4. prosince 2025
ostatni

Představujeme Mercedes-Benz třídy A

>Redakce Redakce
15 února, 2018

Exteriér nové třídy A je ztělesněním sportovního ducha, dynamiky a emocí. Progresivní design přídě s kapotou motoru, protaženou dolů, nízkými světlomety LED s chromovanými prvky a světly pro denní svícení ve tvaru pochodně vytváří emocionální, fascinující vzhled. Nová maska chladiče se směrem dolů rozšiřuje a svým diamantovým vzhledem dodává na hodnotném vzhledu vozu.  Spolu s prodlouženým rozvorem se změnily také linie z boku a podběhy kol pojmou disky o velikostech od 16“ do 19“.

Nová třída A je se součinitelem aerodynamického odporu vzduchu cx od 0,25 a čelní plochou (A) 2,19 m2 aerodynamickým premiantem ve svém segmentu. Mercedes-Benz používá poprvé v kompaktní třídě dvoudílný AIRPANEL (dodává se na přání). Tento systém žaluzií za maskou chladiče otvírá či zavírá v závislosti na požadovaném chladicím výkonu nastavitelné lamely. V otvoru pro přívod vzduchu pod registrační značkou je navíc umístěna druhá žaluzie, která rovněž přispívá k vyšší výkonnosti systému.

Nástup digitalizace

Poprvé bylo zcela upuštěno od stínítka nad panelem přístrojů, který nahradil elegantní displej s tabletovým vzhledem. Širokoúhlý displej vyčnívá volně do prostoru. Třídu A je možné mít ve třech uspořádání obrazovek. V základní konfiguraci je palubní deska osazena dvě displeji s úhlopříčkou 7“. Druhou možností je kombinace 7“ a 10,25“ a u nejvyšší výbavy je v obou případech shodná obrazovka 10,25“.  Pozoruhodným prvkem jsou rovněž výdechy ventilační soustavy ve sportovním stylu vyústění turbíny.

Přístrojová deska je rozdělena do dvou horizontálních prostorových modulů. Spodní partie je od hlavní části přístrojové desky vizuálně oddělena dekorovou liškou s možností osvětlení. Na přání je k dispozici 64 barevných odstínů světla, což je pětkrát více než dosud. Různé barvy jsou komponovány do deseti barevných kombinací a umožňují avantgardní atmosféru s působivými změnami barev.

Multimediální zařízení Mercedes-Benz User Experience

Nová třída A obdržela jako první model Mercedes-Benz zcela nový multimediální systém MBUX , který zároveň zahajuje novou éru konektivity „Mercedes me“. Tento systém je jedinečný svou schopností učit se díky umělé inteligenci. MBUX lze individualizovat a přizpůsobit jej jeho uživateli.

Mezi další silné stránky patří širokoúhlý panel přístrojů s vysokým rozlišením a dotykovým ovládáním, zobrazování navigačních pokynů s technologií rozšířené reality a inteligentní hlasové ovládání hovorovou řečí, které se aktivuje heslem „Hey Mercedes“. K dispozici je rovněž průhledový displej. Dotykový displej systému MBUX je součástí komplexního konceptu dotykového ovládání se třemi pilíři v podobě dotykového displeje, dotykové plochy na středové konzole a dotykových tlačítek na volantu.

S novou generací informačního a zábavního systému MBUX přicházejí i nové a vylepšené služby Mercedes me connect. Mezi ně patří mimo jiné navigační funkce na základě komunikace „car-to-x“ (předávání informací mezi vozidly o událostech zaznamenávaných senzory, např. o nouzovém brzdění či zásahu ESP®, nebo získávaných prostřednictvím řidičem manuálně aktivovaného systémového oznámení, např. o nehodě), lokalizace vozidla, které usnadňuje vyhledání zaparkovaného vozidla, a poskytování zpráv o poškození nebo odtažení zaparkovaného vozidla.

Sbírku aplikací Mercedes me App lze uživatelsky přívětivě umístit na plochu displeje jako ikonu a lze ji stejně jako všechny ostatní hlavní aplikace libovolně uspořádat na hlavní ploše. Kromě toho jsou v MBUX zobrazovány informace z internetu, například o aktuálních cenách paliv na čerpacích stanicích nebo o dostupnosti parkovacích míst v parkovacích budovách. MBUX získává nové informace jednoduchými aktualizacemi z internetu.

Sedadla a výbava

Objem zavazadlového prostoru za zadními sedadly činí 370 litrů, to je o 29 litrů více než u předchůdce. Vstupní otvor do zavazadlového prostoru je díky dvoudílným zadním svítilnám o 20 cm širší než dosud. Zároveň je podlaha zavazadlového prostoru o 11,5 cm delší. Opěradla zadních sedadel lze v kombinaci s paketem pro zavazadlový prostor uvést do strmější polohy, aby bylo možné naložit například neskladné kartónové krabice. Rovněž praktický je koncept odkládacích prostorů.

