Subaru nyní patří mezi značky s nejmladší modelovou skladbou. Modelovou obměnu uzavřela nová generace outbacku. Nové nebo faceliftované modely doplňuje hybridní pohon e-Boxer. Ten nyní najdeme v modelech Impreza, XV a v nové generaci foresteru.

Poslední generace foresteru neboli lesníka měla premiéru v roce 2018. Designová revoluce to rozhodně nebyla, na první pohled se totiž novinka tvářila spíše jako facelift předchozí generace, aby si tato modelová řada zachovala přízeň konzervativních zákazníků značky. Pátý „lesník“ však vychází z úplně nové platformy Subaru Global (SGP), která široce využívá možností vysokopevnostní oceli a je tudíž mnohem tužší a lehčí. Forester navíc oproti svému předchůdci vyrostl ve všech směrech a posunul se v hierarchii SUV střední třídy o něco výše mezi modely Škoda Kodiaq, Seat Tarraco nebo Toyota RAV4. Díky rozměrné masce chladiče a výrazným předním světlometům navíc působí docela okázale, což umocnil i letošní facelift. Poznáte jej podle specifické masky chladiče, nového tvaru předních světlometů a upraveného nárazníku. Znalci si ještě všimnou nových zpětných zrcátek, vylepšených střešních ližin a aerodynamicky efektivnějšího tvaru zadního výklopného víka.
Luxusní interiér
Hodnotně působící interiér zaujme členitým uspořádáním a několika barevnými displeji. Kromě analogových kontrolních přístrojů před volantem, které doplňuje barevný displej palubního počítače, má řidič k dispozici dotykový středový displej infotainmentu a malý informační displej v kapličce nad ním. Před kontrolními přístroji je navíc malý otvor, podle kterého by se dalo usuzovat, že má forester ve výbavě i head-up displej, odtud se však na přední sklo promítají jen světlená a zvuková upozornění na blížící se překážku.

U špičkově vybavené verze Executive zaujme dvoubarevné kožené čalounění sedadel, která jsou vpředu i vzadu vyhřívaná a vpředu navíc elektricky ovládaná. Nově je standardem i dvouzónová klimatizace s možností ubírat nebo přidávat teplotu pomocí gest. Nechybí ani digitální rádio, možnost připojení mobilního telefonu přes rozhraní Android Auto nebo Apple Car Play a součástí standardní výbavy je také navigační systém nebo audiosystém značky Harmann Kardon s devíti reproduktory.
Řidič se může spolehnout také na jízdní asistenty, které jsou sdružené do kontinuálně vylepšovaného systému EyeSight. Téměř dvojnásobně rozšířené zorné pole dvojice kamer a výkonnější elektronika umožňují identifikovat ještě více situací, které mohou v provozu nastat. Patří mezi ně např. zastavení před chodcem nebo cyklistou nebo upozornění při odbočování vlevo na protijedoucí vozy zprava. Další kvalitativní posun jsme zaznamenali také u adaptivního tempomatu, který nyní lépe rozezná jízdní pruh v situaci, kdy není vidět podélné značení. A novinkou je i funkce automatického brzdění při couvání. Funkčnost systému EyeSight i za špatného počasí zajišťují vylepšené ostřikovače čelního skla se dvěma novými tryskami mířícími přímo na obě kamery zabudované pod čelním sklem.
Jak v praxi funguje a kolik ušetří?
Jedinou evropskou variantu foresteru pohání atmosféricky plněný zážehový čtyřválec s protilehlými válci (boxer) a přímým vstřikováním o zdvihovém objemu 2,0 litru a výkonu 110 kW, kombinovaný s bezestupňovou převodovkou Lineatronic. Hybridní pohonné ústrojí doplňuje elektromotor o výkonu 12 kW, který je integrovaný v převodovce a pomáhá hlavně při rozjezdu nebo parkování a zároveň funguje jako generátor elektrické energie při dobíjení lithium-iontové baterie uložené pod podlahou zavazadlového prostoru. Ta má kapacitu jen 0,6 kWh, a tak neposlouží k trvalé jízdě na elektrický pohon. Když je akumulátor zcela nabit, tak jsme s ním dokázali ujet 1,5 km při rychlosti do 40 km/h. Hybridní systém se tak obejde bez možnosti vnějšího dobíjení ze zásuvky.

