4. prosince 2025
Nepřehlédněte, Ze světa

Fleety a hybridy kazí plány Evropské unie. Pravděpodobně ovlivní i nejdůležitější termín v autoprůmyslu

>Redakce Redakce
13 února, 2025

Údaje o počtech registrovaných vozů za loňský rok jasně ukázaly, že nástup elektromobility nebude tak jednoduchý, jak si Evropská komise představuje.

Loňský rok dal najevo, že poptávka po elektromobilech je aktuálně zcela závislá na finanční podpoře, ať už ze strany automobilek nebo států. Se zmírněním stimulace výrazně klesl i zájem o bateriové vozy a plug-in hybridy. Argumentuje se sice tím, že vyšší pořizovací cena elektromobilu je kompenzována nižšími náklady na provoz, ale v mnoha zemích jde rovněž o uměle vytvořené prostředí.

To znamená, že firmy, na nichž stojí rozvoj elektromobility, se jí nebrání, ale ekonomicky jim nedává smysl. Přesto její zavádění vidí pozitivně. Dokazuje to skupina společností začleněná do skupiny Climate Group, která se zavázala provozovat čistě elektrické fleety do roku 2030.

Taková je hudba budoucnosti. Správci vozových parků ale momentálně dávají přednost hybridům. Ty letos nejen v Evropě, ale i v České republice, zažívají raketový růst na úkor benzinových a vznětových motorů. Není divu, vždyť některé modely už základní spalovací pohon bez elektrifikace nenabízejí.

Elektromobily a plug-in hybridy stále samy o sobě klasickým pohonům dostupností nedokážou konkurovat. Pro jejich zlevnění musí dojít k další technické revoluci. Také elektrická infrastruktura není na takové úrovni, aby nápor elektromobility dle představy Evropské komise zvládla. Nejde ani o počty nabíjecích míst, jako o celkovou kapacitu rozvodné sítě.

Přitom ji čeká další zkouška, jelikož ropné společnosti plánují budovat čistě elektrické „čerpací“ stanice s rozšířenou nabídkou služeb. Předpokládají, že klienti zde stráví delší čas a za služby utratí více peněz. Hlavním tématem tak bude optimalizace současné sítě, aby se předešlo jejich přetěžování. Poptávku trhu kopírují i výrobci a dodavatelé komponentů, kteří produkci směřují k hybridům.

Dalším umělým zásahem do automobilového trhu je uvalení cel ve výši od 7,8 do 35,3 % na automobily vyrobené v Číně. Tím se snaží Evropa regulovat jejich dynamický vpád, ale jde o krátkodobé řešení, protože například koncern BYD má zde již vybudované továrny.

Ačkoliv čínské elektromobily jsou technicky vyspělé, poběží vedle nich i výroba hybridů. Jimi totiž lze také efektivně snižovat emise CO2 v daleko dostupnějším měřítku. Ačkoliv se Evropská komise zabývá legislativou, jež má za cíl razantněji prosadit elektromobilitu ve firmách, je stále jasnější, že budoucnost bez spalovacích motorů je utopií. Není překvapením, že se hovoří o opětovném odložení zákazu prodeje automobilů na fosilní paliva, který byl původně odsunut na rok 2035.

To totiž udrží trh v chodu, s minimálními dopady na leasingové společnosti. Ty momentálně na elektromobilech tratí miliony kvůli nízké poptávce o ojetiny a s tím spojeném poklesu zůstatkové hodnoty.

Zdroj: Fleeteurope

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit