Náklady na elektřinu v aktuální sazbě 6,50 Kč/kWh | 1,02 Kč/km |
Dlouhodobá spotřeba elektřiny v rámci testu | 15,7 kWh/100 km |
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +16 °C | 331 km |
Renault poslední dobou přichází se skvělými nápady. Jmenoval bych velmi úspěšné vzkříšení značky Alpine, inovativní hybridní pohony, úspěch značky Dacia a v neposlední řadě do detailů dotažený retro projekt elektrického Renaultu 5.
Původní Renault 5 z roku 1972 byl symbolem svobody a moderního přístupu k automobilismu, vyznačoval se plastovými nárazníky, šesti barvami karoserie a nekonvenčním stylem. Současný elektrický model kombinuje retro design s nejnovějšími technologiemi. Staví na nové platformě AmpR Small navržené exkluzivně pro elektromobily segmentu B, kterou budou sdílet i nadcházející modely. Nabízí rovnou podlahu, nízké těžiště, kompaktní rozměry a zároveň prostorovou efektivitu. Přední náprava vychází z modelů Clio a Captur, ale byla upravena pro vyšší agilitu. Zadní víceprvková náprava, jinak vyhrazená vozům vyšších tříd, zajišťuje stabilitu v zatáčkách i vyšší komfort. A právě díky nezávislému zavěšení zadních kol Renault 5 vděčí za velmi povedené jízdní vlastnosti. Ty mimo jiné podporuje také nízká provozní hmotnost 1524 kg.
Renault 5 se na českém trhu nabízí se dvěma výkony elektromotorů (90 a 110 kW), které se obejdou bez vzácných kovů, a dvěma akumulátory s využitelnou kapacitou 40 a 52 kWh.
Pro obě verze je standardem nabíjení střídavým proudem o výkonu 11 kW. Větší akumulátor se z 10 na 100 % nabije za 3 hodiny a 13 minut, DC nabíjení o 100 kW pak dobu nabíjení z 15 % na 80 % kapacity zkrátí na 30 minut. Renault 5 podporuje i napájení externích zařízení výkonem 3,7 kW nebo může nabídnout vracení energie do sítě.
Rekordně nízká spotřeba
Elektrický Renault 5 trhal v naší příloze rekordy ve spotřebě. Bez topení a jen po okresních silnicích a městě jsme běžným jízdním stylem jezdili za 12,5 kWh/100 km. V rámci defenzivnějšího jízdního stylu a s rychlostí výrazněji nepřevyšující 80 km/h se pak lze bez větších problémů dostat na 11,4 kWh/100 km. S žádným jiným elektromobilem jsme za stejných podmínek za tak málo zatím nejezdili. A rekord padl i při jízdě po dálnici, kde se Renault 5 stal prvním autem, který měl spotřebu při ustálené rychlosti 130 km/h a s vypnutou ventilací pod hranicí 20 kWh/100 km (19,7 kWh/100 km). Se zapnutou klimatizací pak spotřeba stoupla na 20,8 kWh/100 km a tuto objektivnější hodnotu také uvádíme v příslušné tabulce.
Ale zpět k našemu testovacímu okruhu. V rámci kombinovaného režimu s lehce aktivovanou klimatizací jsme při běžném jízdním stylu dosáhli spotřeby 15,7 kWh/100 km a ujeli 331 km. Auto jsme v rámci první testovací jízdy vyzkoušeli i při 5 °C a při zapnutém topení na 18 °C a bez předehřevu interiéru jsme naměřili spotřebu 18,3 kWh/100 km. Této spotřebě pak odpovídá dojezd 280 km. Testovaný automobil byl vybaven tepelným čerpadlem, které je součástí vyšších výbav nebo za příplatek 15 000 korun.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Renault R5 E-Tech |
|
Motor, převodovka | Vpředu uložený synchronní elektromotor s permanentním magnetem pohání přední kola. Výkon 110 kW, točivý moment 245 Nm. Jednostupňová samočinná převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 3922/1774/1498 mm, rozvor 2540 mm. Zavazadlový prostor 0,277/0,959 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1524/471 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 150 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,0 s, využitelná kapacita akumulátoru 52 kWh, kombinovaný dojezd dle WLTP 410 km, kombinovaná spotřeba dle WLTP 14,9 kWh/100 km. |
Akční cena s DPH | 749 000 Kč |
SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
15,1/14,6 | 14,1/20,8 | 15,7 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S |
||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota |
30 000 km | 3 roky | 58,10 % |
90 000 km | 3 roky | 51,10 % |
150 000 km | 3 roky | 43,90 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Design, odkaz na předchůdce | Jen menší výkonový rozdil mezi nabízenými verzemi |
Dojezd, spotřeba | Stísněnější prostor na zadních sedadlech |
Záruka 5 let | Kratší servisní interval (1 rok/30 000 km) |