Kdybyste zítra pořizovali auto, víte, jak by vypadalo? Češi spadající do generace Z mají jasno. Preferují větší a praktičtější vozy, nadále u nich v oblíbenosti dominují vozy na fosilní paliva. Popularita finančních produktů roste na úkor nákupu za hotové, třetina očekává možnost pořídit vůz online. Výsledky přinesl unikátní průzkum společnosti Volkswagen Financial Services mezi Čechy ve věku od 16 do 27 let.
Zatímco svůj první vůz pomocí úvěru nebo operativního leasingu financovalo 9 % dotázaných, svůj další vůz tak plánuje pořídit 18 % z nich.
„Odpovídá to trendům ze zahraničí, zejména ze západní Evropy, kde se například operativní leasing pomalu stává dominantním produktem. Právě nejmladší kategorie řidičů jsou hnacím motorem těchto změn, protože je pro ně daleko důležitější věci smysluplně využívat, než nutně vlastnit,“ vysvětluje Vratislav Strašil, jednatel společnosti Volkswgen Financial Services.
Moje další auto? Kombík na benzín
Naopak co se týče volby preferovaného pohonu patří čeští řidiči z generace Z mezi ty konzervativnější. Fosilní paliva jsou preferovaná téměř dvěma třetinami z nich, z alternativních pohonů by nejčastěji volili hybrid (11 %), elektřinu (8 %) a plyn (3 %).
Z variant karosérií je pak nejvíce lákají vozy kombi (34 %), sedan (28 %) nebo SUV (26 %). Příliš je naopak nepřitahují kabriolety (4 %), pick-upy (4%), velká rodinná vozidla (4 %) nebo tzv. minivozy, které by do zvažovaných typů karosérií zařadila jen tři procenta dotazovaných.
Osmina automobil nepotřebuje
Automobil nyní nevlastní 40 % dotazovaných v kategorii 16 až 27 let. I přesto, že větší část z nich si s rostoucím věkem automobil pořídit plánuje (tři čtvrtiny dotázaných to chtějí stihnout nejpozději do 30 let), najdou se tací (13 %), kteří o pořízení vlastního vozu neuvažují.
Jako nejčastější argumenty uvádějí dobrou dostupnost prostřednictvím MHD (především lidé ve větších městech), jeho ekologické dopady a v neposlední řadě vysoké náklady spojené s pořízením a provozem vozidla.
„Statisíce korun na nový vůz nosí v kapse málokdo. Vzhledem k současné finanční nejistotě tak může financování prostřednictvím úvěru nebo operativního leasingu pomoci lépe naplánovat výdaje domácnosti a hotovost si ponechat pro nenadálé situace,“ říká Vratislav Strašil.
Za zážitky, prací a svobodou
Jak se vlastně generace Z k automobilům staví? Zatímco přibližně každý sedmý se identifikuje jako fanoušek automobilů, který si život bez něj nedokáže představit, většina se k věci staví střízlivěji. Vůz vidí jako praktickou součást života (41 %) a jako způsob, jak v budoucnu skloubit čím dál náročnější rodinný a pracovní život (19 %).
Automobil je pro ně klíčový zejména jako dopravní prostředek při cestách do zahraničí (62 %) a do práce (54 %), důležitou roli hraje ale i pohodlí (46 %) a svoboda (41 %), kterou jim vlastní vůz přináší. Jen necelá tři procenta pak automobil vnímají jako statusovou záležitost.
Umění dělat kompromisy
Průzkum ukázal, že mýtus o zpovykané generaci, minimálně co se výběru automobilu týče, neplatí. Třem pětinám zcela stačí možnost navolit si alespoň částečně specifika výbavy jako klimatizace nebo vyhřívání sedadel. V kategorii těch, kteří chtějí mít nad výslednou podobou vozu co největší kontrolu, pak jednoznačně převažují muži (67 % vs. 33 %).
I když třetina dotazovaných zůstává věrná osobnímu pořízení vozu, podstatná část (29 %) by ocenila možnost sjednat pořízení vozu alespoň částečně online, čtvrtina z nich dokonce očekává možnost kompletního pořízení přes internet s následným vyzvednutím klíčků u prodejce.
Loajalita ke konkrétní značce vozu nic neříká drtivé většině dotázaných. Jednoho stálého favorita má pouze 16 % respondentů, 70 % se pak při výběru vozu poohliží po max. pěti značkách, kterým věří. Zbylé řidiče pak daleko více zajímají konkrétní aspekty vozu.
„Loajalita stoupá s věkem. Pokud jsou s jednou značkou mladší kategorie řidičů spokojeni, je pravděpodobné, že jí zůstanou věrni. To stejné pak pozorujeme i u našich klientů – jakmile jednou zkusí financování pomocí úvěru nebo operativního leasingu a odnesou si pozitivní zkušenost, žřídkakdy pak přecházejí zpět na financování prostřednictívm hotovosti,“ uzavírá Vratislav Strašil.