Letošní rok se pro Volkswagen Financial Services vyvíjí velmi pozitivně. Jednatel společnosti Vratislav Strašil v rozhovoru představuje změny v leasingu a digitalizaci služeb, hodnotí zájem o elektromobily a představuje strategii koncernu Volkswagen zaměřenou na budoucnost mobility.

Vratislav Strašil, jednatel společnosti Volkswagen Financial Services
Jak byste zhodnotil prvních osm měsíců letošního roku z hlediska financování a vývoje trhu?
Letošní rok zatím hodnotíme velmi pozitivně trh ožívá a my tento trend nejen kopírujeme, ale i překonáváme. Registrace nových vozů v Česku vzrostly meziročně o téměř 5 %, koncern si polepšil o 7 % a my jsme financovali o 9,4 % více osobních i užitkových vozů. Uzavřeli jsme přes 28 000 smluv, což považujeme za velmi solidní výsledek.

Loni jsme rostli díky atraktivním produktům, letos jsme nabídku upravili a i přes aktualizaci ceníků a vyšší úrokové sazby dál objemově rosteme. To potvrzuje zdravou poptávku a pozitivní vnímání našich nabídek ze strany zákazníků.
Loni jste se vrátili na pozici největšího poskytovatele operativního leasingu. Jak jste toho dosáhli a jak velký podíl má operativní leasing na financování?
Zákazníci napříč segmenty oceňují komplexnost a výhodnost naší nabídky. Fleetoví manažeři si cení jednoduché správy vozového parku, dostupnosti v režimu 24/7 a přehlednosti klientského portálu, který šetří čas i náklady. Růst cen nových vozů navíc výrazně neovlivňuje výši splátek operativního leasingu, což je velká výhoda.
Například splátky na Volkswagen Golf se od roku 2019 drží kolem devíti tisíc, takže je vůz vzhledem k inflaci vlastně levnější. To oceňují zejména soukromí zákazníci a menší podnikatelé, kde evidujeme výrazný nárůst. Loni tvořil operativní leasing 22 % všech smluv, letos už 34 %. Za první půlrok jsme uzavřeli téměř 10 000 smluv oproti 6500 loni. Tahounem jsou akční nabídky na octavii a superb, ale výrazně rostou i Volkswagen a Volkswagen Užitkové vozy.
Jaká je vaše míra penetrace v rámci koncernových značek?
Jednoznačně vede oblíbená Škoda, kde máme penetraci 22,9 procenta, a Volkswagen s 59,8 procenta. Velký zájem je také o značku Audi, kde je každý druhý vůz financován naší společností.

Rozšiřujete služby mobility. Které považujete za nejdůležitější pro firemní klientelu?
Průběžně digitalizujeme a rozšiřujeme webové funkce, například digitální podpis či finanční kalkulačky pro dealery. Čeká nás ale ještě spousta práce. Připravujeme i nové služby, například pre-check při vracení aut z operativního leasingu. Zákazník předá vůz ke kontrole dříve, než dojde k finálnímu vrácení, a má jistotu, že opotřebení je akceptovatelné bez neočekávaných doplatků.
Mnozí zákazníci bývají překvapeni náklady na opravy na konci leasingu. My se jim chceme vyhnout, přestože u nás je většina vrácení bez problémů. Službu spustíme na konci roku za malý poplatek ve spolupráci s Dekrou, která kontroly provádí.
Jak vnímáte „multi-brand fleet management“ a jak k němu přistupujete?
Náš pohled je pozitivní. Přestože jsme dceřiná firma koncernu Volkswagen, od roku 2021 financujeme vozy všech značek, nových i ojetých. Zákazníci to oceňují a díky tomu jsme univerzální leasingovou společností, která pokrývá potřeby financování osobních i lehkých užitkových vozů. Správci flotil často kombinují různé značky, například manažerské a referentské vozy. Pro mimokoncernové značky nabízíme širokou škálu služeb: pojištění, servis, pneuservis, dálniční známky, volné limity kilometrů, elektronickou knihu jízd i kompletní správu vozového parku.
Jak se liší přístup k operativnímu leasingu v Česku a západní Evropě?
V Česku je operativní leasing pragmatickým nástrojem pro řešení finančních a provozních výzev, zatímco v Německu je již desetiletí běžnou součástí firemního i soukromého plánování. Německý trh je výrazně zralejší – leasingem je pořízeno téměř každé druhé nové auto (48 % v roce 2024) a většinu smluv (58 %) tvoří soukromé osoby. Leasing tam využívají nejen korporace, ale i malé firmy, živnostníci a soukromníci. U nás operativní leasing využívá jen něco přes pětinu firem, ale zájem roste.

