Náklady na elektřinu v aktuální sazbě 6,50 Kč/kWh | 1,12 Kč/km |
Dlouhodobá spotřeba elektřiny v rámci testu | 17,2 kWh/100 km |
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +8°C | 448 km |
Mezi elektromobily nabízí Volkswagen ID.4 a ID.5 nadprůměrný dojezd, vnitřní prostor i zůstatkové hodnoty. Kompaktní elektrické SUV má tak benefity, které mu pomohou pomoci postupně proniknout i do firemních flotil.
Rodina elektrických Volkswagenů ID se od představení hatchbacku ID.3 rychle rozrůstá. Následovalo klasicky střižené SUV ID.4, ze kterého mimo jiné vychází také Škoda Enyaq a poslední novinkou je ID.5 které z modelu ID.4 vychází, je ale elegantnější díky rychleji se svažující zádi, styl kupé pomáhá aerodynamice a zas až tak moc neubírá na vnitřním prostoru. Nad zadním sedákem je k dispozici 92 cm, což je pouze o 1 cm méně a je to zároveň dost, aby se dozadu usadily i vzrostlejší postavy s výškou 190 cm. Ani zavazadlový prostor, papírově, svažující se střechou neutrpěl. Má v základu 549 litrů, což je ještě o šest litrů více než u ID.4. Tvar prostoru ale není tolik pravidelný. Po sklopení sedadel už je ID.4 větší, ale opět to není nikterak závratný rozdíl (-14 l). Svažující střecha ale přeci jen bude limitující u převozu rozměrnějšího nákladu.
Palubní deska a prostor kolem řidiče u obou modelů stejné. Nadšení? Spíše opatrné hodnocení, protože vlastně všechny funkce se ovládají dotykem nebo hlasovými povely – pro někoho výhra, pro jiného spíše starost. Fyzická tlačítka kabina vlastně téměř úplně postrádá, a to včetně volantu, kde jsou dotykové plošky. Je to inovativní, působí to moderně a technicistně, ale staromilec by pořád klasický otočný ovladač hlasitosti nebo klimatizace uvítal. Takto musí do menu palubního systému, nebo přejet prstem po vyhrazené ploše.
Dojezd přes 400 km
ID.5 je vždy k dispozici s výkonnějším akumulátorem s využitelnou kapacitou 77 kWh. Začíná se u modelu Pro, který má jediný elektromotor o výkonu 128 kW. Verze Pro Performance má stále jeden elektromotor, ale s výkonem 150 kW, kterou jsme testovali. Německý výrobce pak pro obě verze udává maximální dojezd 532 km (v praxi jsme ujeli o 84 km méně, podobné je to i u konkurenčních vozů). Performance se ale chlubí že 100 km/h pokoří o dvě sekundy rychleji. Obě verze pak mají pohon zadních kol.
Vrcholem nabídky je model GTX, který je ekvivalentem Enyaqu Coupé iV v provedení RS. Elektrický Volkswagen je v této verzi o 195 000 Kč dražší a má výkon 220 kW který pochází hned ze dvou elektromotorů. Jedná se tak o elektrickou čtyřkolku. To se spolu se sílou projevuje i na zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,3 s, ale také dojezdu. Námi naměřená spotřeba je ale znatelně vyšší (20 kWh/100 km), dojezd tak poklesl o dalších 60 km. Měření spotřeby jsme u obou variant prováděli při teplotách kolem 8°C a zapnutém topení. Na druhou stranu velkou výhodou verze 4×4 je schopnost tahat přívěsy o hmotnosti až 1400 kg. Verze se zadním pohonem zvládne 1000 kg.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Volkswagen ID.5 Pro Perf. 150 kW |
|
Motor, převodovka | Vzadu uložený elektromotor s permanentním magnetem pohání zadní kola, výkon 150 kW, točivý moment 310 Nm. Převodovka s reduktorem otáček s jedním převodovým poměrem |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4599/1852/1598 mm, rozvor 2771 mm. Zavazadlový prostor 0,549/1,561 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 2246/414 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1000/750 kg. |
Výkony | Největší rychlost 160 km/h (omezena), zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,4 s. Spotřeba kombinovaná 16,2 kWh/100 km, (WLTP), maximální dojezd 532 km (WLTP), kapacita akumulátoru 82 kWh (využitelná 77 kWh). |
CENA s DPH | 1 475 900 Kč |
SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
16,0/16,3 | 16,1/22,8 | 17,2 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 60,50 % |
150 000 | 3 roky | 53,00 % |
210 000 | 3 roky | 45,50 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Dojezd, spotřeba, zrychlení | Vyšší spotřeba u verze 4×4 a jen průměrný dojezd |
Prostorný interiér, jízdní vlastnosti | Cena výkonnějších verzí a výbav |
Zůstatkové hodnoty | Meziroční zdražení 95 000 Kč |
Průměrné brzdy při sportovní jízdě |
Aktuálně

Zkoumáme dynamické změny firemní mobility. Účastí v průzkumu získáte roční předplatné magazínu Business Car zdarma a možnost soutěžit o nového Forda na týden