To znamená, že se do e-boxeru čerpá pouze benzin a s elektřinou hospodaří sám. Mezi benefity tohoto pohonu patří nízká pohotovostní hmotnost a vynikající jízdní vlastnosti. Toto vše moderní plug-in hybridy nabídnout nedokážou. E-boxer na druhou stranu není tak úsporný neboli ekologický jako plug-in hybridy, tedy pokud řidič akumulátory neustále dobíjí. Při vývoji hybridního systému byl kladen velký důraz na spolehlivost a životnost. Motor se v praxi velmi často vypíná. Nejčastěji se tak děje při zpomalování nebo jízdě ustálenou rychlostí. Tento ustavičně se opakující cyklus klade vysoké nároky na mazání. Aby se životnost motoru nezkracovala, je vyšší mazací tlak vyvíjen nezávislým elektrickým čerpadlem napájeným z vysokonapěťového akumulátoru.
Další zajímavostí je, že účinnost rekuperace nezávisí na otáčkách spalovacího motoru. K dobíjení akumulátoru tak dochází, i když je spalovací motor v klidu, protože systém elektrického pohonu a tedy i rekuperace je součástí samočinné převodovky.
Automobilka tvrdí, že nový systém pohonu je řidičsky přívětivější a v městském provozu dokáže ušetřit přes 10 % paliva. To koneckonců potvrzují také výsledky našeho měření, které jsou uvedeny v příslušné tabulce.
Povedené jízdní vlastnosti
Novinkou letošních modelů je strategie řazení e-Active Shift Control převzatá z modelu Outback, kterou nastavíte při volbě jízdního režimu Sport v rámci systému SI-Drive. Řazení v tomto případě rychleji reaguje na sešlápnutí plynového pedálu a udržuje motor ve vyšších otáčkách, a tak dopřává ještě sportovnější jízdní styl s rychlejšími výjezdy ze zatáček.

Motor pod přední kapotou je dobře utlumen. Pochválit je třeba komfortní a jistý podvozek, který by určitě snesl i výkonnější motor. Trvalý pohon všech kol dává naprostou jistotu v zatáčkách a při výjezdu z nich. I přes vysokou světlou výšku (220 mm) se forester minimálně naklání. Ve třídě SUV s klasickými tlumiči hraje jasný prim. Na českých silnicích podvozek příkladně žehlí nerovnosti, na dálnici v rychlostech nad 150 km/h překvapí skvělou stabilitou. Jízdní komfort pak umocňuje relativně nízká hladina aerodynamického hluku jak od karoserie, tak od podběhů kol. Stejně povedené je i přesné řízení s odpovídající zpětnou vazbou.
Terénu se nebojí
Aktuální generace foresteru se může mimo silnice spolehnout na solidní světlou výšku 220 mm, což dohromady s krátkými převisy karoserie umožňuje bez poškození spodku vozidla projíždět lehčím terénem. V případě, že hrozí ztráta trakce některého z kol kvůli nerovnému nebo kluzkému povrchu, můžete prostřednictvím ovladače systému X-Mode na středovém tunelu nastavit jeden ze dvou terénních režimů. Subaru se již nespoléhá na mechanické závěry či mezinápravový diferenciál, ale na komplex elektronicky řízených spojek, které společně s brzdami zajišťují optimální trakci všech kol. Systém pro jízdu v těžším terénu se po překročení rychlosti 40 km/h automaticky deaktivuje.

V rámci letošního faceliftu do terénní výbavy přibyla do funkce systému HDC (Hill Descent Control) možnost při jeho aktivování v případě potřeby kdykoliv zrychlit. Po uvolnění plynového pedálu se automobil okamžitě vrátí na původní rychlost. A ještě dodejme, že hybridní forester zvládne brzděný přívěs o hmotnosti až 1870 kg, což je mezi hybridními pohony jedna z nejvyšších hodnot.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
| ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Subaru Forester e-Boxer 2.0 I-L Lineatronic |
|
| Motor, převodovka | Vpředu podélně uložený zážehový čtyřválec s protilehlými válci pohání všechny kola, objem 1995 cm3, výkon 110 kW při 5600-6000 1/min, točivý moment 194 Nm při 4000 1/min. Synchronní střídavý motor s permanentním magnetem, výkon 12,3 kW, točivý moment 66 N.m. Samočinná převodovka CVT. |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4670/1815/1730 mm, rozvor 2670. Zavazadlový prostor 0,509/1,751 m3. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1768/427 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1870/750 kg. |
| Výkony | Největší rychlost 188 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,8 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 8,1 km/CO2 185 g/km. |
| CENA s DPH | 925 000 Kč |
| NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km) | ||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 9,2/7,2 | 6,5/9,2 | 8,9 |
| VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM | ||
| Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel | vpředu / a | 1540/1450/1540 |
| vzadu / b | 1500/1420/1510 | |
| Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) / c | 1110/650 | |
| D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly / d | 800/1090/440 a 1390/1090/440 | |
| Prostor nad předním/zadním sedákem / e | 990/930 | |
| Výška předního/zadního sedáku nad zemí / f | 300/340 | |
| ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S (Subaru Forester 2.0i) |
||
| Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota |
| 30 000 km | 3 roky | 64,15 % |
| 90 000 km | 3 roky | 57,45 % |
| 150 000 km | 3 roky | 50,25 % |
| 210 000 km | 3 roky | 43,05 % |
| NÁKLADY NA PROVOZ | |||||
| Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny a náklady na pneuservis, který je ovlivněn především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňuje v menší míře. |
|||||
| Počet km za 3 roky provozu (km) | 30 000 | 90 000 | 150 000 | 210 000 | |
| Pořizovací cena vozu (Kč) | 925 000 | 925 000 | 925 000 | 925 000 | |
| JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY | |||||
| Dálniční známka (Kč) | 4500 | 4500 | 4500 | 4500 | |
| Zákonné pojištění1) (Kč) | 25 500 | 25 500 | 25 500 | 25 500 | |
| Havarijní pojištění2) (Kč) | 83 250 | 83 250 | 83 250 | 83 250 | |
| Servisní prohlídky3) (Kč) | 15 500 | 33 500 | 58 600 | 95 800 | |
| Pneuservis4) (Kč) | 20 500 | 20 500 | 33 900 | 52 300 | |
| Pohonné hmoty5) (Kč) | 100 200 | 300 600 | 501 000 | 701 400 | |
| Ztráta hodnoty 6) (Kč) | 331 600 | 393 600 | 460 200 | 526 800 | |
| NÁKLADY CELKEM | |||||
| Celkové náklady za 3 roky (Kč) | 581 050 | 861 450 | 1 166 950 | 1 489 550 | |
| Náklady na 1 km (Kč/km) | 19,37 | 9,57 | 7,78 | 7,09 | |
| 1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven. 2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu). 3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.). 4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik. 5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (8,9 l/100 km) a aktuální ceny benzinu (37,50 Kč/l) či nafty (43,00 Kč/). 6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu. |
|||||
| CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ | |
| Náhradní díl | Cena v Kč s DPH |
| Přední brzdové kotouče (sada – 2 ks) | 7700 |
| Brzdové desky – přední (sada) | 3750 |
| Maska chladiče/mřížka masky | 5800 / 3450 |
| Přední/zadní tlumič pérování (s udržením světlé výšky) | 4750 (14 000) |
| Čelní sklo | 22 500 |
| Přední levý světlomet LED – kompletní | 28 100 |
| Zadní skupinová svítilna – kompletní | 8500 |
| Přední nárazník – kompletní | |
| Zadní nárazník – kompletní | |
| Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní | |
| Levý přední blatník | 4900 |
| CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
| KLADY | ZÁPORY |
| Jízdní schopnosti a bezpečnost | Kratší servisní intervaly (15 000 km) |
| Jízdní vlastnosti při tažení přívěsu | Omezený výběr motorizací a převodovek |
| Nadprůměrný vnitřní prostor, polohovatelná zadní opěradla | |
| Mimořádně vysoká zůstatková hodnota | |




