Zákazníci oceňují předvídatelnost nákladů, pohodlí a bezstarostný provoz bez rizik. Nemusí řešit prodej, reklamace, záruky ani servis, což snižuje administrativu. Populární je i benefitní zaměstnanecký leasing, kde zaměstnanci získají výhodnější podmínky – například Škodu Octavii o 2000 Kč měsíčně levněji.
Konkurenční výhodou je i operativní leasing pro soukromé osoby „na rodné
číslo“. S rostoucím počtem klientů roste i poptávka po nadstandardní péči a podpoře v obtížných situacích; místo rychlého odebrání vozu hledáme společná řešení pod heslem „v nouzi poznáš přítele“.
Jak se mění vaše role v koncernu Volkswagen, věnujete se už i mobilitním službám?
S tím, jak postupuje transformace celého odvětví automotive směrem k digitalizaci, mění se i chování zákazníků, kteří stále více preferují používání vozidla před jeho vlastnictvím.

Koncern Volkswagen svůj plán transformace na softwarově řízenou společnost definoval ve své strategii NEW AUTO, v níž jako Volkswagen Financial Services hrajeme ústřední roli. Přecházíme tedy z pozice finančního poskytovatele k poskytovateli mobility, s důrazem na nabídky „Vehicle-on-Demand“.
Jaké nástroje nabízíte pro správu vozového parku a jak plánujete digitalizovat služby pro fleetové klienty?
Klientům nabízíme portál FleetCARS, který díky digitalizaci a konektivitě šetří čas i náklady. Portál denně aktualizuje data a umožňuje klientům kdykoliv generovat vlastní reporty. Mají přehled o smlouvách, technických detailech, ujetých kilometrech, evidenci řidičů i nákladech včetně přefakturací. Kromě toho nabízíme systém FleetCard s důležitými informacemi a formuláři. Letos plánujeme spustit mobilní aplikaci DriverApp, která propojí tyto služby a přinese ještě větší pohodlí při správě flotily.
Jak se vyvíjí zájem firem o elektromobily v rámci operativního leasingu?
Za tento rok již máme nabraných tolik smluv na operativní leasing elektromobilů jako za celý rok 2024, i když stále jde o nízké stovky. V roce 2024 většina zákazníků volila úvěry kvůli dotacím. Převážná část klientů jsou malé a střední podniky, které tvoří 79 % financování elektrických vozidel. Rozdíl ve splátkách mezi elektromobily a vozy se spalovacím motorem se zmenšuje díky podobné pořizovací ceně a lepší předvídatelnosti zůstatkových hodnot.
Například Škoda Karoq stojí 9243 Kč a elektrická Škoda Elroq 11 840 Kč měsíčně – s rozdílem 2–3 tisíce korun při 36měsíčním leasingu a ročním nájezdu 10 000 km včetně pojištění. To výrazně přibližuje cenovou dostupnost obou variant.
Nabízíte specifické produkty pro financování elektromobilů – například balíčky s nabíjecí infrastrukturou?
Ano, investiční úvěr pokrývá i rozšíření zázemí a nabíjecí stanice. K novým vozům nabízíme výhody jako servis zdarma nebo za zvýhodněnou cenu, značkové pojištění a k některým vozidlům máme i přednabitou dobíjecí kartu. Nabízíme také e-dotaci 100 tisíc korun na elektromobily i plug-in hybridy a u Volkswagenu velmi výhodný úvěr od 2,9 %.
Co vás osobně nejvíce motivuje v oblasti firemních služeb a mobility?
Naší vizí je poskytovat mobilitní služby co nejjednodušeji a nejdostupněji pro všechny klienty, ať už firmy nebo jednotlivce. Dřívější zkušenosti z prodeje vozů mohu nyní zúročit v oblasti financování. Dřívější zkušenosti z prodeje vozů mohu nyní zúročit v oblasti financování. S rostoucími cenami je klíčové komplexní a atraktivní financování.

Konkurenční výhodou VWFS je těsné propojení s prodejní a servisní sítí Volkswagen, což nám umožňuje nabízet široké portfolio služeb – od servisních balíčků a prodloužených záruk až po financování investičními úvěry.




























