Naprosto originální design se zcela vymyká dosavadnímu trendu značky. Tuto odvahu velmi oceňujeme. Pátou generaci Hyundaie Santa Fe poznáte i v temné noci. Hranatá karoserie nabízí vysokou torzní tuhost, maximálně využitelný vnitřní prostor a světe, div se, i nízký součinitel odporu vzduchu. Hodnota 0,29 je mimořádná.
Předně Santa Fe mezigeneračně pořádně narostlo. Karoserie se prodloužila o 45 mm, rozvor se natáhl o 55 mm. Uvnitř nejvíce narostla šířka, a to o znatelných 80 mm. Hranaté tvary tak nejsou jen samoúčelné. A když už zmiňujeme mezigenerační nárůst rozměrů, není bez zajímavosti je porovnat s největším mladoboleslavským SUV.
Santa Fe je oproti kodiaqu vpředu o výrazných 10 cm širší a vzadu dokonce o 12 cm! Díky hranaté karoserii tak může být prostor vzadu stejně široký jako vpředu. To žádné jiné SUV dnes už nabídnout nedokáže. Santa Fe na kodiaqa vzadu ztrácí jen v prostoru pro nohy. Jde ale o titěrné 3 cm. Hyundai má více prostoru i nad hlavami cestujících, vzadu je to o 10 cm, na druhou stranu sedáky jsou ukotveny o znatelných 5 cm níže nad podlahou, což je při delších cestách pro vyšší postavy méně pohodlné. Dozadu se ale v obou autech pohodlně usadí i vzrostlí basketbaloví hráči.
Půdorys zavazadlového prostoru mají obě auta přibližně stejný. Délka ložné plochy Santa Fe je v pětimístném uspořádání 1100 mm, což je o zanedbatelné dva centimetry méně nežli u kodiaqa. Po sklopení opěradel druhé řady jsou dokonce obě ložné plochy stejně dlouhé. Délka 177 cm pak umožňuje celkem pohodlné přenocování dvěma osobám. Širší interiér hyundaie se propisuje i do zavazadlového prostoru, který je sice o 10 cm širší, ovšem vzdálenost pod roletou je 42 cm, což je o 13 cm méně než u Škody Kodiaq.
Právě díky této hodnotě má hyundai ve výsledku o 199 litrů menší zavazadlový prostor. Na druhou stranu je možné sedáky druhé řady u Santa Fe posunout zcela dopředu a pro zavazadla získat 1075 litrů, oproti kodiaqu se ale zase zmenší prostor pro cestující.
Santa Fe umí se zadními sedadly o něco lépe čarovat. Vybírat lze z pěti, šesti nebo sedmi míst k sezení. Výhodou je, že sedadla druhé řady lze posouvat nebo měnit sklon opěradel, což znatelně zvyšuje komfort cestování.
Standardně jsou všechna auta pětimístná, za příplatek 40 000 korun dostanete tři řady sedadel. Dohromady jich bude sedm, jen vrcholná výbava Calligraphy může mít v prostřední řadě dvě kapitánská místa a celkem tedy jen šest sedaček. Nejde při tom jen o nouzová místa. Dostanete se na ně přes elektricky posuvnou prostřední řadu, cestující i úplně vzadu pak mají své vlastní výdechy klimatizace nebo USB-C nabíjecí porty.
Skvělá ergonomie
Většina verzí nabízí soustavu dvou obrazovek s uhlopříčkou 12,3 palce, které tvoří přístrojový štít a výstup multimediálního systému. Jen v základu jsou digitální přístroje opatřené jen čtyřpalcovým palubním počítačem. Součástí všech verzí bez rozdílu bude navigace nebo připojení chytrého telefonu přes Apple CarPlay a Android Auto.
Zdařilé ergonomii napomáhá řada klasických ovladačů. Velmi praktické je, že klimatizace má dva vlastní fyzické otočné ovladače, což nastavování teploty výrazně zjednoduší. Navíc se dotyková tlačítka na středové konzoli mísí s několika kolébkovými přepínači a klasické ovladače s haptickou odezvou najdeme i na volantu. Zajímavým prvkem je pak sterilizační schránka před spolujezdcem, která dokáže pomocí UV-C záření zlikvidovat různé bakterie.
Jezdí za 7,4 l/100 km, ale utáhne jen 1110 kg
Velmi prořídlá je zatím nabídka motorů. Santa Fe v nové generaci už nenabízí vznětové agregáty. Novinka je zatím na českém trhu výhradně elektrifikovaná. Zatím se to projevuje jen klasickým hybridem. Ten se skládá z přeplňované šestnáctistovky a elektromotoru, celkem na přední nebo všechna kola proudí 158 kW a 367 Nm. To jsou hodnoty tak nějak standardní, nepřekvapí proto, že v kombinaci s vyšší provozní hmotností (1920 kg) a se šestistupňovou samočinnou převodovkou pokoří 100 km/h za 9,6, respektive 9,8 sekundy.
Druhá hodnota patří verzi s pohonem všech kol, který se dodává za příplatek 50 000 korun. Jedná se o paralelní hybrid, takže auto má jen samodobíjecí akumulátor, který podporuje zrychlování a umí úsporně jezdit hlavně po městě. Kombinovaná spotřeba je podle metodiky WLTP u verze s pohonem předních kol 6,9 l/100 km, respektive 7,3 l/100 km u verze 4×4. V kombinovaném režimu jsme se u verze s předním pohonem dostali na 7,4 l/100 km, což je na tak mohutné SUV vynikající výsledek. Není bez zajímavosti, že palubní počítač proměřoval jen o 0,2 l/100 km.
