Mezi elektromobily nabízí Volkswagen ID.4 nadprůměrný dojezd, vnitřní prostor i zůstatkové hodnoty. Kompaktní elektrické SUV má tak benefity, které mu pomohou proniknout i do firemních flotil.
Volkswagen tak nyní nabízí dvojici zakladatelů čistě elektrické rodiny ID. První se na trhu objevil nástupce prodejně úspěšného elektrického golfu – hatchback ID.3. Trh mu natolik věří, že mu většina leasingových společností včetně Eurotaxu věští ještě vyšší zůstatkové hodnoty. Mezi elektromobily si tak Volkswagen vede mimořádně dobře. A vypadá to, že kompaktní SUV ID.4 bude možná ještě úspěšnější, protože nabízí více prostoru v populárnější kategorii.
Z Volkswagenu ID.4 vychází také Škoda Enyaq, která s ním sdílí společnou techniku.
Dojezd 450 km, nabito za 38 minut
V Česku je ID.4 nabízeno ve třech verzích. Nejlevnější pohání elektromotor o výkonu 125 kW. Akumulátory s využitelnou kapacitou 52 kWh zaručí reálný dojezd přes 300 km. Také druhá verze využívá zadní pohon, ale výkonnější elektromotor (150 kW) i akumulátor (77 kWh). V rámci testu jsme v letních měsících dosáhli dlouhodobé spotřeby 17,2 kWh/100 km a na plně nabitý akumulátor ujeli 448 km. V zimě spotřeba stoupla o necelé 2 kWh/100 km a dojezd klesl na 403 km.
Nejvýkonnější verze nabízí dva elektromotory a pohon všech kol. Celkový výkon elektromotorů je 220 kW, využitelná kapacita akumulátoru je 77 kWh. Díky druhému elektromotoru spotřeba v rámci testu stoupla na 20,5 kWh/100 km, a tak lze na plně nabitý akumulátor (77 kWh) ujet o 70 km méně. Při teplotách pod bodem mrazu pak dojezd dále klesá (355 km).
Dobíjení
V závislosti na bateriích se liší i dobíjení. Základní verzi střídavým proudem (s nabíjecím výkonem 7,2 kW) z wallboxu dobijete za zhruba sedm a půl hodiny, což platí i pro silnější akumulátor, ale při využití nabíjecího výkonu až 11 kW. Stejnosměrným proudem při nabíjecím výkonu 125 kW větší baterie dobijete na 80 % kapacity už za 35 minut. ID.4 se slabšími akumulátory zvládá standardně nabíjení výkonem 50 kW, za příplatek i 100 kW. Rychlejší dobíjení lze aktivovat i dodatečně přes internet prostřednictvím softwarových příplatků.
Cena pod milion je minulostí
V době uvedení na trh se dokázala verze s elektromotorem o výkonu 128 kW a se slabším akumulátorem vejít těsně pod milion korun. Tato varianta už z ceníku zmizela. Zdražování hliníku, lithia ale i dalších surovin cenu zvedlo o 48 000 Kč a nyní registrujeme další zdražení o 95 000 Kč. Výkonnější verze (150 kW, akumulátor 77 kWh) tedy z listopadové ceny 1 263 900 Kč poskočila na 1 358 900 Kč s DPH. Za vrcholnou verzi s pohonem všech kol chce automobilka 1 554 900 Kč (v listopadu 2021 stála 1 451 900 Kč.
Vyšší cenu částečně kompenzuje nadprůměrně vysoká zůstatková hodnota. Společně se Škodou Enyaq má vůbec nejvyšší zůstatkové hodnoty. Po třech letech a ujetí 150 000 km jsou stále nad polovinou ceny (51,9 %).
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Volkswagen ID.4 |
|
Motor, převodovka | Vzadu uložený elektromotor s permanentním magnetem pohání zadní kola, výkon 150 kW, točivý moment 350 Nm. Převodovka s reduktorem otáček s jedním převodovým poměrem. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4584/1852/1612 mm, rozvor 2766 mm. Zavazadlový prostor 0,543/1,575 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 2124/510 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1000/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 160 km/h (omezena), zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,7 s. Spotřeba kombinovaná 15,5 kWh/100 km, (WLTP), maximální dojezd 534 km (WLTP), kapacita akumulátoru 82 kWh (využitelná 77 kWh). |
CENA s DPH | 1 358 900 Kč |
SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
16,0/16,3 | 16,1/22,8 | 17,2 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 59,01 % |
150 000 | 3 roky | 51,89 % |
210 000 | 3 roky | 44,77 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Dojezd, spotřeba, zrychlení | Vyšší spotřeba u verze 4×4 a jen průměrný dojezd |
Prostorný interiér, jízdní vlastnosti | Cena výkonnějších verzí a výbav |
Zůstatkové hodnoty | Meziroční zdražení 95 000 Kč |