Český trh

Čechy při nákupu nového vozu trápí papírování i dlouhé dodací lhůty

>Redakce Redakce
22 července, 2021

Většina lidí čekala na své aktuální auto maximálně dva týdny. U čtvrtiny zákazníků ale od momentu, kdy si auto vybrali, do chvíle, kdy jej poprvé mohli řídit, uplynul měsíc a dále. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Raiffeisen – Leasing.

Čekací lhůty byly v posledních měsících ovlivněné komplikacemi při výrobě. 

V uplynulém roce dopadla pandemická situace i na výrobu nových vozů. Tam, kde si zákazník nechává vůz konfigurovat na míru, se mohla prodloužit čekací lhůta až o měsíce,” vysvětluje Jaroslav Kumbera, který má v Raiffeisen – Leasing na starosti financování osobních a užitkových vozů.

Výrobu považuje za hlavní příčinu dlouhého čekání asi třetina respondentů. Z dat ale vyplývá, že není příliš velký rozdíl mezi tím, jak dlouho čekali lidé, kteří si auto pořizovali během pandemie, a ti, kteří ho kupovali už předtím. Obvyklá doba doručení byla v obou případech týden až dva.

“Toto je průměrná doba u vozu, který zákazník kupuje už hotový. Do průměru se dál počítají i zakoupená ojetá auta,” upozorňuje Jaroslav Kumbera.

Čekání prodlužuje papírování u prodejce i na úřadech

I zákazníci, kteří si vybrali už vyrobený vůz, ale často musí počkat z administrativních důvodů. Čtvrtina respondentů (25,3 %) v průzkumu uvedla, že nejvíc času jim při pořizování posledního vozu zabrala komunikace s úřady kvůli přepisu majitele. Dalších téměř 16 % pak nejvíc času strávilo řešením kupní smlouvy. Tyto příčiny nejčastěji uváděli lidé do 35 let, průzkum ukázal i zajímavé regionální rozdíly.

Komunikaci s úřady označili za příčinu čekání častěji lidé z Jihočeského (35,3 %) a Pardubického kraje (33,3 %), řešení kupní smlouvy pak zákazníci z Olomouckého (23,3 %) a Plzeňského kraje (21,3 %). Naopak za nejméně častou příčinu čekání považují zákazníci jednání o úvěru, povinném ručení nebo zajištění evidenční kontroly.

Velkou roli zde hraje digitalizace. Například podání a vyřízení žádosti o úvěr se díky moderním technologiím výrazně urychlilo,” vysvětluje Jaroslav Kumbera.

Podle něj mezi českými zákazníky dlouhodobě roste tlak na zjednodušení celého procesu při nákupu nového vozu. “

Klienti jednoduše řečeno chtějí omezit papírování, tomuto požadavku rádi vycházíme vstříc,” shrnuje Jaroslav Kumbera ze společnosti Raiffeisen – Leasing.

Ta vloni uvedla na český trh mobilní aplikaci LiLi, která spojuje virtuální vyhledávač s úvěrovou kalkulačkou a umožňuje vybrat auto i jeho financování během několika minut z mobilního telefonu.

Nejčastější pociťované příčiny čekání podle krajů

 

Průzkum realizovala společnost Raiffeisen – Leasing v první polovině letošního roku, zúčastnilo se ho 525 respondentů. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit