Náklady na elektřinu v aktuální sazbě 6,50 Kč/kWh | 1,03 Kč/km |
Dlouhodobá spotřeba elektřiny v rámci testu | 15,9 kWh/100 km |
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +12 °C | 330 km |
Avenger svou kariéru odstartoval ukázkově, když krátce po svém zrození zvítězil v prestižní anketě evropského auta roku. Jeep stojí na platformě koncernu Stellantis, která umožňuje zástavbu jak spalovacích motorů, tak čistě elektrického pohonu.
Platformu pro malá auta v koncernu Stellantis využívá kromě avengeru také například Opel Mokka nebo Peugeot 2008. S délkou ani ne 4,1 metru a rozvorem náprav protaženým na 2562 mm nelze čekat prostorové zázraky. Na rozdíl od Opelu Mokka ale avenger nemá tak rychle se svažující střechu, proto je prostornější. Navíc zadní sedadla jsou umístěná výš nad podlahou a tak prostorové nároky pro kolena cestujících klesají. Proto se dozadu usadí i vyšší cestující.
Umí jezdit i za 12,4 kWh/100 km!
Avenger je jeden z prvních modelů, který využívá výrazně modifikovaný elektrický pohon. V rámci našeho testování jsme se s ním setkali i v modelu DS 3. Nový systém poznáte především podle výkonnějšího elektromotoru. Původní disponoval 100 kW, nový má 115 kW. Elektrický Citroën C4 X je k mání s oběma druhy pohonu.
Nový elektromotor se vyrábí ve Francii a využívá 90 % komponentů z Evropy kvůli co nejnižší uhlíkové stopě během přepravy komponentů. Předchozí motor společnosti Continental o výkonu 100 kW se částečně vyráběl v Číně. Dále se podařilo zvýšit efektivitu rekuperace, elektromotor nyní pracuje s lepší účinností a nižší tepelnou zátěží.
Nový je i akumulátor, který je z 80 % tvořen niklem a z 20 % manganem a kobaltem. Nová konstrukce vážící 340 kg nabízí vyšší energetickou hustotu s celkovou kapacitou 54 kWh, z čehož lze využít 51 kWh. Využitelná kapacita původního akumulátoru byla o 5 kWh nižší. K dispozici je také znatelně vylepšený teplotní management, který urychluje nabíjení a prodlužuje životnost akumulátoru.
Všechny tyto změny se podepsaly na optimalizaci spotřeby a zvýšení dojezdu. Podle metodiky WLTP je kombinovaná spotřeba 15,4 až 15,9 kWh /100 km, dojezd v kombinovaném režimu je pak 390 až 400 km.
V rámci redakčního testu jsme při venkovní teplotě 13 °C na relativně malý akumulátor při mírně defenzivní jízdě a vypnuté ventilaci ujeli po okresních silnicích a městě 420 km, což odpovídá spotřebě 12,4 kWh/100 km. To je u malého SUV v rámci redakčního měření rekord. Nízké spotřeby jsme přitom dosáhli bez jakéhokoli výrazného úsilí. Naše jízda byla jen plynulá, rychlost nepřevyšovala 90 km/h.
Pokud jsme do kombinované spotřeby zahrnuli i část s dálničními úseky, klesl dojezd na 330 km (15,9 kWh/100 km). Pokud bychom jeli pouze po dálnici rychlostí 130 km/h, vystačí akumulátor na maximálně 220 km.
Při naplno zapnuté klimatizaci pak dojezd v kombinovaném režimu vystačil na 305 km (17,1 kWh/100). Při teplotách kolem 0 °C počítejte se spotřebou přes 19 kWh/100 km. Dojezd pak klesá na 270 km.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Jeep Avenger Electric |
|
Motor, převodovka | Třífázový asynchronní motor pohání přední kola, výkon 115 kW, točivý moment 260 Nm. Samočinná jednostupňová převodovka s fixním převodem. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4118/1791/1534 mm, rozvor 2558 mm. Zavazadlový prostor 0,350/1,050 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1598/377 kg. Přívěs nelze tahat. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 150 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 s. Spotřeba kombinovaná 15,4 kWh/100 km (WLTP), maximální dojezd na jedno nabití 390 km (WLTP), využitelná kapacita akumulátoru 51 kWh. |
CENA s DPH | 899 900 Kč |
SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
15,5/14,2 | 14,0/23,5 | 15,9 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 52,70 % |
150 000 | 3 roky | 45,90 % |
210 000 | 3 roky | 39,20 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Nízká hmotnost, spotřeba, dojezd | Absence tažení přívěsu |
Jízdní vlastnosti | V nabídce pouze jeden akumulátor |
V nabídce i zážehový motor | Nejvyšší rychlost jen 150 km/h |
Záruka 5 let |