9. července 2025
Testy

TEST: CUPRA Born

>Redakce Redakce
30 června, 2025
Náklady na elektřinu v aktuální sazbě 6,50 Kč/kWh 1,14 Kč/km
Dlouhodobá spotřeba elektřiny v rámci testu 17,5 kWh/100 km
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +7 °C 330 km

CUPRA Born staví na platformě, kterou využívá i Volkswagen ID.3. Na rozdíl od něj ale nabízí výrazné odlišení v podobě designu a sportovnějšího naladění podvozku.

Nejnovějším elektrickým modelem je CUPRA Tavascan. Toto velmi pohledné elektrické SUV ve stylu kupé staví na platformě MEB, kterou sdílí s vozy jako Škoda Enyaq nebo Volkswagen ID.5. Jeho dostupnost je ale zatím omezená a tak vám jeho test přineseme v jiném čísle časopisu.

Vraťme se tedy zpět k prvnímu španělskému elektromobilu, který se představil v roce 2019 jako koncept Seat el-Born, sériový model dorazil o dva roky později pod značkou CUPRA se zjednodušeným názvem Born. Technicky se jedná o dvojče Volkswagenu ID.3, s nímž born sdílí i výrobní závod ve východoněmeckém Cvikově.

Jízdní vlastnosti podpořené sportovním odpružením přinášejí na poměry elektromobilu radost z řízení. Podvozek je příjemně tuhý, ale nikoliv přehnaně tvrdý.

Tři výkony, dva akumulátory

Na výběr jsou tři výkonové verze elektromotoru, poháněná jsou vždy zadní kola. Základní verze se 110 kW je ekonomickou volbou s nižší hmotností a kratším dojezdem, má totiž malý akumulátor s kapacitou 55 kWh (využitelných je 45 kWh). Tu v českém ceníku ale nenajdete. Lepší provedení má výkon 150 kW a 62kWh akumulátor (využitelných 58 kWh), vrcholný model má 170 kW a 82kWh akumulátor (využitelných 77 kWh). Jednotlivé verze jsou pojmenovány podle využitelné kapacity baterie, nejsilnější motor je doplněn o přívlastek „e-boost“.

Dojezd 290 až 335 km

Na českém trhu je základem Born 58 se sto padesáti kilowattovým elektromotorem a cenovkou 1 259 900 Kč. Od uvedení na trh tak zdražil o 70 000 Kč. Tím se nejlevnější born dostal nad cenu stejně výkonného, ale hůře vybaveného Volkswagenu ID.3.

Testovali jsme verzi Born e-Boost 58 s výkonnějším elektromotorem (170 kW) a o 90 000 korun vyšší cenou. V rámci našeho testovacího okruhu jsme v kombinovaném režimu s menším akumulátorem (58 kWh) okruh při 7 °C zvládli za 17,5 kWh/100 km. Této spotřebě pak odpovídá dojezd 330 km. V daném segmentu jde o průměrnou hodnotu. Při teplotách výrazněji bod bodem mrazu spotřeba stoupá nad 20 kWh/100 km a dojezd klesá na 290 km.

S výkonnějším akumulátorem je možné ujet o 100 kilometrů dál, zároveň je ale nutné připlatit 100 000 korun. Při úspornějším jízdním stylu tak lze v letních měsících ujet kolem 450 km.

Nabíjet je možné střídavým proudem o výkonu 11 kW. Nabíjení testovaného provedení vybitého akumulátoru (58 kWh) do 100 % zabralo rovných 6 hodin. Nejvýkonnější akumulátor (77 kWh) se bude podle výrobce nabíjet 7,5 hodiny. U dobíjení z veřejných stanic dokáže born zvládnout nabíječky s výkonem až 120 kW. Doba nabíjení z 5 na 80 % zabere 35 minut.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
Cupra Born e-Boost 58
Motor, převodovka Vzadu napříč uložený elektromotor pohání zadní kola, výkon 170 kW při 5300–7000 1/min, točivý moment 310 Nm při 100-5000 1/min. Jednostupňová samořinná převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4324/1809/1540 mm, rozvor 2766 mm. Zavazadlový prostor 0,385 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1838/517 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 0 kg. 
Výkony Nejvyšší rychlost 160 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,6 s. Spotřeba kombinovaná 15,5–17,4 kWh/100 km (WLTP), maximální dojezd na jedno nabití 375–422 km (WLTP), kapacita baterie 62 kWh (využitelných 58 kWh).
CENA s DPH 1 349 900 Kč
 SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km)
Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
15,6/16,2 15,9/23,3 17,5
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH  SPOLEČNOSTI EUROTAX
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota (Eurotax)
30 000 3 roky 55,10 %
90 000 3 roky 48,20 %
150 000 3 roky 41,50 %
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
Jízdní vlastnosti a temperament Vyšší cena
Nadprůměrný výkon elektromotoru Absence pohonu všech kol
Design, výrazné odlišení od VW ID.3 Průměrné zůstatkové hodnoty

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit