Velké americké SUV Ford Explorer se po mnoha letech vrací do Evropy, kde opět přebírá pozici vlajkového modelu značky. V boji se zavedenou evropskou konkurencí to sice nemá lehké, rozhodně má ale co nabídnout!

Ford představil šestou generaci modelu Explorer, jednoho z nejprodávanějších SUV na severoamerickém trhu, již začátkem roku 2019. S několikaměsíčním odstupem pak byla představena i plug-in hybridní verze, která se jako jediná vrací na evropský trh. Jde přitom o návrat s mnohaletým odstupem, protože se na českém trhu naposledy prodával explorer druhé generace před 17 lety.
Pouze jako plug-in 4×4
Ford Explorer je v Evropě dostupný pouze v plné výbavě a jako plug-in hybrid kombinující podélně uložený třílitrový vidlicový šestiválec o výkonu 267 kW s elektromotorem (74 kW). Kombinovaný výkon je 336 kW a točivý moment gigantických 840 Nm. Motor je standardně spojen s desetistupňovou samočinnou převodovkou a pohonem všech kol. O přenos výkonu z motorů na kola se stará rozvodovka s elektromagnetickou spojkou, která posílá výkon primárně na zadní kola.

To je ostatně jedna ze zajímavostí nového Fordu Explorer, který na rozdíl od předchozích generací přešel na novou platformu s podélně uloženými motory a primárním pohonem zadních kol. Připojování předních kol probíhá zcela automaticky na základě informací získaných z několika snímačů, které řídicí jednotka analyzuje každých 10 milisekund. V potaz se bere například rychlost, teplota okolního vzduchu, natočení kol atd. Úprava rozdělení hnací síly přitom probíhá během pouhých 100 milisekund.
Dojezd na elektřinu 37 km, Nabito za 4 hodiny
Zatímco spalovací motor má k dispozici nádrž objemu 70 litrů, elektromotor napájí kapalinou chlazený lithium-iontový akumulátor o celkové kapacitě 13,1 kWh. Využitelná kapacita je 10,7 kWh a dle metodiky WLTP by se mělo dát v kombinovaném provozu ujet 42 km. V rámci našeho testovacího okruhu jsme v kombinovaném režimu ujeli 37 km. Akumulátor je uložen vpravo pod druhou řadou sedadel, takže prostor pro cestující ani zavazadlový prostor nezmenšuje.
Z běžné zásuvky se lithium-iontový akumulátor o využitelné kapacitě 10,7 kWh nabije za 5 hodin a 50 minut. V případě nabíjení z wallboxu Ford nebo veřejné nabíječky se doba zkrátí na 4 hodiny a 15 minut.
Dle plánované trasy si můžete zvolit způsob využití baterie. Kromě automatického zapojení si lze ponechat energii až na konec trasy nebo baterii průběžně dobíjet.
Spotřeba závisí na chuti nabíjet
Aby byly výsledky objektivní, u plug-inů měříme spotřebu paliva vždy se zcela vybitými akumulátory. Pokud známe dojezd na elektřinu, která je v našem případě 37 km, lze přesně určit reálnou spotřebu při různé frekvenci nabíjení.

Exploreru jsme při jízdě s vybitým akumulátorem naměřili 10,7 l/100 km. Tato spotřeba benzinu reprezentuje kombinovaný provoz ve městě, okresní silnici a dálnici, jejíž podíl je 30%.
Pokud plug-in nabijeme každých 100 km, což je při jízdách do práce a zpět reálné, budeme jezdit za 6,7 l/100 km. Když dobíjecí cyklus protáhneme na 200 km, počítejme s 8,7 l/100 km. Pokud se plug-in nabije jen jednou za 400 km, stoupne spotřeba benzinu na 9,7 l/100 km.
Není bez zajímavosti, že při rychlosti 100 km/h motor na desátý stupeň točí jen 1500 1/min, takže i při dálniční rychlosti 130 km/h se převaluje pod 2000 otáček. To pomáhá snižovat spotřebu benzinu a i s vybitými akumulátory má mohutné dvouapůltunové SUV při 130 km/h jen 10,8 l/100 km.
Bez výhodného parkování
Čistě elektrický nebo alespoň hybridní pohon se nejvíce vyplatí v městském provozu. Pomineme-li lokální snížení emisí, je z důvodu hmotnosti spotřeba při jízdě s vybitými akumulátory na benzin vysoká a pohybuje se kolem 13 l/100 km. Proto je ideální městský provoz absolvovat v elektrickém nebo alespoň hybridním režimu.
Schopnosti elektromotoru do městského provozu postačují. Výkon elektromotoru (74 kW) sice není s ohledem na vysokou hmotnost kdovíjaký, explorer s ním ale solidně zrychluje a pro běžnou jízdu naprosto postačuje.
Škoda jen že explorer těsně neplní emisní předpisy, které umožňují získat registrační značku „EL“ a tedy řadu drobných výhod včetně parkování na modrých zónách.
Pohodlný i v sedmi
Někteří novináři kritizují horší, neevropské dílenské zpracování, špatně lícující plasty a tak dále. My bychom dílenské zpracování označili za průměrné, tedy měřené optikou kategorie SUV. Právě tato třída má zcela jiné priority než drahé sedany. Auta SUV jsou o komfortu, užitku, dobře omyvatelných a odolných materiálech, schopnostech trakce pohonu všech kol a vysoké variabilitě vnitřního prostoru. A právě v této poslední disciplíně si explorer vede znamenitě.