 

Takzvaná spontánní odkládací přihrádka na středové konzole před řadicí pákou byla výrazně zvětšena. Nový je ve spojení s výbavovými liniemi držák nápojů na středovém tunelu pro poháry, plechovky a lahve o objemu až 0,5 litru. Pečlivá práce na mnoha detailech vylepšila rovněž výhled z vozu všemi směry. Celkem bylo zakrytí výhledu střešními sloupky zmenšeno o 10 procent v porovnání s předchůdcem.

Sedadla mohou být vybavena komfortními prvky z vyšších segmentů. Na přání jsou kromě vyhřívání k dispozici poprvé v této modelové řadě také funkce klimatizace sedadel a paket sedadel s nastavitelnými bočními polštáři a masážní funkcí pro přední sedadla. Celkem lze pro novou třídu A objednat tři různé druhy předních sedadel: kromě základní verze také komfortní sedadla nebo sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, která lze objednávat v kombinaci s výbavovými liniemi.

Paket sedadel s nastavitelnými bočními polštáři (standardní výbava s výbavovými liniemi) zahrnuje kromě speciálního designu sedadel také výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce a nastavitelný sklon a délku sedáku sedadel řidiče a spolujezdce vpředu. U klimatizovaných sedadel je v sedáku i opěradle uložen vždy jeden radiální ventilátor. Perforovaným potahem přiváděný vzduch prochází konstrukcí sedadla a je odváděn směrem dolů a dozadu. U paketu sedadel s nastavitelnými bočními polštáři lze individuálně nastavit boční polštáře a bederní opěrku prostřednictvím elektricky poháněného pneumatického čerpadla. Masáž oblasti bederních obratlů zajišťují vzduchové komory.

Bezpečí třídy S

Nová třída A disponuje nejaktuálnějšími asistenčními systémy s kooperující podporou řidiče, a nabízí tak nejvyšší úroveň aktivní bezpečnosti v segmentu díky funkcím z třídy S. Třída A nabízí poprvé v určitých situacích funkci částečně automatizované jízdy. Za tím účelem si udržuje dokonalý přehled o okolní dopravní situaci. Vylepšené kamerové a radarové systémy umožňují „vidět“ do vzdálenosti až 500 metrů. Kromě toho využívá třída A pro asistenční funkce mapové podklady a data navigačního systému. Aktivní adaptivní tempomat DISTRONIC, součást paketu asistenčních systémů, dokáže díky tomu podporovat řidiče v mnoha situacích na základě znalosti projížděné trasy. Například před zatáčkami, křižovatkami nebo kruhovými objezdy komfortně a předvídavě přizpůsobuje rychlost jízdy. Dalšími asistenčními systémy jsou mj. aktivní asistent pro nouzové zastavení a aktivní asistent pro změnu jízdního pruhu, jehož pokyny jsou intuitivní a srozumitelné.

Nová třída A je standardně vybavena rozšířeným aktivním brzdovým asistentem, který efektivně podporuje řidiče a v závislosti na situaci dokáže zmírnit intenzitu nárazu do pomalejšího, zastavujícího nebo stojícího vozidla vpředu, nebo mu zcela zabránit. Podobně dokáže reagovat i na možnost kolize s chodci nebo cyklisty.

PRE-SAFE PLUS dokáže rozpoznat i hrozící kolizi zezadu. Při trvajícím nebezpečí kolize zabrzdí systém stojící vozidlo před nárazem zezadu, čímž minimalizuje riziko poranění cestujících, protože sníží síly, které způsobují náhlý pohyb těl sedících osob směrem dopředu.

Nová třída A byla jako první vozidlo Mercedes-Benz vyvíjena také v novém technickém centru pro bezpečnost vozidel TFS (Technologiezentrum Fahrzeugsicherheit). Při konstrukci struktury vozidla byly využity také poznatky z reálných nehod. Každá jednotlivá část skeletu karoserie byla přizpůsobena požadovanému zatížení svou geometrií, tloušťkou materiálu, spojovací metodou a kvalitou materiálu (větší podíl použití plechů z vysokopevnostních a ultravysokopevnostních ocelí).

Jádrem bezpečnostního konceptu karoserie je velmi odolný skelet prostoru pro cestující. K jeho vysoké stabilitě při namáhání sílami během nárazu, například při čelní, boční nebo zadní kolizi či při převrácení vozidla, přispívá především širší využití plechů z vysokopevnostních ocelí, včetně ocelí nejvyššího stupně pevnosti a ocelí tvářených za tepla včetně tvrzení.

