| Náklady na elektřinu v aktuální sazbě 6,20 Kč/kWh | 1,09 Kč/km |
| Dlouhodobá spotřeba elektřiny v rámci testu | 17,5 kWh/100 km |
| Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +12 °C | 330 km |
I když Cupra Born vychází z Volkswagenu ID.3, nabízí výrazné odlišení v podobě designu, sportovnějšího naladění podvozku a exkluzivního elektromotoru se 170 kW. V tomto kontextu je škoda, že chybí pohon všech kol.

První španělský elektromobil se představil v roce 2019 jako koncept Seat el-Born, sériový model dorazil o dva roky později pod značkou Cupra se zjednodušeným názvem Born. Technicky se jedná o dvojče Volkswagenu ID.3, s nímž born sdílí i výrobní závod ve východoněmeckém Cvikově.
Jízdní vlastnosti podpořené sportovním odpružením přinášejí na poměry elektromobilu radost z řízení. Podvozek je příjemně tuhý, ale nikoliv přehnaně tvrdý. Cupra k tomu přidává zajímavější design a za určitých okolností lepší poměr ceny a výbavy.
Tři výkony, dva akumulátory
Na výběr jsou tři výkonové verze elektromotoru, poháněná jsou vždy zadní kola. Základní verze se 110 kW je ekonomickou volbou s nižší hmotností a kratším dojezdem, má totiž baterii s kapacitou 55 kWh (využitelných je 45 kWh). Tu v českém ceníku ale nenajdete. Lepší provedení má výkon 150 kW a 62kWh akumulátor (využitelných 58 kWh), vrcholný model má 170 kW a 82kWh akumulátor (využitelných 77 kWh). Jednotlivé verze jsou pojmenovány podle využitelné kapacity baterie, nejsilnější motor je doplněn o přívlastek „e-boost“. Sesterské ID.3 nejvýkonnější variantu v nabídce nemá a velkou baterii volitelně kombinuje se 150kW motorem.
Cupra versus Volkswagen
Na českém trhu je základem Born 58 s cenovkou 1 259 900 Kč. V průběhu 18 měsíců tak zdražil o 70 000 Kč. Tím se nejlevnější born dostal nad cenu stejně výkonného, ale hůře vybaveného Volkswagenu ID.3. Cupra Born má zatím tu výhodu, že je k dispozici i s výkonnějším elektromotorem (170 kW). ID.3 nabízí jen 150 kW.
Dojezd 290 až 335 km
V rámci našeho testovacího okruhu jsme v kombinovaném režimu s menším akumulátorem (58 kWh) okruh zvládli za 17,5 kWh/100 km. S ohledem na poměrně vysokou venkovní teplotu +10°C je to v daném segmentu jen průměrná hodnota. Při této teplotě jsme ujeli na jedno nabití 335 km. Při teplotách lehce bod bodem mrazu spotřeba stoupá nad 20 kWh/100 km a dojezd klesá na 290 km.
S výkonnějším akumulátorem je možné ujet o 100 kilometrů dál, zároveň je ale nutné připlatit 100 000 korun. Při úspornějším jízdním stylu tak lze v letních měsících ujet kolem 450 km.
Cupru je možné nabíjet střídavým proudem o výkonu 11 kW. Nabíjení testovaného provedení vybitého akumulátoru (58 kWh) do 100 % zabralo rovných 6 hodin. Nejvýkonnější akumulátor (77 kWh) se bude podle výrobce nabíjet 7,5 hodiny. U dobíjení z veřejných stanic dokáže born zvládnout nabíječky s výkonem až 120 kW. Doba nabíjení z 5 na 80 % zabere 35 minut.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
| ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Cupra Born e-Boost 58 |
|
| Motor, převodovka | Vzadu napříč uložený elektromotor pohání zadní kola, výkon 170 kW při 5300–7000 ot., točivý moment 310 Nm při 0 až 5000 ot. Jednostupňová automatická převodovka. |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4324/1809/1540 mm, rozvor 2766 mm. Zavazadlový prostor 0,385 m3. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1838/517 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 0 kg. |
| Výkony | Nejvyšší rychlost 160 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,6 s. Spotřeba kombinovaná 15,5–17,4 kWh/100 km (WLTP), maximální dojezd na jedno nabití 375–422 km (WLTP), kapacita baterie 62 kWh (využitelných 58 kWh). |
| CENA s DPH | 1 349 900 Kč |
| SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km) | ||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 15,6/16,2 | 15,9/23,3 | 17,5 |
| ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
| Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
| 90 000 | 3 roky | 46,10 % |
| 150 000 | 3 roky | 40,50 % |
| 210 000 | 3 roky | 34,70 % |
| CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
| KLADY | ZÁPORY |
| Solidní dojezd, jízdní vlastnosti, zrychlení | Cena vyšších výbav |
| Nadprůměrný výkon elektromotoru | Absence pohonu všech kol |
| Výrazné odlišení od VW ID.3 | Jen průměrné zůstatkové hodnoty |




























