4. prosince 2025
Skutečné náklady na palivo s vybitým akumulátorem:  2,34 Kč/km
Dlouhodobá spotřeba benzinu: 8,3 l/100 km
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +14°C: 1,5 km

Subaru nyní patří mezi značky s nejmladšímodelovou skladbou. Modelovou ofenzivu zanedlouho doplní nová generace Outbacku. Nové nebo faceliftované modely navíc doplňuje zcela nový hybridní pohon e-Boxer. Ten nyní najdeme v modelech Impreza, XV a v nové generaci Foresteru.

Subaru představuje své pojetí hybridního pohonu. Zatímco většina automobilek nabízí zcela nové pohonné systémy, které občas trpí dětskými nemocemi, Subaru jde svou cestou. Nechce totiž přijít o své věrné zákazníky, kteří u značky oceňují její tradiční hodnoty, tedy především klasické spalovací boxery (motory s protilehlými válci), které výrazně snižují těžiště vozu, a léty prověřený a do detailů vypiplaný symetrický pohon všech kol. Ten se stal výkladní skříní značky především pro svou funkčnost, spolehlivost a životnost. Mezi další benefity patří nízká pohotovostní hmotnost a vynikající jízdní vlastnosti. Toto vše moderní plug-in hybridy nabídnout nedokážou. E-boxer na druhou stranu není tak úsporný, neboli ekologický jako plug-in hybridy, tedy pokud řidič akumulátory neustále dobíjí.

Jak v praxi funguje a kolik ušetří?

Subaru tedy v Evropě začíná s elektrifikací ve formě hybridního systému bez možnosti vnějšího dobíjení ze zásuvky. To znamená, že se do e-boxeru čerpá pouze benzin a s elektřinou hospodaří sám. Když je to potřeba, může se systém nabíjet spalovacím motorem nebo rekuperací při jízdě.

Jak ve foresteru, tak i v modelu XV tedy pohon kombinuje tradiční zážehový dvoulitrový boxer (110 kW) s elektromotorem (12 kW) umístěným v bezstupňové samočinné převodovce Lineartronic. Spalovací motor má přes 80 % nových komponentů. Při vývoji byl kladen velký důraz na spolehlivost a životnost. Motor se v praxi velmi často vypíná. Nejčastěji se tak děje při zpomalování nebo jízdě ustálenou rychlostí. Tento ustavičně se opakující cyklus klade vysoké nároky na mazání. Aby se životnost motoru nezkracovala, je vyšší mazací tlak vyvíjen nezávislým elektrickým čerpadlem napájeným z vysokonapěťového akumulátoru.

Další zajímavostí je, že účinnost rekuperace nezávisí na otáčkách spalovacího motoru. K dobíjení akumulátoru tak dochází, i když je spalovací motor v klidu, protože systém elektrického pohonu a tedy i rekuperace je součástí samočinné převodovky.

Automobilka tvrdí, že nový systém pohonu je řidičsky přívětivější a v městském provozu dokáže ušetřit přes 10 % paliva. To koneckonců potvrzují také výsledky našeho měření, které jsou uvedeny v příslušné tabulce. Forester umí také jet pouze na elektřinu. Nejčastěji při parkování, ale také do rychlosti 50 km/h. Výkon 118voltového akumulátoru je 13,5 kW, jmenovitá kapacita pak 4,8 Ah. S plně nabitým akumulátorem jsme „s lehkou nohou“ zvládli ujet čistě na elektřinu 1,5 km rychlostí do 40 km/h, při nízkém zatížení je to však i více.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ  ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
Subaru Forester e-Boxer
Motor, převodovka Vpředu podélně uložený zážehový boxer společně s elektromotorem (12,3 kW) pohání všechna kola. Zdvihový objem 1995 cm3, výkon 110 kW při 5600–6000 1/min, točivý moment 194 Nm při 4000 1/min. Bezstupňová samočinná převodovka. 
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4625/1815/1730 mm, rozvor 2670 mm. Zavazadlový prostor 0,520/1,179 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1727/458 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1870/750 kg.
Výkony Nejvyšší rychlost 188 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,8 s, kombinovaná spotřeba dle nové metodiky WLTP 8,1 l/00 km.
CENA 900 000 Kč
Subaru Forester e-Boxer
Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
8,8/6,7 6,5/8,8 8,3
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH  SPOLEČNOSTI EUROTAX
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota (Eurotax)
90 000 3 roky 56,11 %
150 000 3 roky 49,53 %
210 000 3 roky 42,95 %
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
Tradičně vysoké zůstatkové hodnoty Pouze jedna motorizace
Jízdní vlastnosti, nízká hmotnost Vyšší cena je částečně kompenzována bohatou bezpečnostní výbavou
Mimořádná bezpečnost Jen průměrná užitečná hmotnost (432 až 458 kg)
Vnitřní prostor  

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit