Scala Kamiq
Náklady na CNG při ceně 27 Kč/kg: 1,08 Kč/km 1,16 Kč/km
Dlouhodobá spotřeba plynu v rámci testu: 4,0 kg/100 km    4,3 kg/100 km
Skutečný dojezd na CNG: 345 km 321 km

Zatímco Škoda Scala je klasickým hatchbackem, který nepřímo nahrazuje model Rapid, Kamiq je zcela novým modelem rozšiřujícím nabídku Škody ve třídě SUV. Scala i kamiq sdílejí společnou techniku a jinak tomu není ani v případě pohonu na zemní plyn (CNG).

Škodovka pro své modely G-Tec využívá dva pohonné systémy. Čtyřválec 1,5 TGI je určen výhradně pro octavii, nabízí výkon 96 kW a je k dispozici ve všech výbavách. Scalu a Kamiq G-Tec pohání litrový tříválec o výkonu 66 kW a lze je pořídit pouze ve střední výbavě Style.

Nejlevnější Octavia G-Tec stojí 563 900 Kč, kamiq vyjde na 505 900 Kč, cena plynové scaly je 492 900 Kč.

Do plynových nádrží lze natankovat 13,8 kg CNG, což scale zaručí dojezd 345 km, kamiqu pak 321 km. Devítilitrová nádrž vystačí přibližně na 130 km. Objem benzinové nádrže musí odpovídat současným předpisům pro alternativní pohon a nesmí být vyšší než 10 l.

Malé SUV má nejvyšší spotřebu

Výrazně rozdílná aerodynamika, ale i výkonový rozdíl obou motorů se odráží nejen v dynamice, ale také spotřebě plynu. Ten, kdo by čekal, že menší auto s menším motorem nabídne nejnižší spotřebu, bude zklamán. Octavia je mimořádně povedené auto s nízkými jízdními odpory a velmi dobře odstupňovanými převodovkami. Velmi zdařilý je také čtyřválec 1,5 TGI, který nabízí vysoký výkon 96 kW a vysokou účinnost. Oproti vyššímu SUV s horší aerodynamikou, který pohání znatelně slabší motor 1,0 TGI/66 kW, je nutné při stejném jízdním průměru více šlapat na pedál plynu. Výkonový rozdíl je znatelných 30 kW, přitom pohotovostní hmotnost octavie je vyšší pouze o 90 kg, respektive 110 kg oproti scale. Naměřené hodnoty spotřeby zemního plynu u kamiqu i scaly naleznete v příslušné tabulce.

I tak mají oba automobily mimořádně nízké náklady na provoz. Scala dokáže jezdit za 1,08 Kč/km, SUV Kamiq pak za 1,16 Kč/km. K tomu musíme přidat tradiční vysoké zůstatkové hodnoty, ale i atraktivní fleetové slevy.

 Vysoké zůstatkové hodnoty i pro G-Tec

Obě škodovky nezklamou ani v zůstatkových hodnotách, které jsou nadprůměrné. Pokud bychom srovnávali Scalu G-Tec s klasickými benzinovými motory 1,0 a 1,5, jsou nepatrně vyšší (+1,5 %) než u verze na zemní plyn.

Neobvykle vysoká obliba automobilů SUV se odráží také ve vyšších zůstatkových hodnotách kamiqu. Oproti scale jsou podle společnosti Eurotax vyšší o 8 až 10 %! Pokud i u tohoto modelu srovnáme plynovou verzi s ostatními benzinovými motory, dojdeme k opačnému výsledku než u scaly. Verze na CNG má o 1,5 % vyšší zůstatkovou hodnotu.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
Škoda Kamiq 1.0 TGI G-TEC
Motor, převodovka Vpředu napříč uložený zážehový tříválec pohání přední kola, objem 999 cm3, výkon 66 kW při 4000 1/min, točivý moment 160 Nm při 1800–3800 1/min. Šestistupňová ručně řazená převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4241/1793/1527 mm, rozvor 2651 mm. Zavazadlový prostor 0,278/1,273 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1332/470 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1400/700 kg.
Výkony Nejvyšší rychlost 176 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,5 s. Spotřeba 3,5–3,6 kg/100 km.
CENA s DPH 505 900 Kč
 SPOTŘEBA CNG V RÁMCI TESTU (kg/100 km)
  Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
Škoda Scala 4,3/3,4 3,2/4,2 4
Škoda Kamiq 4,4/3,6 3,4/4,6 4,3
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH  SPOLEČNOSTI EUROTAX
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota pro Scalu G-Tec (Eurotax) Zůstatková hodnota pro Kamiq G-Tec (Eurotax)
90 000 3 roky 49,34 % 59,53 %
150 000 3 roky 43,52 % 52,50 %
210 000 3 roky 37,69 % 45,47 %
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
Mimořádně nízké náklady na palivo i TCO Malá benzinová nádrž (9 l) snižuje celkový dojezd
Jízdní vlastnosti Vjezd do podzemních garáží může být omezen
Vyspělá technika i jízdní asistenti  Menší zavazadlový prostor, absence rezervy
Prostorný a dobře odhlučněný interiér Oproti octavii vyšší spotřeba CNG
  Jen průměrná jízdní dynamika

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit