4. prosince 2025
Zákony a předpisy

Inspekce silniční dopravy prověřuje auta z dálky, aniž by o tom řidič vědět. Kontrolou neprošel každý třetí řidič

>Redakce Redakce
26 srpna, 2025

Inspekce silniční dopravy (INSID), která zahájila svou činnost 1. července 2025, provedla během prvního měsíce provozu 1 397 kontrol nákladních vozidel a autobusů. Přestupek byl zjištěn u 416 z nich, tedy téměř u každého třetího vozidla. Inspektoři uložili 281 pokut v celkové výši 487 000 Kč a 148 kaucí v souhrnné výši 4 120 500 Kč. 

Nejčastěji docházelo k porušování pravidel pro doby řízení a odpočinku řidičů. Inspekce ale zaznamenala i případy přetížených vozidel, podvody s tachografy, nebo snahy obejít emisní normy. Zkontrolovala více cizinců než Čechů, nejčastějšími hříšníky ze zahraničních dopravců byli Poláci. Kontroly probíhaly jak na dálnicích, tak ve městech a obcích. 

První měsíc fungování INSID jasně ukazuje, že nová inspekce má smysl. Bezmála jeden a půl tisíce kontrol a přes čtyři stovky odhalených přestupků znamená, že INSID umí reagovat na problémy v provozu a zaměřit se na ty, kteří pravidla porušují. A to je dobrá zpráva pro bezpečnost na silnicích i pro férové dopravce,” zhodnotil ministr dopravy Martin Kupka.  

Nejvíce kontrol provedla inspekce na silnicích I. a II. třídy, celkem 931. Z toho u 28,68 % případů udělila pokutu. Na dálnicích bylo zkontrolováno 422 řidičů, přičemž porušení předpisů se dopustilo 30,8 % z nich. Na místních komunikacích proběhlo 44 kontrol, prohřešek byl potrestán ve 40,52 % z nich. 

Řidiči nejčastěji porušují povinné zastávky

Největší podíl přestupků tvořilo překračování dovolené doby řízení, nedodržení délky přestávek a doby denního či týdenního odpočinku. Evropské předpisy stanovují, že nejdéle po 4,5 hodinách řízení musí následovat alespoň 45minutová přestávka. Inspektoři přitom zachytili i případ, kdy řidič nákladního vozidla jel více než 7 hodin bez zastavení.

 

Tyto přestupky považujeme za jedny z nejzávažnějších, protože únava řidiče za volantem čtyřicetitunového kolosu ohrožuje všechny na silnici. Často přitom nejde ani tak o selhání jednotlivců, jako spíš o důsledek systémového tlaku, který je na řidiče vyvíjen. Sankce proto v takových případech směřují především na dopravce, protože ti jsou za dodržování pracovního režimu řidiče odpovědní,” uvedl Pavel Bergman, ředitel Kontrolní sekce INSID.  

Nové technologie usnadňují práci

K odhalování přestupků inspektorům výrazně pomáhají moderní technologie. Například systém DSRC umožňuje na dálku načíst údaje ze smart tachografu jedoucího vozidla – bez vědomí řidiče. V reálném čase tak lze odhalit například jízdu bez vložené karty řidiče.

„V takových případech zastavujeme prakticky na jistotu. Tato technologie nám významně usnadňuje práci a nemusíme zdržovat v práci a jízdě řidiče, kteří pravidla dodržují,“ doplňuje Bergman.  

Pomocí speciálního softwaru mohou inspektoři získat data o práci řidiče až 56 dní zpětně. Snadno tak rozpoznají, jestli pochybil výjimečně anebo porušuje pravidla dlouhodobě.  

 

Zachytili jsme i řidiče, který v 54 dnech – ze sledovaných 56 – porušil dobu řízení nebo odpočinku. Na místě dostal pokutu 5 000 Kč, dopravci hrozí ve správním řízení sankce až 350 000 Kč, “ popisuje inspektor Michael Hurych, který případ zpracovával.   

Další odhalené přestupky   

Vedle porušení dob řízení a odpočinku inspektoři odhalili i manipulace s tachografem, zásahy do řídících systémů vozidla s cílem obejít emisní normy, přetížené kamiony, nedodržení podmínek pro přepravu nebezpečných nákladů nebo případy řízení bez potřebných dokladů.

 

U závažných pochybení se nebojíme použít veškerých zákonných oprávnění, tedy i krajní prostředky jako je odebrání registračních značek, zabránění v další jízdě technickými prostředky nebo odstavení vozidla až na dobu 48 hodin. Řidič, který vážně porušuje pravidla, beztrestně neodjede,“ zdůrazňuje Bergman.  

Stejná pravidla pro všechny – více kontrol u cizinců  

INSID zkontroloval více zahraničních než tuzemských vozidel – z celkového počtu 1 397 vozidel bylo 664 registrováno v ČR (47,53 %) a 733 mimo ni (52,47 %). U cizinců byly nejčastěji zaznamenány přestupky u vozidel s polskou, slovenskou a rumunskou registrační značkou.  

INSID nekontroluje jen na dálnicích  

Z aktuálních dat také vyplývá, že inspektoři provádějí kontroly nejen na dálnicích, ale ve větší míře i na silnicích I. a II. tříd a na místních komunikacích, zde také zaznamenávají vyšší podíl porušení.  

Nově vyjíždíme i na místní komunikace, zkrátka tam, kde nás starostové měst a obcí upozorňují na problém. Jsme schopni reagovat pružně a rychle tak, aby kontroly měly maximální efekt,“ shrnuje ředitelka INSID Lenka Ptáčková Melicharová.  

INSID v číslech – červenec 2025  

  • kontrolovaných vozidel: 1 397

  • přestupek zjištěn u 416 z nich (29,78 %) 

  • z 1397 kontrolovaných: čeští dopravci 664 (47,53 %) / cizinci 733 (52,47 %) 

  • nejčastější přestupci dle RZ: ČR, Polsko, Slovensko, Rumunsko   

  • uloženo 281 pokut v objemu 487 000 Kč, nejvyšší pokuta: 15 000 Kč 

  • a 148 kaucí v objemu 4 120 500 Kč, nejvyšší kauce: 200 000 Kč 

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit