Hyundai Ioniq 5 je revolučním elektromobilem nejen pro značku Hyundai, ale i pro celý koncern HMG. Je první, který je od základů stavěný jako elektromobil, a má moderní elektrickou platformu s 800voltovou architekturou. Díky té má extrémně rychlé nabíjení výkonem až 220 kW!
Novou elektrickou platformu využívá i sourozenecká Kia EV6. I když se na první pohled jedná o zcela rozdílné automobily, zdání klame. Elektrická platforma pracující s 800 volty přináší vyšší účinnost pohonu a mimořádně vysoký nabíjecí výkon (220 kW). Nejlevnější Ioniq 5 stojí 1,1 milionu korun. Pohání ho základní elektromotor o výkonu 125 kW, využitelná kapacita akumulátoru je 58 kWh. Verze s výkonnějším akumulátorem (77 kWh) i elektromotorem (168 kW) je o 120 000 Kč dražší.
Dojezdem přes 400 km se blíží konvenčním vozům
Elektromotor je u verze s pohonem jedné nápravy umístěn vzadu a pohání zadní kola. K dispozici je ve verzi se 125 nebo 168 kW. Verze 4×4 má dva motory o souhrnném výkonu 239 kW.
Testovaná verze měla pohon zadních kol, výkonnější akumulátor (77 kWh) a temperamentní elektromotor se 168 kW. Náročnější zákazníci pak mohou sáhnout po verzi s pohonem všech kol. Většině ale tato středně výkonná verze bude plně postačovat. Navíc dobře odladěný podvozek i díky nízkému těžišti auta odvádí velmi dobrou práci. Hezky drží i v zatáčkách na nerovnostech. Na 20palcových kolech už ale není tak komfortní, jak bychom očekávali. Akumulátor Li-Pol o využitelné kapacitě 77 kWh má podle WLTP vystačit na ujetí 481 km. V případě defenzivní jízdy jsme na našem testovacím okruhu ujeli 450 km. Pro nás je ale důležitý běžný jízdní styl, kterým poměřujeme všechny testované vozy. Výsledný dojezd je v tomto případě 401 km, což je mezi elektrickými SUV jedna z nejlepších hodnot.
Mimořádně rychlé nabíjení
Většina elektromobilů využívá 400voltovou instalaci pohonu. Ioniq ale nabízí novou, 800voltovou, což umožňuje lithium-polymerový akumulátor nabíjet rychlonabíječkami o výkonu až 220 kW.
To zatím nemá obdoby. Takto výkonných rychlonabíječek je ale zatím v Evropě jen velmi málo. Díky většímu akumulátoru ještě o 20 kW více (240 kW) zvládne sesterský model Kia EV6.Akumulátor tak může být nabit z 10 na 80 % za pouhých 18 minut!
Stoupající zůstatkové hodnoty
Elektrifikované modely Hyundai zaznamenaly za poslední tři roky výrazný nárůst. Mají velmi dobrou reputaci, vysokou spolehlivost, a to se odráží v důvěře trhu. Tuto skutečnost zaznamenaly také hodnoty společnosti Eurotax. Trh věří i zcela novému modelu Ioniq 5, který se po třech letech provozu a ujetí 150 000 km drží nad 50 %. Ioniq má tak jednu z nejvyšších hodnot na trhu. Výrazněji ho předčí jen elektromobily prémiových značek, kterým se v době krize neobvykle daří.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Hyundai Ioniq 5 Power 2WD |
|
Motor, převodovka | Vzadu napříč uložený elektromotor pohání zadní kola, výkon 168 kW, točivý moment 350 Nm. Stálý redukční převod. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4635/1890/1605 mm, rozvor 3000 mm. Zavazadlový prostor 0,527/1,587 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1980/450 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1600/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 185 km/h (omezena), zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,4 s. Spotřeba 16,7–17,9 kWh/100 km (WLTP), maximální dojezd 481 km (WLTP), využitelná kapacita akumulátorů 77,4 kWh. |
CENA s DPH | 1 289 990 Kč |
SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
17,7/18,9 | 16,9/26,1 | 19,1 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 58,140% |
150 000 | 3 roky | 50,850% |
210 000 | 3 roky | 43,570% |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Prostorný interiér, jízdní vlastnosti | Vyšší spotřeba na dálnici |
Zůstatkové hodnoty | Horší jízdní komfort na 20palcových kolech |
Dojezd, rychlost nabíjení (220 kW!) |