| Náklady na elektřinu v aktuální sazbě 6,50 Kč/kWh: | 1,48 Kč/km |
| Dlouhodobá spotřeba elektřiny v rámci testu: | 22,7 kWh/100 |
| Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +10 °C: | 307 km |
Název Solterra v sobě spojuje slunce a zemi. První elektrické subaru ale není básnickou hříčkou, naopak zdárně spojuje charakteristické vlastnosti značky se světem elektromobilů. Solterra je průměrná v dojezdu a spotřebě. Exceluje však podvozkem a terénními schopnostmi.

Subaru není na poli elektromobilů úplným nováčkem, dosud se ale jeho aktivita omezovala na domácí trh a kategorii minivozů. Postavit atraktivní, nebo dokonce výjimečné středně velké SUV je ale výzva. Při vývoji tak napnuly síly dvě spřízněné značky. Subaru a Toyota loni přivedly na svět originální středně velké SUV se zajímavými terénními schopnostmi (světlá výška 210 mm, přední a zadní nájezdový úhel 17,7°/25,4°). O terénních schopnostech se mohli novináři přesvědčit a porovnat je s výborným Subaru Forester. A světe, div se, i přes vyšší hmotnost a širší letní pneumatiky si solterra vedla bravurně, v podstatě stejně dobře jako forester. A nešlo o jakousi šotolinovou cestičku, ale po vydatných deštích řádně rozbahněnou motokrosovou trať. Elektromotory dostaly zabrat, ale v konečném výsledku dokázaly velmi přesně přenášet točivý moment na jednotlivá kola. Aktivovaný terénní systém X-Mode tak dokázal vyždímat z trakce maximum možného.
O další překvapení se pak postaral podvozek, který jsme důkladně prověřili až v rámci běžného redakčního testu. Všechny projížděné silniční nástrahy okresních silníc 3. třídy v okolí Českého Brodu zvládla solterra nečekaně komfortně. Podvozek se přitom nenechá vyvést z míry ani při vysloveně sportovní jízdě. Vlastně s žádným jiným elektromobilem nebyla jízda komfortnější a jistější. Snad s výjimkou některých prémiových značek, ale za pomoci drahého adaptivního podvozku. Na „roletách“ se v některých zatáčkách sice zbytečně brzy aktivoval stabilizační systém, ten ale lze po stlačení příslušného tlačítka částečně omezit.
Jen průměrný dojezd
Solterra měla tu smůlu, že jsme ji testovali až jako poslední, a tak na ni zbyly jen chmurné a studené dny. Na rozdíl od zbývajících značek musela jezdit ve znatelně větším chladu při teplotách jen kolem 5 °C. Ale i s vypnutým topením byly naměřené hodnoty spotřeby a dojezdu jen průměrné. Je to daň za terénní schopnosti a vyšší světlou výšku, která zvyšuje odpor vzduchu. Je důležité také uvést, že spotřeba dvou elektromotorů výrazně závisela na jízdním stylu řidiče. Po okresní silnici a při městském provozu se při defenzivní jízdě a vypnutém topení lze dostat i pod 15 kWh/100 km a v kombinovaném režimu pak lehce pod 20 kWh/100 km. V tabulce jsou ale uvedeny objektivní výsledky po absolvování testovacího okruhu.

Rychlost nabíjení stejnosměrným proudem je lehce nadprůměrná (150 kW). Z 10 na 80 % se má akumulátor nabít do 30 minut. Nám to ale trvalo o 10 minut déle. Nabíjení střídavým proudem je jen sedmi kilowatty.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
| ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Subaru Solterra |
|
| Motor, převodovka | 2x napříč uložený elektromotor pohání přední a zadní kola, výkon 2x 80 kW (systémový výkon 160 kW), točivý moment 2x 168,5 Nm, otáčky výrobce neudává. Jednostupňová automatická převodovka. |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4690/1860/1650 mm, rozvor 2850 mm. Zavazadlový prostor 0,452 nebo 0,441 m3 (dle výbavy). |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 2085/465 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 750/750 kg. |
| Výkony | Nejvyšší rychlost 160 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,9 s. Spotřeba kombinovaná 16,0–17,9 kWh/100 km (WLTP), maximální dojezd 465 nebo 414 km (WLTP), kapacita akumulátoru 71,4 kWh. |
| CENA s DPH | 1 580 000 Kč |
| SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km) | ||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 17,5/16,1 | 16,6/28,8 | 22,7 |
| ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
| Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
| 90 000 | 3 roky | 54,70 % |
| 150 000 | 3 roky | 47,90 % |
| 210 000 | 3 roky | 41,00 % |
| CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
| KLADY | ZÁPORY |
| Vysoká světlá výška, trakce kol v terénu | Průměrná spotřeba, dojezd i nabíjení |
| Mimořádně zdařilý podvozek, jízdní komfort | Navzdory pohonu 4×4 možnost táhnout jen 750 kg |
| Prostorný interiér | Krátké servisní intervaly (1 rok nebo 15 000 km) |
| Zůstatkové hodnoty | |
| Pohotovostní hmotnost | |




























