Peugeot 5008 chce konkurovat nejprodávanějším modelům, kterými jsou Škoda Kodiaq a Nissan X-Trail. V přímém srovnání si přitom nevede vůbec špatně. Peugeot navíc zaujme nápaditým designem a nadprůměrnou základní výbavou. Například v nejlevnější verzi za 610 000 Kč s DPH, je standardně třetí řada sedadel.
Peugeot 5008 versus Škoda Kodiaq
Ačkoliv se oproti předchůdci celkové proporce změnily a karoserie mezigeneračně narostla, s využitím platformy EMP2 se podařilo snížit hmotnost v průměru o 95 kg. Srovnáme-li však model s ostatními SUV segmentu C, není 5008 největší. Třeba Škoda Kodiaq považovaná s Nissanem X-Trail za úhlavního rivala, je o 56 mm delší. V čem však 5008 kraluje, je rozvor. Ten měří 2840 mm, což je o 113 mm více než u předchozí generace, a zároveň je to největší hodnota v segmentu. Také světlá výška 23 centimetrů je úctyhodná, u kodiaqu činí 19,4 cm.
Pokud srovnáme vnitřní rozměry, zjistíme, že Peugeot 5008 je téměř na chlup stejně široký jako kodiaq. Rozdíl v délce interiéru je ale už patrný. Na druhou stranu je ve škodovce o 6 cm více místa v oblasti kolen. Podobný rozdíl nalezneme i v délce zavazadlového prostoru. Naopak do peugeotu naložíme o znatelných 17 cm širší předměty. Prostor pod zadním platem je nepatrně větší u Škody Kodiaq (+4 cm).
Ve třetí řadě sedadel se o něco pohodlněji sedí ve škodovce. Nabízí o něco více místa v prostoru pro kolena a sedáky jsou o důležité 4 cm výš nad podlahou.
Peugeot 5008 2.0 BlueHDi
|
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený vznětový čtyřválec pohání přední kola. Zdvihový objem 1997 cm3, výkon 110 kW při 4000 1/min, točivý moment 370 Nm při 2000 1/min. Šestistupňová, ručně řazená převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4641/1844/1640 mm, rozvor 2840 mm. Zavazadlový prostor 0,702 až 0,780/1,862 až 1,940 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1565/665 kg, hmotnost brzděného přívěsu 1800/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 207 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,8 s, spotřeba paliva město/mimo město/kombinace 5,6/4,4/4,8 l/100 km. |
CENA | 705 000 Kč s DPH |
Sedadla nabízejí bezkonkurenční variabilitu
I nejlevnější výbava peugeotu nabízí nadprůměrnou variabilitu sedadel druhé řady. Tři samostatná sedadla lze posouvat a měnit u nich sklon opěradel. Nápadně dlouhý rozvor se podepsal na velkém vnitřním prostoru především v oblasti kolen. S delší Škodou Kodiaq tak v tomto ohledu drží peugeot směle krok. Je velmi příjemné, že všechna tři sedadla mají na rozdíl od konkurenční škodovky shodný rozměr, a tak je i středové sedadlo plnohodnotné. Nevýhodou této koncepce je skutečnost, že krajní sedadla jsou až příliš blízko dveří, což robustnějším postavám nebude vyhovovat. Sedadla jsou jinak anatomicky zdařilá, příjemné je nastavitelné opěradlo v dostatečně velkém sklonu.
Sedadla třetí řady jsou v základní výbavě všech verzí. Lze je sklopit nebo z vozu zcela vyjmout.
Tři řady sedadel v základní výbavě
Velkou výhodou modelu 5008 je zahrnutí dvou sedadel ve třetí řadě do základní výbavy. Pobyt ve třetí řadě na krátké vzdálenosti přetrpí i dospělí. Nad hlavou je překvapivě hodně místa, horší je to ale s prostorem pro kolena a chodidla, který je nutné zvětšit posunutím sedadel druhé řady. Tím ale omezíme další cestující. Dvě sedadla třetí řady, jak je v této třídě ostatně zvykem, budou vyhovovat především dětem. Není bez zajímavosti, že tato sedadla lze z vozu zcela vyjmout a tím zvětšit zavazadlový prostor na 780 litrů. Základní objem zavazadlového prostoru v pětimístném uspořádání se sklopenými sedadly třetí řady činí 702 l. Po sklopení druhé řady objem naroste na 1862 l. Za příplatek také lze získat sklopné opěradlo spolujezdce. Po jeho překlopení lze převážet předměty dlouhé 3,2 m! Tak variabilní interiér nenabízí žádný z přímých konkurentů!
VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM |
||
Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel | vpředu | 1480/1460/1580 |
vzadu | 1480/1440/1550 | |
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) | 1090/660 | |
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly | 990/1170/540 a 1740/1170/540 | |
Prostor nad předním/zadním sedákem | 970/910 | |
Výška předního/zadního sedáku nad zemí | 350/350 |
Ceny od 610 000 Kč
Peugeot 5008 je k mání od 610 000 Kč v základní výbavě Active se čtyřválcem 1.2 PureTech (96 kW). Jen pro srovnání, Škoda Kodiaq startuje na ceně 693 900 Kč (1.4 TSI/110 kW). Nemá sice tak bohatou základní výbavu, ale do této ceny je zahrnut i pohon všech kol, což peugeot neumí. Nejlevnější vznětová verze 1.6 BlueHDi s výkonem 88 kW stojí 670 000 Kč. Základní výbava Active je u obou motorizací nadprůměrně bohatá.
S pohonem všech kol se nepočítá
Všechna provedení Peugeotu 5008 mají poháněna pouze kola přední nápravy. S pohonem všech kol se v tuto chvíli nepočítá. Zatímco u 3008 se o nabídce pohonu všech kol mluví v rámci příchodu hybridní verze, která nabídne přední nápravu poháněnou spalovacím motorem a zadní elektromotorem, u 5008 se o příchodu hybridní varianty zatím mlčí.
Nabídku zážehových motorů tvoří základní dvanáctistovka s výkonem 96 kW a silnější 1.6 THP o výkonu 121 kW, který je k dispozici výhradně se samočinnou šestistupňovou převodovkou. Naftové varianty mají objem 1,6 a 2,0 l a nabízejí výkony 88, respektive 110 kW. V praxi velmi dobře fungující samočinnou převodovku lze volit za příplatek 50 000 Kč k zážehovému i vznětovému motoru (1.2/96 kW nebo 1.6 BlueHDI/88 kW).
Na každý Peugeot 5008 dává automobilka standardní pětiletou záruku, kterou lze rozšířit o některý z balíčků předplaceného servisu. Ty je možné sjednat na 3 až 5 let s omezením nájezdu od 60 000 až do 120 000 Km.
V modelu 5008 prošel koncept uspořádání interiéru Peugeot i-Cockpit další evolucí
Návratnost dieselu je až po 115 000 km
Vyzkoušeli jsme nejrůznější motorizace, nejsympatičtěji ale na nás zapůsobily zážehové verze, které nabídnou kultivovaný chod, rychlou odezvu na sešlápnutí plynového pedálu a překvapivou spotřebu benzinu. V praxi lze s robustní 5008 jezdit za 7,5 l/100 km. Ve své třídě tak patří k nejúspornějším SUV. Benzinová verze 1.2 PureTech/96 kW je oproti dieselové 1.6 BlueHDi/88 kW levnější o znatelných 60 000 Kč. V praxi sice spotřebuje o necelé 2 l/100 km více, ale i tak je nutné ujet přes 115 000 km, aby se investice do vznětového motoru vyplatila. A to za předpokladu bezporuchového provozu. Při poruchách způsobených například natankováním vadného paliva je opět v nevýhodě vznětový motor, který má komponenty palivového systému násobně dražší. Další nevýhodou je skutečnost, že vznětový motor je na kvalitu paliva daleko citlivější než benzinový.
Peugeot 5008 je oproti Škodě Kodiaq úspornější
V rámci našich testovacích okruhů jsme mohli za stejných klimatických podmínek ve stejný den porovnat Peugeota 5008 se zážehovým motorem 1.6 THP EAT6/121 kW a Škodu Kodiaq 1.4 TSI/110 kW s DSG. Obě auta tedy měla samočinné převodovky a pohon předních kol. V kombinovaném režimu jsme u peugeotu naměřili 7,8 l/100 km, škodovka byla žíznivější o 0,2 l/100 km. Největší rozdíl jsme pak naměřili v městském provozu, kde byla škodovka znevýhodněna o 0,4 l/100 km. Naopak při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 130 km/h byla Škoda Kodiaq úspornější o 0,2 l/100 km. To může být dáno lepší aerodynamikou, které pozitivně pomáhá i nižší světlá výška škodovky. Do těchto hodnot byly započítány odchylky palubních počítačů. U škodovky ukazoval o 0,2 l/100 km optimističtěji, peugeot proměřoval o 0,1 l/100 km.
Za naprosto shodných podmínek jsme také porovnávali vznětové verze. Zde jsme nezaznamenali výraznější odchylky. Konkrétní údaje jsou uvedeny v příslušné tabulce.
NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km) |
||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
6,9/5,1 | 4,6/6,8 | 6,3 |
CELKOVÉ HODNOCENÍ |
|
KLADY | ZÁPORY |
Nadprůměrná výbava, sedmimístná verze v základní výbavě | Krajní sedadla druhé řady jsou blízko dveří |
Variabilita, sedadla třetí řady lze zcela vyjmout | Nelze objednat verzi 4×4 |
Spotřeba zážehových motorů |