| Náklady na elektřinu v aktuální sazbě 6,50 Kč/kWh | 2,61 Kč/km |
| Dlouhodobá spotřeba elektřiny v rámci testu | 40,1 kWh/100 km |
| Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +3 °C | 289 km |
Automobilka Mercedes-Benz začala stavět elektromobily na elektrické platformě EVA, ale nový elektrický Mercedes G 580 EQ je něco jiného. V prvé řadě je to „géčko“ se vším všudy a až pak elektromobil. V terénu nejenže dokáže to, na co jsme u „géčka“ zvyklí, ale ještě spalovací sourozence navzdory vyšší hmotnosti v trakci předčí.

Mercedes-Benz G 580 EQ si rozhodně nebudete kupovat kvůli nízké spotřebě, tedy podobně jako „spalovací géčko“. Toto auto má jiné kvality, a to je hlavně prostupnost terénem, která je mimořádná.
Kromě délky, která odpovídá kombíkům střední třídy, je Mercedes třídy G nadprůměrně velký ve všech směrech. Na šířce ale velkou část dělají široké blatníky a na délce kapota. Celkovou výšku pak navyšuje i vysoká světlá výška (250 mm) vozu. Pro posádku tedy zbývá přibližně tolik místa jako v podprůměrně prostorném voze střední třídy. Zavazadlový prostor o objemu 620 litrů pak odpovídá průměrnému kombíku střední třídy, ale navíc je dobře využitelný díky pravidelnému tvaru.
Terénní schopnosti na prvním místě
Čím si vás ale tento elektrický mercedes získá, je průchodnost v terénu. O pohon se starají čtyři elektromotory v kolech, které dohromady dávají výkon 432 kW, což více než třitunové monstrum vystřelí na stokilometrovou rychlost za 4,7 s. Hlavní výhodou ale je, že každý elektromotor přenáší točivý moment na své kolo a přesně tam, kde je potřeba. Trakce v terénu se tedy nedá srovnávat s ničím, na co jsme zvyklí. Výjimečná konstrukce nabízí další impozantní údaje. Světlá výška je 250 mm, elektrický pohon umožňuje brodivost 850 mm a boční náklon 35 stupňů!
Další zajímavostí elektrické verze je systém G-Turn, tedy schopnost otočit se na místě o 360 stupňů. V tomto režimu se otáčí kola opačným směrem a výrazně to usnadňuje manévrování v terénu.
Spotřebuje toho hodně
Vyšší hmotnost, unikátní pohon se čtyřmi motory a neaerodynamická karoserie ledacos o spotřeba napoví. Zatímco při 90 km/h elektromotory spotřebují už dost vysokých 30 kWh/100 km, při 130 km/h je to 51 kWh/100 km. Čím jedete rychleji, tím více roste spotřeba neaerodynamické karoserie mimo předpoklady.
Akumulátor má využitelnou kapacitu 116 kWh, se kterou má„géčko“ podle cyklu WLTP ujet až 473 km. Náš test ale probíhal při teplotách okolo nuly, a tak se kombinovaný dojezd pohyboval do 300 km. Při vyšších teplotách pak spotřeba klesá a s vypnutým topením lze ujet i lehce přes 350 km, což odpovídá kombinované spotřebě 33 kWh/100 km.
Nabíjet je teoreticky možné výkonem až 200 kW u stejnosměrného a 11 kW u střídavého proudu. Z 10 na 80 % se akumulátor s aktivovanou tepelnou přípravou nabije za 34 minut. V již zmíněných zimních teplotách jsme se však dostali krátkodobě nejvýše na 187 kW.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
| ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Mercedes-Benz G 580 EQ 4Matic |
|
| Motor, převodovka | U kol uložené 4 asynchronní motory pohání všechna kola, celkový výkon 432 kW, točivý moment 1164 Nm. Stálý redukční převod. |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4624/1913/1986 mm, rozvor 2890 mm. Zavazadlový prostor 0,620 m3. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 3010/415 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 3500/750 kg. |
| Výkony | Nejvyšší rychlost 180 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,7 s. Spotřeba 27,7–30,3 kWh/100 km (WLTP), maximální dojezd 473 km (WLTP), využitelná kapacita akumulátoru 116 kWh. |
| CENA s DPH | 3 795 770 Kč |
| SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km) | ||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 35,4,1/32,5 | 29,8/50,9 | 40,1 |
| ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
| Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
| 30 000 | 3 roky | 51,900% |
| 90 000 | 3 roky | 46,200% |
| 150 000 | 3 roky | 40,400% |
| CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
| KLADY | ZÁPORY |
| Mimořádné terénní schopnosti | Cena |
| K dispozici je elektrická i spalovací verze | Spotřeba a jen průměrný dojezd |
| Systém G-Turn umožňuje otočení na místě o 360° | Vyšší pohotovostní hmotnost |
| Schopnost tahat přívěsy o hmotnosti 3,5 t | Celkové náklady na provoz (TCO) |




























