Finance, Otázky pro.....

Arval poskytuje operativní leasing ojetých vozů. Zaplatí za vás i nečekaný servisní zákrok

>Redakce Redakce
05 října, 2022

Na tuzemském trhu chybí ojetiny z Česka. Na situaci začaly reagovat některé leasingové společnosti, například Arval spustil operativní leasing ojetých vozů. Doposud řešily autobazary jejich nedostatek výkupem aut ze zahraničí, ta se ale často potýkají s problémy. Třetina dovezených vozů je po velké havárii a zhruba každé dvacáté auto je po totální havárii. Vyplývá to z údajů společnosti Cebia, která provozuje systém pro prověření historie ojetých vozů. Podle ní má k tomu více než polovina vozů stočený tachometr průměrně o 100 tisíc kilometrů. Svaz dovozců automobilů také upozorňuje, že problémem je i stáří dovezených aut. Polovina ojetin ze zahraničí je starší než deset let, čtvrtina dokonce patnáct let. 

Operativní leasing ojetých vozů je v Česku nový produkt. Kromě Arvalu ho spustila jen jedna další leasingová společnost, Arval ale dominuje nízkou cenou. Společnost tak reaguje na dlouhé dodací lhůty nových aut, které přesahují u některých značek až dvanáct měsíců. V důsledku toho chybí na českém trhu kvalitní ojetá vozidla.

„Spustili jsme operativní leasing ojetých vozů s cílem dostat k českým zákazníkům maximální množství kvalitních aut. S touto službou se snažíme zasáhnout širší spektrum klientů. Přibližujeme službu operativního leasingu i těm, kteří o něm doposud neuvažovali. V úvodní nabídce máme v tuto chvíli 50 vozů a jejich počet budeme dále navyšovat. Nejlevnější vůz začíná na 3 500,- měsíčně včetně DPH. Vozidla nabízíme v rámci fullservice leasingu, takže je v něm servis, pojištění, pneumatiky, dálniční známka a další služby. Zákazník jen natankuje a jezdí,“ vysvětluje nový produkt Aleš Polák, generální ředitel leasingové společnosti Arval. 

Průměrná česká ojetina je stará 15,7 let

Aktuálně je průměrné stáří tuzemských osobních vozů 15,73 roku. Oproti době před covidem se jedná o nárůst téměř o jeden rok průměrného věku vozidel v Česku. Jednou z příčin je kromě nižšího počtu registrací nových vozidel také množství starších ojetin dovážených ze zahraničí, které meziročně vzrostlo o 0,8 %. Více než 51 % vozů je starších 10 let, 23 % je starších dokonce 15 let. Staré ojetiny jsou navíc velice málo vyřazovány z provozu. 

Vozidla dovezená ze zahraničí se podle Barbory Minksové z Cebie potýkají častěji s podvody.

„Nejčastěji se jedná o zatajování havárií, klamání zákazníka ohledně země původu vozidla, stočení tachometrů a uvádění nepravdivých údajů o nájezdu vozidla nebo i zatajení informace, že se jedná o kradené vozidlo. Zfalšovaný původ má více než pětina vozidel, nejčastěji se jedná o účelové krátkodobé registrace v Německu. Při analýze 416 000 vozů od loňského ledna do letošního května jsme objevili auta z afrických zemí, Saúdské Arábie, Ománu či Mexika,“ vysvětluje problémy s ojetinami ze zahraničí Minksová. 

 Český původ se lépe prověřuje

Podle Minksové je u vozů s českým původem snazší ověřit servisní historii i najeté kilometry. Zákazník ví, jak je s vozem nakládáno a může lépe předvídat jeho technický stav a dodržet přesněji výrobcem předepsanou údržbu. Pokud prodejce například zatají havárii, zákazník včas nezjistí, zda například nedošlo ke snížení bezpečnosti vozidla. U stočených kilometrů hrozí zanedbání údržby v závislosti na nájezdu

Arval český původ ojetých aut, která nabízí na operativní leasingem, garantuje. Aktuálně jich má v nabídce 50 s průměrným nájezdem 60 tisíc kilometrů a stářím do 4 let.

„Vozidla v programu operativní leasing ojetých vozů pocházejí od našich zákazníků, kteří je provozovali jako nová v rámci dlouhodobých pronájmů. Doposud jsme po ukončení smlouvy vozidlo prodali našim partnerským autobazarům nebo jsme jej nabídli zákazníkovi k odkoupení. Nyní k těmto možnostem přibyl operativní leasing na tyto mladé ojetiny. Vozidla zůstávají v naší flotile a pokračuje full service leasing včetně údržby vozidla. Auta provozujeme od nákupu nová, proto má zákazník jistotu, že bude pravdivý nájezd, český původ i servisní historie,“ upřesňuje Aleš Polák z Arvalu. 

Nekvalitní ojetina si vyžádá drahé opravy

Velká část řidičů ojetých aut se po jejich koupi podle Barbory Minksové z Cebie potýká s nepředvídanými výdaji za opravy a údržbu.

„Například u vozu se stočeným tachometrem o 100 tisíc kilometrů, což je průměrná výše, jeho ceny zvyšuje o 20 %, tedy o 50 až 60 tisíc korun. Zhruba stejnou částku řidič zaplatí v následujících letech za opravy a údržbu spojenou s vyšším nájezdem,“ varuje Minksová.

Tyto výdaje mohou podle Aleše Poláka z Arvalu nečekaně zasáhnout příjem domácnosti.

„Při provozu ojetého vozu na operativní leasing tyto nepříjemnosti odpadají, protože nečekaný servisní zásah pokrýváme v rámci pravidelné měsíční splátky,“ uzavírá Polák 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit