Náklady na CNG při ceně 58 Kč/kg | 2,20 Kč/km |
Dlouhodobá spotřeba plynu v rámci testu | 3,8 kg/100 km |
Skutečný dojezd na CNG | 453 km |
V rámci testu jsme tankovali plyn za historicky nejvyšší cenu 58 Kč/kg. Z pohledu palivových nákladů se ale stále jezdit na plyn vyplácí, a to i přes to, že zdražoval znatelně více než benzin. Na jednom kilometru lze nyní ušetřit jen 0,55 Kč.
Návratnost investice se tedy prodlužuje. Leon 1.5 TGI je o 47 000 Kč dražší než stejně výkonná verze 1.5 TSI. Majitel tak musí ujet nejméně 85 000 km, aby se začala investice do pohonu na zemní plyn vyplácet. Na druhou stranu jsme v rámci testu tankovali plyn za zřejmě nejvyšší cenu, protože koncem dubna končí topná sezona a plyn v létě zlevní. Počátkem zimy ale může historické maximum opět padnout. Vše tak záleží na geopolitickém vývoji rusko-ukrajinského konfliktu.
Symbolická benzinová nádrž
Motor 1.5 TGI/96 kW jsme v rámci testů několikrát chválili za průběh výkonu i mimořádnou hospodárnost už v minulé generaci Leonu, kde se objevil poprvé. Bohužel stále přísnější evropské regulace ovlivňují snad už úplně vše, včetně nouzové zásoby benzinu, která nesmí být větší než 10 litrů.
Přepínat mezi plynem a benzinem nelze. Systém vždy primárně využívá CNG, na benzin přepíná, až když tlak v nádržích klesne pod 11 barů. Motor startuje na benzin jen v hlubokých mrazech pod -10 °C a pak na něj i delší dobu jede.
Dojezd 450, ale i 350 km
Nádrže na plyn jsou celkem tři. Dvě jsou lehké kompozitové, třetí je ocelová. Natankovat by mělo jít 17,3 kg plynu. Ovšem toto číslo je iluzorní. V praxi záleží na výkonu kompresoru plničky. U plnicích stanic Innogy se nám většinou dařilo tankovat 17,2 kg, na které jsme v kombinovaném režimu ujeli 453 km. Rozdíly jsou ale značné a není problém narazit i na plnicí stanici, která umožní natankovat sotva 14 kg.
Ještě se sluší poznamenat, že životnost kompozitových nádrží je 20 let, poté se musejí vyměnit.
Zůstatkové hodnoty potěší
SEAT Leon má mimořádně nízkou ztrátu hodnoty, prakticky shodnou se Škodou Octavia. Zůstatkové hodnoty plynových verzí ovlivní další cenový vývoj CNG. Zatím se zůstatkové hodnoty od jiných motorizací neliší. V tomto ohledu se jako negativní může jevit malá desetilitrová benzinová nádrž, a tak v případě dalšího výrazného zdražení CNG se po praktické stránce benzinové provozování tohoto modelu komplikuje.
Leon meziročně zdražil o 25 000 Kč
Leon 1.5 TGI se tak stává další zajímavou alternativou k Volkswagenu Golf a Škodě Octavia. Pohon na CNG stále dává smysl, ale doba, kdy náklady na palivo byly ve srovnání s benzinem poloviční a návratnost investice takřka okamžitá, je pryč.
Leon kombi je oproti hatchbacku dražší jen o 20 000 Kč, a tak se investice do znatelně praktičtějšího modelu vyplatí. Meziročně leon zdražil o 25 000 Kč, což je s ohledem na vývoj cen konkurence snadno akceptovatelné.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Seat Leon 1.5 TGI Sportstourer |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený zážehový čtyřválec pohání přední kola, objem 1498 cm3, výkon 96 kW při 5000–6000 otáčkách, točivý moment 200 Nm při 1400–4000 otáčkách. Šestistupňová ručně řazená převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4642/1799/1448 mm, rozvor 2682 mm. Zavazadlový prostor 0,480 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1428/546 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 203 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,9 s. Spotřeba 3,3–3,6 kg/100 km, objem nádrže 17,3 kg (CNG) a 9,0 l (benzin). |
CENA s DPH | 654 900 Kč (hatchback 634 900 Kč) |
SPOTŘEBA CNG V RÁMCI TESTU (kg/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
4,2/3,5 | 3,1/4,1 | 3,8 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota |
90 000 | 3 roky | 60,03 % |
150 000 | 3 roky | 52,79 % |
210 000 | 3 roky | 45,55 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Stále výhodné náklady na palivo | Malá benzinová nádrž (9 l) snižuje celkový dojezd |
Temperamentní motor | Vjezd do podzemních garáží může být omezen |
Užitečné a dobře naladěné asistenční systémy | Menší zavazadlový prostor, absence rezervy |
Pestrá nabídka výbav i doplňků | Návratnost verze CNG (85 000 km) |