Náklady na CNG při ceně 58 Kč/kg | 2,26 Kč/km |
Dlouhodobá spotřeba plynu v rámci testu | 3,9 kg/100 km |
Skutečný dojezd na CNG | 435 km |
Osmá generace Golfu je dostupná s osmi různými pohony, z čehož pět se řadí mezi hybridní. Tak širokou nabídku pohonných jednotek konkurence nemá. Provoz plynové verze TGI se i přes mimořádnou drahotu vyplácí, návratnost je ale příliš dlouhá, a tak je výhodnější investovat do vznětové verze.
Volkswagen Golf TGI je oproti stejně výkonnému benzinového motoru 1.5 TSI dražší o znatelných 65 000 Kč. Návratnost investice se tak do plynového pohonu výrazně prodlužuje. Kvůli vysoké ceně zemního plynu (58 Kč/kg) je nutné ujet přes 133 000 km, aby se vyšší pořizovací cena umořila. Při současných cenách pohonných hmot je tak provoz na CNG levnější o 0,49 Kč/km.
Millerův cyklus šetří palivo
Motor 1.5 TGI/96 kW je oproti klasickému zážehovému motoru výrazně pozměněn. Běží v hospodárném Millerově cyklu s vysokým kompresním poměrem 12,5 : 1. Navíc je vybaven turbodmychadlem s variabilní geometrií, což posiluje zátah v nízkých a středních otáčkách.
Bohužel vlivem zpřísňujících se předpisů pro alternativní pohony klesl objem benzinové nádrže na pouhých 9 l. Provoz na benzin je tedy skutečně jen nouzovým řešením.
Povedené TDI
Plynová verze se v podání Volkswagenu Golf v současné době nevyplácí. V rámci testů na nás ale udělal dojem vznětový čtyřválec 2.0 TDI ve verzi se 110 kW. Tento motor dovedl Volkswagen k naprosté dokonalosti a je velká škoda, že se v rámci evropského emisního šílenství musejí protežovat elektrifikované pohony. Při ustálené rychlosti 90 km/h si TDI řekne jen o 3,5 l nafty, při dálniční rychlosti 130 km/h je to pouhých 5,2 l/100 km. V kombinovaném režimu jsme naměřili 4,6 l/100 km. Při úspornějším jízdním stylu se ale lze dostat ke 4 l/100 km. Diesel tak při současných cenách pohonných hmot dokáže jezdit o 0,20 Kč/km levněji než plynová verze TGI. Navíc pořizovací cena slabší verze 2.0 TDI/85 kW je ještě o 23 000 korun nižší. Vznětová verze s výkonnějším motorem 2.0 TDI/110 kW je pak o 24 000 Kč dražší. Při současných cenách se tak vznětový motor u golfu vyplácí více.
Golf zdražil o 47 000 Kč
Golf si tradičně vede velmi dobře v oblasti zůstatkových hodnot a TCO. Životnost plynových nádrží je počítána na 20 let, pak se musí vyměnit. Plynový systém také musí procházet revizní kontrolou. U nového auta je to po 4 letech, pak každé 2 roky. Tedy stejně jako platnost STK. Cena revize se pohybuje do 500 korun.
Není bez zajímavosti, že za posledních 12 měsíců Volkswagen Golf podražil o 47 000 korun. Praktičtější verze kombi je za příplatek 32 000 korun.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Volkswagen Golf 1.5 TGI |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený zážehový čtyřválec pohání přední kola, objem 1498 cm3, výkon 96 kW při 5000–6000 otáčkách, točivý moment 200 Nm při 1400–4000 otáčkách. Šestistupňová ručně řazená převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4284/1789/1456 mm, rozvor 2620 mm. Zavazadlový prostor 0,455/1,410 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1410/550 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1400/680 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 211 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,6 s. Spotřeba 5,4–5,5 m3/100 km (WLTP), emise CO2 99 g/km, objem nádrží 17,3 kg (CNG) a 9,0 l (benzin). |
CENA | 691 900 Kč (kombi 723 900 Kč) s DPH |
SPOTŘEBA CNG V RÁMCI TESTU (kg/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
4,3/3,4 | 3,2/4,1 | 3,9 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota |
90 000 | 3 roky | 57,26 % |
150 000 | 3 roky | 50,35 % |
210 000 | 3 roky | 43,44 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Stále ještě výhodné náklady na palivo i TCO | Malá benzinová nádrž (9 l) snižuje celkový dojezd |
Zůstatkové hodnoty | Dlouhá návratnost |
Možnost libovolně konfigurovat výbavu | Menší zavazadlový prostor, absence rezervy |