Pokud budete potřebovat tahat těžší přívěsy, nepomůžete si ani nákupem verze s pohonem všech kol. Všechny modely jsou limitovány hmotností 1110 kg, což v kategorii SUV není mnoho.
Kratší servisní intervaly zvyšují TCO
Servisní intervaly jsou nastaveny na 15 000 km nebo jeden rok. V technickém kontextu to ale lze chápat. Tento krátký interval dodržují téměř všechny korejské či japonské značky, které upřednostňují spolehlivost a dlouhou životnost. A krátký interval je zárukou, že olej nestihne výrazně degradovat ani při větší zátěži motoru.
Na druhou stranu stoupají náklady na servis. Po ujetí 210 000 kilometrů zákazník za pravidelný servis zaplatí přes 134 000 korun. Jedna servisní prohlídka tedy vyjde na 10 300 korun.
Rozdílné ceny dílů
Ceny exponovaných náhradních dílů jsou jako na houpačce, což je také pro asijské značky typické. Oproti evropským značkám mezi znatelně vyšší řadíme například čelní sklo (46 900 Kč), přední světlomet (60 470 Kč), vnější zpětné zrcátko (38 500 Kč) nebo přední kapotu (42 130 Kč) či blatník (18 580 Kč). Řada běžných spotřebních dílů je naopak pod běžným průměrem a v celkovém kontextu nejsou obavy na místě.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI Hybrid |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený zážehový čtyřválec objemu 1598 cm3 (118 kW) v kombinaci se synchronním elektromotorem (48 kW) s permanentním magnetem pohání přední kola. Systémový výkon 158 kW. Samočinná šestistupňová. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4830/1900/1720 mm, rozvor 2815 mm. Zavazadlový prostor 0,711/2,032 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1920/660 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1110/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 180 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,6 s, kombinovaná spotřeba dle WLTP 6,9 l/100 km. |
CENA | 1 099 990 Kč |
VNITŘNÍ ROZMĚRY (mm) | ||
Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel | vpředu / a | 1530/1450/1570×1620/1530/1670 |
vzadu / b | 1500/1410/1530×1620/1490/1660 | |
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) / c | 1080/720×110/67 | |
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly / d | 1120/1000/550 a 1760/1000/550×1100/1100/420 a 1770/1100/420 | |
Prostor nad předním/zadním sedákem / e | 1000/950×1030/1050 | |
Výška předního/zadního sedáku nad zemí / f | 340/390×340/350 |
NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (l/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
7,1/6,2 | 5,7/8,2 | 7,4 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S |
||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota |
30 000 km | 3 roky | 60,30 % |
90 000 km | 3 roky | 53,60 % |
150 000 km | 3 roky | 46,50 % |
210 000 km | 3 roky | 39,30 % |
NÁKLADY NA PROVOZ | |||||
Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny, a náklady na pneuservis, které jsou ovlivněny především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňují v menší míře. |
|||||
Počet km za 3 roky provozu (km) | 30 000 | 90 000 | 150 000 | 210 000 | |
Pořizovací cena vozu (Kč) | 1 099 990 | 1 099 990 | 1 099 990 | 1 099 990 | |
JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY | |||||
Dálniční známka (Kč) | 6900 | 6900 | 6900 | 6900 | |
Zákonné pojištění1) (Kč) | 22 400 | 22 400 | 22 400 | 22 400 | |
Havarijní pojištění2) (Kč) | 82 800 | 82 800 | 82 800 | 82 800 | |
Servisní prohlídky3) (Kč) | 26 595 | 47 116 | 88 127 | 139 027 | |
Pneuservis4) (Kč) | 19 500 | 19 500 | 53 700 | 72 900 | |
Pohonné hmoty5) (Kč) | 79 200 | 237 600 | 396 000 | 554 400 | |
Ztráta hodnoty 6) (Kč) | 436 700 | 510 400 | 588 500 | 667 700 | |
NÁKLADY CELKEM | |||||
Celkové náklady za 3 roky (Kč) | 674 095 | 926 716 | 1 238 427 | 1 546 127 | |
Náklady na 1 km (Kč/km) | 22,47 | 10,30 | 8,26 | 7,36 | |
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven. 2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu). 3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.). 4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik. 5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (7,4 l/100 km) a aktuální ceny benzínu (35,70 Kč/l). 6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu. |
CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ | |
Náhradní díl | Cena v Kč s DPH |
Přední brzdové kotouče (sada – 2 ks) | 8148 |
Brzdové desky – přední (sada) | 2960 |
Čelní sklo | 46 915 |
Přední levý světlomet – kompletní | 60 465 |
Zadní skupinová svítilna – kompletní | 8530 |
Přední nárazník – kompletní | 47 960 |
Zadní nárazník – kompletní | 4731 |
Levé zpětné zrcátko – kompletní | 38 520 |
Levý přední blatník | 18 580 |
Přední kapota | 42 130 |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Jízdní vlastnosti | Cena |
Prostorný a mimořádně široký interiér, vysoká variabilita zadních sedadel | Nízká hmotnost pro tahání přívěsu (jen 1100 kg) |
Možnost verze 4×4 | Absence vznětového motoru |
Spotřeba hybridního pohonu | Kvůli šířce obtížnější příčné parkování a vystupování z vozu |