Toyota má v nabídce hned pět hybridních aut, z toho dvě SUV. Menší řada C-HR doslova válcuje konkurenci, protože je každým čtvrtým hybridem prodaným na českém trhu. Jedním z důvodů je samozřejmě cena, proti konvenční verzi 1.2 Turbo/85 kW s automatem se připlácí 30 000 Kč a spotřeba je v praxi nižší o více jak 1 l/100 km.

Na poli hybridních pohonů je Toyota tahounem. Odvážný krok postupně nahradit hybridy všechny vznětové motorizace byl ohlášen už před vypuknutím aféry „dieselgate“ a ukazuje se trefou do černého. Kompaktní C-HR letos hlásí na českém trhu, kde se žádných znatelných subvencí nedočká, 65% podíl hybridní verze.
Na elektřinu nejvýše 3 km
C-HR není plug-in hybrid, a tak ho nelze nabíjet ze zásuvky. Přesto nechybí tlačítko EV na čistě elektrický pohon. Při dlouhodobější rekuperaci, například při jízdě v dlouhých klesáních, lze docílit plného nabití akumulátoru o kapacitě 1,3 kWh, na který lze ujet nejvýše 3 km. Při běžném provozu se ale nabití akumulátoru pohybuje většinou kolem 75 %, což reprezentuje dojezd do 2 km.
.jpg?1560068033)
Se spotřebou nejméně 5 l/100 km
Hybridní ústrojí je v C-HR odvozeno od toho v priusu. To znamená benzinový čtyřválec 1,8 l, zde o výkonu 73 kW, ve spojení s elektromotorem o výkonu 53 kW. Maximální dostupný výkon 90 kW vzniká skládáním síly těchto motorů v bezstupňové planetové převodovce e-CVT. Toyota C-HR má ale vyšší spotřebu. Vlastně se společně s RAV4 řadí mezi nejméně úsporné hybridy toyoty. Je to logické, jde o automobily SUV, tedy s nejvyšším čelním odporem i hmotností. Budeme-li srovnávat v daném segmentu, můžeme naopak konstatovat, že jde o nejefektivnější hybridy. I přes vyšší čelní odpor je překvapivě úsporný na dálnici. Při dálniční stotřicítce si vystačí jen s 6,5 l/100 km, což v tomto segmentu odpovídá spotřebě vznětového motoru.
.jpg?1560068222)
Skvělý podvozek, absence pohonu 4×4
Kromě možnosti krátkodobě vynutit jízdu čistě na elektřinu se hybridní systém snaží spalovací motor co nejčastěji odstavovat i v běžném hybridním režimu. To svědčí spotřebě, nicméně vezmeme-li v potaz jen průměrný systémový výkon a naopak poměrně velké jízdní odpory, je jasné, že se spalovací motor musí při akceleraci často vytáčet.
.jpg?1560068391)
Podvozek nabízí velmi dobré jízdní vlastnosti. Vynikající je ovladatelnost a schopnost pevně kopírovat povrch silnice bez odskakování nebo natřásání posádky. Jisté vedení jízdní stopy tak není na úkor komfortu. V tomto kontextu je jen škoda, že hybridní systém nenabízí vyšší výkon, ani pohon všech kol, který lze kombinovat pouze s benzinovým motorem 1.2/85 kW.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
TECHNICKÉ ÚDAJE(Toyota C-HR 1,8 Hybrid) |
|
| Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený benzinový motor a elektromotor pohánějí přední kola. Výkon 72 kW při 5200 1/min + 53 kW, točivý moment 142 Nm při 3600 1/min + 163 Nm. Systémový výkon 90 kW při 5200 1/min. Převodovka s plynule měnitelným převodem |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4340/1795/1555 rozvor 2640 mm. Zavazadlový prostor 0,377 m3. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1455-1535/400-480 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 725/725 kg. |
| Výkony | Největší rychlost 170 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,0 s. Objem nádrže 43 l, akumulátor 1,3 kWh. |
| CENA | 634 900 Kč (fleetová cena 587 283 Kč) |
SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km) |
||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 4,7/4,8 | 4,6/6,3 | 5,1 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX |
||
| Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
| 90 000 | 3 roky | 53,16 % |
| 150 000 | 3 roky | 46,92 % |
| 210 000 | 3 roky | 40,69 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ |
|
| KLADY | ZÁPORY |
| Slušná návratnost | Jen průměrná dynamika |
| Spotřeba při plynulé jízdě | Nízká hmotnost brzděného přívěsu (jen 725 kg) |
| Nízký příplatek proti konvenční verzi s automatem (+30 000 Kč) | |
| Vysoké zůstatkové hodnoty | |
Další zajímavé testy najdete v novém vydání magazínu Business-Car.
Najdete v něm reportáž z odborného dne Business Academy, věnujeme se alternativním pohonům a energetice spojené s elektromobily. Nechybí ani cestování po Evropě, či technické inovace. Předplatné objednávejte ZDE




























