Náklady na elektřinu v aktuální sazbě 6,50 Kč/kWh | 1,03 Kč/km |
Dlouhodobá spotřeba elektřiny v rámci testu | 15,8 kWh/100 km |
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +11 °C | 370 km |
Po letech se na český trh vrátila původně britská značka MG. Evropu nyní opět dobývá pod křídly čínského koncernu SAIC. Kromě benzinových pohonů a hybridů nabízí také elektromobily. Po crossoveru MG4 přichází na český trh prostorné kombi MG5.
Doba elektrická, to jsou především SUV. Automobilky začaly ve velkém montovat baterie právě do nejoblíbenější kategorie aut v Evropě. Vyšší stavba karoserie k tomu vybízí, navíc jsou na SUV tradičně vyšší marže. Výrobci ale tak trochu zapomněli na praktičnost, kterou přinášejí třeba kombíky. Elektromobilů velikosti Škody Octavia je ale zatím jako šafránu a jejich průkopník je vpravdě netradiční, MG5.
MG5 je kompaktní kombi s délkou 4600 mm a mezi nápravami nabízí 2659 mm. Zasazeno do kontextu, je to auto o nějakých 86 milimetrů kratší než Octavia Combi s rozvorem kratším o 30 milimetrů. Uvnitř je tak před koleny o 40 mm méně místa než v českém etalonu. MG5 se řadí spíše mezi menší kompaktní kombi, což dále potvrzuje i velikost zavazadlového prostoru, tedy 479 litrů v pětimístném a 1367 litrů ve dvoumístném uspořádání jsou průměrné hodnoty.
Netradiční akumulátory se solidním dojezdem
MG5 se nabízí ve dvou různých verzích, které se odlišují nejen výkonem, ale i kapacitou a konstrukcí akumulátoru. Dva konstrukčně rozdílné akumulátory bez lithia sice mají nižší energetickou hustotu a menší nabíjecí výkon, ovšem díky plošší nabíjecí křivce nikterak výrazně nezaostávají za lithiovými. Jejich hlavní výhodou je nižší cena a snad i vyšší bezpečnost díky menšímu riziku zahoření při nehodě.
Základní, nejlevnější model má jeden elektromotor o výkonu 130 kW a železo-fosfátový akumulátor s využitelnou kapacitou 46 kWh. Není to příliš, vystačí to ale na dojezd kolem 300 km a dokáže cenu auta stlačit pod 900 000 Kč. V rámci akčních cen je MG5 navíc nabízené s výraznou devadesátitisícovou slevou (799 900 Kč).
Druhá, dražší testovaná varianta, kterou lze pořídit za akční cenu 899 900 korun, má paradoxně slabší motor, což je škoda. Výkon 115 kW ale i tak díky nižší hmotnosti akumulátoru nabízí stejnou dynamiku jako u levnější verze. Obě pokoří rychlost 100 km/h za 8,3 s. Znatelně lehčí nikl-hořčík-kobaltový akumulátor má vyšší využitelnou kapacitu (57,4 kWh), takže oproti levnější variantě ujede o 70 km dál. Testování probíhalo při teplotě 11 °C. Mimořádně nízkou spotřebu jsme naměřili při jízdě ve městě a po okresních silnicích. S mírně defenzivním jízdním stylem, s topením puštěným na malý výkon a rychlostí do 90 km/h jsme ujeli přes 450 km, což odpovídá spotřebě 12,9 kWh/100 km. Pokud jsme do kombinované spotřeby zahrnuli i dálniční úseky, klesl dojezd na 370 km (15,8 kWh/100 km). Při naplno zapnuté klimatizaci pak dojezd dál klesl na 330 km (17,1 kWh/100 km), při teplotách lehce pod bodem mrazu a zapnutém topení počítejte se spotřebou lehce nad 18 kWh/100 km a dojezdem 310 km.
Pokud se tedy budete vyhýbat dálnicím nebo po nich pojedete rychlostí do 110 km/h, dočkáte se neobvykle vysokého dojezdu.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE MG5 |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený synchronní elektromotor s permanentním magnetem pohání přední kola, výkon 115 kW, točivý moment 280 Nm. Jednostupňová převodovka s fixním převodem. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4600/1818/1543 mm, rozvor 2659 mm. Zavazadlový prostor 0,479/1,367 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1624/455 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 500/500 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 185 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,3 s. Spotřeba kombinovaná 17,5 kWh/100 km (WLTP), maximální dojezd na jedno nabití 400 km (WLTP), kapacita akumulátoru 61,1 kWh. |
CENA s DPH | 999 900 Kč (akční cena 899 900 Kč) |
SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
15,0/14,1 | 13,5/22,8 | 15,8 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 49,90 % |
150 000 | 3 roky | 43,30 % |
210 000 | 3 roky | 36,64 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Nízká hmotnost, jízdní temperament | Verze s výkonnějším a dražším akumulátorem využívá slabší elektromotor |
Dojezd, spotřeba | Jen průměrné zůstatkové hodnoty |
Záruka 7 let nebo 150 000 km | Očekávali jsme atraktivnější cenu |