Většina lidí čekala na své aktuální auto maximálně dva týdny. U čtvrtiny zákazníků ale od momentu, kdy si auto vybrali, do chvíle, kdy jej poprvé mohli řídit, uplynul měsíc a dále. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Raiffeisen – Leasing.
Čekací lhůty byly v posledních měsících ovlivněné komplikacemi při výrobě.
“V uplynulém roce dopadla pandemická situace i na výrobu nových vozů. Tam, kde si zákazník nechává vůz konfigurovat na míru, se mohla prodloužit čekací lhůta až o měsíce,” vysvětluje Jaroslav Kumbera, který má v Raiffeisen – Leasing na starosti financování osobních a užitkových vozů.
Výrobu považuje za hlavní příčinu dlouhého čekání asi třetina respondentů. Z dat ale vyplývá, že není příliš velký rozdíl mezi tím, jak dlouho čekali lidé, kteří si auto pořizovali během pandemie, a ti, kteří ho kupovali už předtím. Obvyklá doba doručení byla v obou případech týden až dva.
“Toto je průměrná doba u vozu, který zákazník kupuje už hotový. Do průměru se dál počítají i zakoupená ojetá auta,” upozorňuje Jaroslav Kumbera.
Čekání prodlužuje papírování u prodejce i na úřadech
I zákazníci, kteří si vybrali už vyrobený vůz, ale často musí počkat z administrativních důvodů. Čtvrtina respondentů (25,3 %) v průzkumu uvedla, že nejvíc času jim při pořizování posledního vozu zabrala komunikace s úřady kvůli přepisu majitele. Dalších téměř 16 % pak nejvíc času strávilo řešením kupní smlouvy. Tyto příčiny nejčastěji uváděli lidé do 35 let, průzkum ukázal i zajímavé regionální rozdíly.
Komunikaci s úřady označili za příčinu čekání častěji lidé z Jihočeského (35,3 %) a Pardubického kraje (33,3 %), řešení kupní smlouvy pak zákazníci z Olomouckého (23,3 %) a Plzeňského kraje (21,3 %). Naopak za nejméně častou příčinu čekání považují zákazníci jednání o úvěru, povinném ručení nebo zajištění evidenční kontroly.
“Velkou roli zde hraje digitalizace. Například podání a vyřízení žádosti o úvěr se díky moderním technologiím výrazně urychlilo,” vysvětluje Jaroslav Kumbera.
Podle něj mezi českými zákazníky dlouhodobě roste tlak na zjednodušení celého procesu při nákupu nového vozu. “
Klienti jednoduše řečeno chtějí omezit papírování, tomuto požadavku rádi vycházíme vstříc,” shrnuje Jaroslav Kumbera ze společnosti Raiffeisen – Leasing.
Ta vloni uvedla na český trh mobilní aplikaci LiLi, která spojuje virtuální vyhledávač s úvěrovou kalkulačkou a umožňuje vybrat auto i jeho financování během několika minut z mobilního telefonu.
Průzkum realizovala společnost Raiffeisen – Leasing v první polovině letošního roku, zúčastnilo se ho 525 respondentů. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.






























