4. prosince 2025
Testy

TEST reálné spotřeby: Mercedes-Benz eSprinter

>Redakce Redakce
31 prosince, 2021

 

Dlouhodobá spotřeba elektřiny 31,1 kWh
Dlouhodobá spotřeba s nákladem 500 kg 33,2 kWh/100 km
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +17 °C 151 km

Odpovědí značky Mercedes-Benz na počínající elektrifikaci dodávek bylo představení elektrického esprintera spolu s novou generací v roce 2018. Výroba však měla zpoždění, a tak jsme se k novému esprinteru dostali až nyní.

Nový elektrický sprinter je k dispozici se dvěma kapacitami akumulátorů, od nichž se odvíjí také proporce nákladového prostoru. Základem je vždy skříňové provedení 312 se středním rozvorem a vysokou střechou. S délkou 6088 mm, šířkou 2175 mm a výškou 2687 mm je ideální pro rozvoz rozměrných nákladů v centru i na periferiích metropole. Přitom si vystačí s užitečnou hmotností 1045 kg, aby se vešel do limitu řidičského oprávnění skupiny B, kde je nejvyšší hmotnost 3,5 tuny.

Vnitřní nákladový prostor s objemem 11 m3 pojme předměty dlouhé 3272 mm s disponibilní šířkou 1787 mm (1412 mezi podběhy). Výška podlahy se mění v závislosti na verzi. U vozu se základní sadou baterií 35 kWh činí 615 mm, v případě silnější (47 kWh) je nižší o 11 mm. Větší bateriový set také omezuje užitečnou hmotnost podle výbavy na 810 až 891 kg. Zajímavou možností je obložení podběhů kol, které následně snesou větší zátěž položeného nákladu.

Na rozdíl od jiných elektrických dodávek, které už v základu oplývají maximální možnou výbavou, si esprinter lze přizpůsobit vlastním preferencím. Základní uspořádání s trojicí sedadel nabízí nadprůměrný komfort i velké množství odkládacích prostor. Sedadlo řidiče je vyhřívané a lze si připlatit za ergonomickou variantu s nastavitelnou bederní oporou a certifikací AGR. Nejvyšší míru pohodlí nabízí odpružené sedadlo řidiče s možností nastavení intenzity tlumení. Zajímavostí je, že stejné možnosti výbavy jsou dostupné také pro sedadlo spolujezdce, které může být navíc sklopné. Prostřední sedadlo lze vybavit příplatkovým multifunkčním boxem, který lze snadno proměnit v psací stůl s držákem nápojů a spodní schránkou na dokumenty. Vzhledem k fixaci bezpečnostními pásy si jej řidič snadno vezme kamkoliv s sebou. 

Minimalistická palubní deska je vyrobena z odolného a na pohled příjemného plastu. Standardní rádio s digitálním příjmem lze nahradit příplatkovou sestavou vybavenou Bluetooth a USB porty. Ergonomicky dobře navržený volant prostý tlačítek má na spodní straně pádla pro volbu úrovně rekuperace a za příplatek může být i nastavitelný v obou směrech.

Hmotnost akumulátorů 480 nebo 630 kg

Mercedes-Benz esprinter je vybaven elektromotorem s výkonem 85 kW a točivým momentem 295 Nm. V závislosti na plánovaném využití si můžete zvolit mezi standardním akumulátorovým setem s kapacitou 41 kW (využitelná kapacita 35 kWh) a silnější sadou 55 kWh (využitelných 47 kWh). V této souvislosti je zajímavé zmínit hmotnost akumulátorů – slabší váží 480 kg, ten silnější pak 630 kg. Z hmotností je patrné, jak moc klesá nosnost dodávky, když se má vejít do celkové hmotnosti 3,5 tuny, aby ji bylo možné řídit ještě s oprávněním skupiny B. V tomto ohledu si ale mercedes vede znamenitě díky velkému odlehčení zbývajících komponent, protože i s vysokou střechou nabízí průměrnou nosnost 830 kg, respektive 855 kg s těžšími akumulátory. 