Tři samostatné zadní sedáky jsou nadprůměrně pohodlné. Krajní sedadla jsou dostatečně daleko od dveří a jsou rozměrově nadprůměrně velkorysá. Středové sedadlo je o 6 cm užší, i to ale nabízí dostatek komfortu. Všechna sedadla druhé řady lze posouvat o 16 cm a lze u nich polohovat opěradlo v dostatečném rozsahu. Samostatnou kapitolou jsou elektricky výklopná sedadla třetí řady. Na rozdíl od většiny evropských modelů jsou plnohodnotná, a tak se bez výraznějších omezení usadí i dospělí. Příjemný je sklon opěradel, nadprůměrný prostor je i nad hlavami cestujících. I když jsou sedáky jen 22 cm nad podlahou, při posunutých sedadlech druhé řady vzniká dostatečný prostor i pro dospělé cestující. Navíc lze nárty nohou vsunout pod sedáky druhé řady, čímž vzniká další drahocenné místo pro nohy. A vzadu za třetí řadou ještě zbývá nadprůměrný prostor pro zavazadla s délkou ložné plochy 50 cm a úložným prostorem pod podlahou.
Vyšší TCO
Náklady na provoz a pořízení kazí vyšší pořizovací cena a náklady na palivo. Naopak zůstatkové hodnoty jsou podle společnosti Eurotax vysoké. Po 3 letech provozu a ujetí 90 000 km ztratí explorer jen polovinu hodnoty. Údaje nákladů na servis a opotřebitelné díly bohužel nebyly k dispozici.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
| ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Ford Explorer 3.0 EcoBoost PHEV 4×4 |
|
| Motor, převodovka | Vpředu podélně uložený zážehový vidlicový šestiválec pohání všechna kola, objem 2999 cm3, výkon 267 kW doplněný elektromotorem 74 kW. Souhrnný výkon 336 kW, točivý moment pak 825 Nm. Samočinná desetistupňová převodovka. |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 5049/2004/1778 mm, rozvor 3025 mm. Zavazadlový prostor pětimístné verze 1,137, po sklopení sedadel 2,274 m3. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost pětimístné verze 2466/694 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2500/750 kg. |
| Výkony | Nejvyšší rychlost 230 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,0 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 3,1 l/100 km. CO2 71 g/km. |
| CENA | 2 010 900 Kč |
| SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km) | ||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 12,8/9,3 | 8,8/10,9 | 10,8 |
| Zůstatkové hodnoty, náklady na servis a díly | |||
| Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) | Náklady na servis a díly |
| 90 000 | 3 roky | 49,59 % | Nejsou k dispozici |
| 150 000 | 3 roky | 43,53 % | Nejsou k dispozici |
| 210 000 | 3 roky | 37,48 % | |
| CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
| KLADY | ZÁPORY |
| Komfort, odhlučnění, vnitřní prostor | Nelze získat SPZ „EL“ a tedy výhodné městské parkování |
| Variabilita 2. řady sedadel, plnohodnotná 3. řada | Nižší dojezd na elektřinu 37 km |
| Hmotnost přívěsu až 2,5 tuny | Vyšší pohotovostní hmotnost |
| Robustní konstrukce, zůstatkové hodnoty | |




























