvukově asistenti upozorňují na „nebezpečí“ kolize a po zvukových projevech dojde i na samočinné zabrzdění nebo výrazné omezení výkonu. To je nepříjemné například při zajíždění k přívěsu ve vysoké trávě.
A kdo by řekl, že když chcete vyjet například z automyčky, tak musíte aktivovat příslušného asistenta. Ano, vše lze celkem jednoduše na displeji nastavit či deaktivovat, ale řidiči EQE nikdy nebudou žádnými amatéry, a tak je budou některé systémy spíše otravovat. Méně důležití bezpečnostní asistenti by měli fungovat opačně a na displeji například při zajíždění k přívěsu ve vzrostlé trávě nebo do automyčky nabídnout možnost, zda chcete služeb příslušného asistenta využít či nikoli.
Tyto výtky nemáme k EQE jako takovému, ale platí plošně především u elektromobilů v prémiovém segmentu.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Mercedes-Benz EQE 350 4Matic |
|
Motor, převodovka | Dva elektromotory pohánějí všechna kola. Kumulovaný výkon 215 kW, točivý moment 600 Nm. Samočinná jednostupňová převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4946/1961/1510 mm, rozvor 3120 mm. Zavazadlový prostor 0,430 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 2465/485 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 750/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 210 km/h, naměřené zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,3 s, z 0–150 km/h za 12,8 s, z 0 na 200 km/h za 24,5 s. Spotřeba kombinovaná 17,5–20,8 kWh/100 km dle WLTP, maximální dojezd 567 km dle WLTP, kapacita akumulátoru 90,6 kWh. Nabito z 10 na 80 % za 32 minut. |
CENA s DPH | 2 032 800 Kč |
SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
17,2/17,0 | 16,8/25,1 | 21,5 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 61,80 % |
150 000 | 3 roky | 54,10 % |
210 000 | 3 roky | 46,31 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Dojezd, spotřeba, zrychlení | Delší čas na orientaci v infotainmentu |
Prostorný interiér, jízdní vlastnosti | Samočinná aktivace řady asistenčních systémů |
Mimořádně vysoké zůstatkové hodnoty | |
Rychlé nabíjení, funkčnost asistenčních systémů |