Dlouhodobá spotřeba bez zátěže | 5,7 l/100 km |
Dlouhodobá spotřeba s nákladem 500 kg | 6,5 l/100 km |
Dlouhodobá spotřeba s přívěsem 1400 kg | 10,5 l/100 km |
Peugeot Rifter a jeho sourozence, tedy Citroen Berlingo a Opel Combo jsme vyzkoušeli se všemi motorizacemi a s přívěsem. V zátěži se projeví zajímavé rozdíly.
Užitková verze Peugeotu se jmenuje Partner a je k dispozici i s nejslabším vznětovým motorem 1,5 BlueHDi o výkonu 56 kW. Oproti nejvýkonnějšímu dieselu 1,5 BlueHDi/96 kW jsme na našem testovacím okruhu v kombinovaném režimu naměřili o 0,3 l/100 km nižší spotřebu. Situace se ale výrazně změní, když automobily naložíme. Se zátěží 500 kg je pak slabší vznětový motor o 0,5 l/100 km žíznivější. Zatímco naložená verze s 96 kW dokázala ve smíšeném provozu jezdit za 6,5 l/100 km, slabší diesel s 56 kW bylo nutné při stejném režimu častěji a více vytáčet, což se podepsalo na spotřebě s hodnotou 7 l/100 km.
Osobní verze nese jméno Rifter a s nejslabším dieselem se u nás neprodává. Rozdíl mezi středně výkonným motorem 1,5 BlueHDi/75 kW a nejvýkonnější verzí není ve spotřebě tak markantní.
Velmi povedený je také zážehový motor 1,2 PureTech/81 kW. Je dostatečně výkonný, nabízí zajímavý točivý moment 205 Nm už při 1750 1/min. Oproti vznětovým motorům je v kombinovaném režimu žíznivější o 1,1 až 1,3 l/100 km.
Delší verze a sedm míst
Rifter i Partner se na rozdíl od předchozí generace nabízí ve dvou délkách karoserie. Rozměrnější verze má nejen o 190 mm delší rozvor, ale i větší zadní převis (+160 mm). Celková délka tak narostla o znatelných 350 mm.
Další zajímavosti je, že obě verze nabízejí i sedmimístné uspořádání. To ale v krátké verzi částečně devalvuje menší prostor v podélném směru, a tak je třetí řada sedadel spíš nouzová. Dvě samostatná sedadla třetí řady ale lze jednoduše z vozu vyjmout a díky nízké hmotnosti se s nimi i dobře manipuluje.
Oceňujeme promyšlenou konstrukci sklápění sedadel druhé řady, kdy se nejen sklápí opěradlo, ale zároveň s ním se do podlahy zasouvá i sedák. Pro náklad tak zbývá rekordní prostor a zcela rovná ložná plocha. Pokud si připlatíte i za sklopné sedadlo spolujezdce, lze v delší verzi převézt předměty o délce přes 3,5 metru!
Určitou nevýhodou je, že prostor pro kolena je i u delší verze riftera ve druhé řadě stále stejný. Sedadla druhé řady nelze posouvat ani u nich měnit sklon opěradel. Delší karoserie tedy nabízí znatelně hlubší zavazadlový prostor, v případě sedmimístné verze i znatelně více místa v podélném směru ve třetí řadě sedadel.
S přívěsem v zádech
Delší verze rifteru utáhne brzděné přívěsy o hmotnosti 1450 kg, kratší verze pak 1350 kg. Vyzkoušet jsme mohli obě, verze s delším rozvorem je ale znatelně stabilnější a více imunní na boční vítr. Přívěs o hmotnosti 1400 kg pak zvýšil u nejvýkonnějšího dieselu (96 kW) spotřebu v kombinovaném režimu téměř o dvojnásobek. Při 90 km/h je spotřeba 9,5 l, v kombinovaném režimu pak 10,5 l/100 km, což je v daném segmentu průměrná hodnota.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Peugeot Rifter 1,5 BlueHDi Long |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený vznětový přeplňovaný čtyřválec pohání přední kola. Zdvihový objem 1499 cm3, výkon 96 kW při 3750 1/min, točivý moment 300 Nm při 1750 1/min. Ručně řazená šestistupňová převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4753/1848/1882 mm, rozvor 2975 mm. Základní objem zavazadlového prostoru 850 l. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1668/672 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1250/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 186 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,6 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 5,6–5,7 l/100 km, emise CO2 kombinované dle WLTP 147–148 g/km. |
CENA s DPH | 586 000 Kč |
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km). Údaje v závorce platí pro jízdu s nákladem 500 kg | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
6,6/4,2 (7,3/4,6) | 4,0/6,4 (4,1/6,6) | 5,7 (6,5) |
Zůstatkové hodnoty, náklady na servis a díly | ||||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) | Náklady na servis dle TecAlliance (Kč) | Náklady na opotřebitelné díly včetně práce dle TecAlliance (Kč) |
90 000 | 3 roky | 48,01 % | 15 300 | 26 000 |
150 000 | 3 roky | 42,22 % | 32 600 | 30 800 |
210 000 | 3 roky | 36,43 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Všestranný model částečně suplující i třídu MPV | Rozvor u delší verze nemá vliv na prostor pro kolena vzadu |
Vysoké užitkové vlastnosti | Zadní sedadla jsou užší a nelze je posouvat nebo u nich měnit sklon opěradel |
Nabídka dvou délek karoserie | Meziroční zdražení o 15 % |
Náklady na servis a díly |
X