Za příplatek nabito za 20 minut

Na slabší akumulátor (35 kWh) ujede esprinter na jedno nabití podle výrobce 120 km, přičemž maximální nabíjecí výkon DC činí 80 kW. Díky tomu je možné dobít z 10 na 80 % za 20 minut. Za tuto konfiguraci si však musíte připlatit, standardně zvládá esprinter DC (stejnosměrný proud) nabíjení o výkonu 20 kW, kdy se doba nabíjení prodlouží na 70 minut. V případě AC nabíjení 7,4 kW je vůz zcela připraven za 6 hodin.

Silnější bateriová sada 47 kWh má podle výrobce vystačit na 168 km, dobíjení s vestavěnou příplatkovou nabíječkou DC 80 kW zvládne z 10 na 80 % za 25 minut, se standardní nabíječkou DC 20 kW pak za 90 minut a plné kapacity pomocí nabíjení AC (střídavý proud) dosáhne za 8 hodin.

Pro usnadnění jízdy ve městě může být esprinter vybaven řadou příplatkových asistentů, například sledováním jízdních pruhů, signalizací překážky v mrtvém úhlu nebo omezovačem rychlosti ve více úrovních. Nechybí ani senzor světel (bez příplatku) a stěračů.

Kolik skutečně ujede?

Mercedes byl ze všech testovaných dodávek největší, proto má i nejvyšší spotřebu. Nový esprinter nás překvapil tím, že jsme s ním na testovacím okruhu, po kterém jezdíme se všemi auty a který po letech zkušeností nejlépe odpovídá reálné kombinované spotřebě, dosáhli podobného dojezdu, jaký uvádí výrobce.

Testovanému esprinteru jsme naměřili s výkonnějším akumulátorem 47 kWh dojezd v kombinovaném režimu 151 km (výrobce uvádí 168 km) se zátěží 500 kg pak 142 km a v čistě městském provozu jsme se zátěží ujeli 165 km. S ohledem na vysokou střechu není spotřeba vůbec špatná. Ve srovnání s osobními verzemi elektromobilů je sice dojezd znatelně nižší, nicméně městské dodávky jsou provozovány ve zcela jiném režimu a dojezd kolem 120 km většina zákazníků považuje za dostatečný. V případě potřeby pak lze akumulátor do 80 % nabít za 25 minut. Z velkých dodávek dojezdem vyčnívá pouze elektrický Fiat Ducato, který nabízí akumulátory o kapacitě až 79 kWh a dojezd 277 km, zvýhodněná cena ale v tomto případě startuje na 1,8 milionu Kč bez DPH.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
Mercedes eSprinter 312
Motor, převodovka Vpředu uložený asynchronní elektromotor pohání přední kola, výkon 85 kW, točivý moment 295 Nm. 
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 6088/2175/2687 mm, rozvor 3924mm. Nákladový prostor 11 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost skříňové verze 2494/891 kg. 
Výkony Nejvyšší rychlost 80 km/h, za příplatek 100 nebo 120 km/h. Spotřeba kombinovaná 37,41 kWh/100 km, CO2 0 g/km. Kapacita akumulátoru 41 kWh (využitelných 35 kWh), za příplatek 55 kWh (47 kWh využitelných).
CENA 1 404 000 Kč bez DPH
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (kWh/100 km). Údaje v závorce platí pro jízdu s nákladem 500 kg.
Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/120 km/h Kombinovaná
27,5/27,9 (32,1/31,2) 27,5/43,7 (27,6/43,9) 31,1 (33,2)
Zůstatkové hodnoty, náklady na servis a díly
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota (Eurotax) Náklady na servis a díly
90 000 3 roky 44,22 % Údaje nejsou k dispozici
150 000 3 roky 38,43 % Údaje nejsou k dispozici
210 000 3 roky 36,65 % Údaje nejsou k dispozici
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
TCO Standardní nabíjení DC jen 20 kW (80 kW pouze za příplatek)
Objem skříně Malý rozdíl ve dvou nabízených akumulátorech (41 vs. 55 kWh)
Velmi vysoký jízdní komfort  
Podpora rychlého dobíjení až 80 kW  
Vysoká efektivita rekuperace  

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit