Přestože si elektromobily budou cesty do vozových parků hledat bez masivních státních dotací jen obtížně, Škoda Enyaq má velmi slibně nakročeno díky vysoké užitné hodnotě a solidnímu dojezdu, kdy jsme v rámci testu ujeli v kombinovaném režimu 440 km.
Mezi neprémiovými značkami řadíme Škodu Enyaq společně s Volkswagenem ID.4, Hyundaiem Ioniq 5 a Kiou EV6 k nejlepším elektromobilům na trhu. Enyaq potěší nadprůměrným vnitřním prostorem, jízdními vlastnostmi a vyspělými technologiemi.
Velký téměř jako kodiaq
Ve srovnání s konvenčním kodiaqem je enyaq pouze o 48 mm kratší, rozvor je dokonce menší jen o 23 mm. Vnitřní prostor je tak na pomezí modelů Karoq a Kodiaq. Sedmimístnou verzi enyaq nenabízí.
Dvojitá podlaha zavazadlového prostoru s přehledem pojme základní výbavu, nabíjecí kabely nebo roletu.
Verze 4×4 má znatelně vyšší spotřebu
Enyaq má na poměry elektromobilu širokou nabídku pohonů tvořenou třemi kapacitami akumulátoru a čtyřmi výkonovými stupni. Základní verze s 50kWh akumulátorem není určena pro náš trh. V Česku tedy základ tvoří verze 60 iV (62 kWh akumulátor, využitelných je 58 kWh), kterou pohání elektromotor o výkonu 132 kW (cena od 1 124 900 Kč). Reálný dojezd je výrazně nad 300 km. Testovaná středně výkonná verze nabízí akumulátor o kapacitě 82 kWh (využitelných je 77 kWh) a elektromotor o výkonu 150 kW (cena od 1 254 900 Kč). Tato verze nás velmi příjemně překvapila nízkou dlouhodobou spotřebou (17,6 kWh/100 km) a dojezdem 440 km. Testovali jsme i vrcholnou verzi se dvěma elektromotory a pohonem všech kol (výkon 195 kW, akumulátory 82 kWh, cena od 1 319 900 Kč).
Dynamika je o poznání lepší (plný výkon všech elektromotorů lze využít jen při nabitých akumulátorech a dosažené provozní teplotě), spotřeba je ale znatelně vyšší (20,5 kWh/100 km), a tak jsme na plně nabitý akumulátor ujeli o 70 km méně (375 km) než s verzí s jedním motorem a pohonem zadních kol. Velkou výhodou verze 4×4 je ale možnost tahat přívěsy o hmotnosti až 1400 kg. Verze se zadním pohonem zvládne jen 1000 kg. Při teplotách pod bodem mrazu je pak nutné počítat s nárustem spotřeby o 2 kWh/100 km a snížením dojezdu o 30 až 40 km.
Nabito za 38 minut nebo 8 hodin
Nejlevnější enyaq iV60 umožňuje rychlonabíjení stejnosměrným proudem DC výkonem až 100 kW. Dražší verze iV80 nebo iV80x pak nabízí až 125 kW, přičemž dobíjení tohoto akumulátoru o kapacitě 82 kWh (využitelná kapacita 77 kWh) trvá z 5 % na 80 % 38 minut. Ještě o něco rychlejší nabíjení nabízí Enyaq Coupé (až 135 kW, z 10 na 80 % nabito za 29 minut).
Domácí nabíjení střídavým proudem AC je možné pomocí wallboxu s výkonem až 11 kW. V závislosti na kapacitě akumulátoru trvá dobíjení 6 až 8 hodin. Auto lze také nabíjet z běžné třífázové zásuvky (380 V), kterou má prakticky každý dům.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Škoda Enyaq iV 80 |
|
Motor, převodovka | Vzadu uložený elektromotor s permanentním magnetem pohání zadní kola, výkon 150 kW, točivý moment 350 Nm. Převodovka s reduktorem otáček s jedním převodovým poměrem. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4649/1879/16163 mm, rozvor 2770 mm. Zavazadlový prostor 0,585 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 2075/513 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1000/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 160 km/h (omezena), zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,7 s. Spotřeba kombinovaná 16,6 kWh/100 km, (WLTP), maximální dojezd 534 km (WLTP), kapacita akumulátoru 82 kWh (využitelná 77 kWh). |
CENA s DPH | 1 254 900 Kč |
SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
16,3/16,5 | 16,2/23,9 | 17,6 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 60,74 % |
150 000 | 3 roky | 53,41 % |
210 000 | 3 roky | 46,09 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Dojezd a spotřeba | Vyšší spotřeba u verze 4×4 a jen průměrný dojezd |
Výkon a zrychlení | Cena výkonnějších verzí a výbav |
Jízdní vlastnosti, vnitřní prostor | Plný výkon lze využít jen při stavu nabití nad 88 % |
Nadprůměrně vysoké zůstatkové hodnoty |