Řidiče a spolujezdce vpředu chrání tříbodové bezpečnostní pásy s omezovači síly a předpínači. Ve spojení se systémem PRE-SAFE (výbava na přání) jsou přední sedadla vybavena vratnými předpínači. Sedadla vzadu disponují tříbodovými bezpečnostními pásy, na obou krajních místech navíc s předpínači a omezovači síly. Nová třída A je standardně vybavena airbagy pro řidiče a spolujezdce, kolenním airbagem pro řidiče a okenními airbagy. Okenní airbagy pokrývají na rozdíl od mnoha konkurentů také střešní sloupky A, a poskytují tak cestujícím v celé oblasti lepší ochranu. Boční airbagy, chránící hrudník a pánev, se vpředu dodávají rovněž standardně, vzadu jsou k dispozici na přání.

Světlomety Multibeam LED

Dalším příkladem technického a technologického transferu z luxusní do kompaktní třídy jsou na přání dodávané světlomety MULTIBEAM LED, jejichž elektronické řízení umožňuje extrémně rychlé a precizní přizpůsobování rozložení světla aktuální dopravní situaci. V každém světlometu třídy A je umístěno 18 samostatně ovladatelných diod LED. Světlo z diod LED se svou barvou podobá dennímu světlu, takže šetří zrak a pozitivně působí na koncentraci řidiče. Vozovka je precizně osvětlována jasným světlem. Na přání se dodávají také vysokovýkonné světlomety LED High Performance. Nová třída A má standardně halogenové světlomety s integrovanými diodami LED pro denní svícení.

Tři motorizace na začátek

Třídu A budou moci zákazníci objednávat na jaře tohoto roku se třemi motorizacemi. Při uvedení na trh budou k dispozici dva nové zážehové čtyřválce. Mezi inovace motorů řady M 282 se zdvihovým objemem 1,4 litru a výkonem až 120 kW patří systém deaktivace válců (zpočátku ve spojení s převodovkou 7G-DCT) a trojúhelníkový tvar hlavy válců. Druhým novým zážehovým motorem je M 260 se zdvihovým objemem 2,0 litru, výkonem 165 kW a točivým momentem 350 N.m. V tomto případě je novinkou mimo jiné systém CAMTRONIC pro vačkový hřídel sacích ventilů. Obě řady zážehových motorů standardně disponují filtrem pevných částic.

Rovněž nový je vznětový čtyřválec (OM 608) se zdvihovým objemem 1,5 litru, výkonem až 85 kW a točivým momentem až 260 N.m. Mezi výjimečné prvky jeho konstrukce patří systém čištění výfukových plynů, uložený v blízkosti motoru, s technologií AdBlue, turbodmychadlo s optimalizovanými reakcemi a kapalinové chlazení stlačovaného vzduchu. Kromě toho nabídka zahrnuje také novou dvouspojkovou převodovkou 7G-DCT. Další nové motory budou následovat. Standardně se montuje palivová nádrž s objemem 43 litrů. Na přání je nabízena nádrž s objemem 51 litrů. Nová třída A je na přání nabízena také s trvalým pohonem všech kol 4MATIC se zcela variabilním rozdělováním točivého momentu.

Tři varianty podvozku

V závislosti na motoru a přání řidiče jsou pro třídu A k dispozici různé varianty podvozku. Standardní výbava zahrnuje 16“ kola. DYNAMIC SELECT se dodává standardně a na povel tlačítka nabízí individuální zážitky z jízdy také odlišným nastavením podvozku ve spojení s aktivními variabilními tlumiči (výbava na přání).

Přední náprava nové třídy A je dnes už klasické konstrukce typu McPherson, stejně jako u všech jejích předchůdců. Nejvýkonnější verze, jako je A 250, a všechny verze 4MATIC mají zadní nápravu s náročnou čtyřprvkovou konstrukcí. Zadní náprava je uložena v pomocném rámu, který je od skeletu karoserie izolován pryžovými ložisky. Díky tomu je od podvozku do karoserie přenášeno méně vibrací a hluku. Celkový podíl hliníku v konstrukci komponentů podvozku je jeden z nejvyšších mezi všemi podvozkovými systémy v této třídě vozidel. Základní modely A 200 a A 180 d mají zadní nápravu s vlečenými rameny, spojenými torzně poddajnou příčkou.

Nová třída A je standardně vybavena komfortním podvozkem s ocelovými pružinami a systémem DYNAMIC SELECT. O 15 milimetrů snížený komfortní podvozek se speciálně nastavenými pružinami a tlumiči se vyznačuje záměrně sportovnější charakteristikou. Podvozek s aktivními variabilními tlumiči nabízí řidiči možnost vlastního výběru charakteristiky tlumičů.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit