4. prosince 2025
Nepřehlédněte, Ze světa

Boj elektrifikace s fleety – průzkum vozových parků ve 28 zemích světa přináší inspirativní pohledy a řešení pro české firmy

>Redakce Redakce
24 března, 2025

Barometr vozového parku a mobility 2025 od Arval Mobility Observatory zahrnoval 8 061 telefonických rozhovorů s firemními rozhodovateli v oblasti vozového parku a mobility. Výsledky ukazují na výzvy spojené s elektrifikací vozových parků.

Průzkum shromažďoval data o faktorech ovlivňujících vztah automobilového trhu v souvislosti s firemními vozovými parky. Šetření bylo provedeno ve 28 zemích Evropy, Severní a Jižní Ameriky mezi malými, středními a velkými společnostmi z různých odvětví, jako je stavebnictví, průmysl, služby a obchod.

Mezi hlavní výzvy patří omezení růstu celkových nákladů na vlastnictví (TCO), zavádění alternativních energetických technologií a podpora odpovědného řízení spolu s dodržováním předpisů týkajících se naftových a benzinových vozidel.

Celkem 32 % respondentů uvedlo, že hlavním problémem je růst TCO, 34 % čelí výzvám při zavádění alternativních energií a 31 % se zaměřuje na podporu odpovědného řízení.

Elektrifikace stává samozřejmostí

V souvislosti s elektrifikací vozového parku již 50 % firemních flotil využívá alternativní energie a dalších 19 % jejich zavedení zvažuje. Kromě toho 85 % společností již má nebo plánuje zavést nabíjecí politiku pro osobní a lehká užitková vozidla. Pro zvládnutí TCO plánuje 37 % firem zavést nebo zvýšit podíl operativního leasingu v příštích třech letech a 41 % již využívá ojetá vozidla.

V případě osobních automobilů již 69 % respondentů zavedlo alespoň jednu technologii alternativních energií (hybridní HEV, plug-in hybridní PHEV nebo bateriové elektromobily BEV) nebo plánuje její zavedení v následujících třech letech, přičemž 50 % ji aktivně využívá. Priority elektrifikace se mezi respondenty liší, přičemž 35 % se zaměřuje na snížení výdajů na palivo, 37 % chce minimalizovat dopady na životní prostředí a 30 % vidí v elektrifikaci příležitost ke zlepšení image společnosti.

Mezi hlavní výzvy při zavádění BEV patří vyšší náklady na tradiční paliva ve srovnání s alternativními energiemi, nedostatek nabíjecích stanic a absence nabíjecích míst v kancelářích. Celkem 67 % respondentů považuje nabíjecí infrastrukturu za klíčovou překážku pro zavádění BEV, ať už jde o domácí, veřejné nebo firemní nabíjení.

Dohled je nutný

Pokud jde o řízení a bezpečnost, pouze 15 % společností v současnosti aktivně využívá data z vozidel, přičemž dalších 45 % plánuje nasazení této technologie v příštích třech letech. Dále 45 % respondentů považuje efektivní mobilitu za klíčovou pro získání a udržení talentovaných zaměstnanců.

Využívání telematiky se stále rozvíjí. Pouze 15 % firem dnes aktivně využívá telematická data, i když 40 % firemních flotil má telematický systém. Očekává se, že v příštích třech letech se tento podíl zvýší na 47 %. Celkem 64 % společností předpokládá, že jejich flotila zůstane stabilní, zatímco 27 % očekává její růst. To naznačuje, že navzdory ekonomickým, technologickým a geopolitickým výzvám jsou firmy optimistické ohledně budoucnosti svých vozových parků.

Z hlediska financování 27 % společností preferuje operativní leasing, přičemž mezi jednotlivými zeměmi existují významné rozdíly. Podíl firem, které již využívají ojetá vozidla, se pohybuje mezi 39 % v Evropě a 48 % v Severní Americe a v příštích třech letech by měl vzrůst na 83 % v Evropě a 89 % v Latinské Americe. Využívání telematických dat, které se aktuálně pohybuje mezi 14 % v Evropě a 21 % v Severní Americe, se očekává, že vzroste na 60 % v Evropě a 70 % v Latinské Americe.

Specifika segmentu užitkových vozů

V segmentu lehkých užitkových vozidel (eLCV) je implementace alternativních energií nižší. Pouze 24 % firem je již používá nebo plánuje jejich zavedení v příštích třech letech, přičemž jen 9 % je aktivně využívá. Hlavní důvody pro přechod na elektrická LCV spočívají v nižších provozních nákladech oproti benzinovým vozům, snížení dopadu na životní prostředí a očekávání, že veřejná politika bude v budoucnu podporovat elektrifikaci.

Implementace eLCV čelí obdobným problémům jako osobní vozy, především vyšší pořizovací ceně oproti tradičním palivům, nedostatku veřejných nabíjecích míst a absenci nabíjecí infrastruktury v kancelářích.

Z firem, které zvažují domácí nabíjení, 50 % podporuje nebo plánuje podpořit své zaměstnance při instalaci domácích nabíjecích stanic v příštích 12 měsících. Celkově 98 % poskytuje nějakou formu finanční podpory na instalaci domácího nabíjení. Přestože přístup k nabíjení představuje výzvu, 85 % dotazovaných firem již má alespoň jednu strategii nabíjení – ať už domácí, pracovní nebo veřejnou – a plánuje další rozvoj.

Zdroj: Fleeteurope, Arval

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit