4. prosince 2025
Nepřehlédněte, Ze světa

Obliba celoročních pneumatik roste. Jde o komfort i bezpečí, ale proč se jim české fleety vyhýbají?

>Redakce Redakce
21 ledna, 2025

S každou zimní sezónou vyplave na povrch téma celoročních pneumatik. Vzhledem k tomu, že počasí v tomto období je čím dál mírnější, řada motoristů nepřezouvá a volí cestu celoročních pneumatik. Jejich obliba roste a podle predikcí tomu bude i nadále.

Z dat společnosti Euromaster specializující se na pneuserivs vyplývá, že 30 % zákazníků v Německu a Rakousku volilo celoroční obutí. Meziročně o 4 % více. To je zajímavé, protože právě Německo je zemí, kde si na zimní sadu řidiči potrpí.

Připomeňme, že u nás jsou zimní gumy povinné v období od 1. listopadu do 31. března za předpokladu souvislé vrstvy sněhu, ledu, či námrazy, nebo pokud lze tyto jevy očekávat. V Německu je to vždy, pokud takové podmínky mohou nastat bez ohledu na datum.  I tak poptávka po univerzálních pneumatikách zde roste, a to zejména na severu a západě země, kde jsou zimy mírné. Očekává se, že podíl celoročních pneumatik dosáhne 40 %, protože podle průzkumu výrobce Nokian je pro 77 % řidičů celoroční obutí lákavé.  

Úspora času a peněz za přezouvání a úschovu sezónních pneumatik ale nejsou jedinými motivačními prvky. Dnešní celoroční sady mají univerzální a vysoce kvalitní složení pryže a v závislosti na teplotách dokáží měnit strukturu vzorku. Řada řidičů to vnímá jako bezpečnostní prvek, protože jejich vůz je připraven i na nenadálé změny počasí netypické pro dané období.

Přesto důležitost sezónních pneumatiky neutrpí. Celoroční sady sice vyhovují „neutrálnímu“ prostředí, ale nejsou vhodné do oblastí s vysokými letními teplotami, nebo naopak v horách během chladné zimy. Letní sada je vyrobená z tvrdší směsi pro lepší přilnavost a má mělčí vzorek. Odolává horku, ale při teplotách pod 7 °C křehne a ztrácí výkon. Zimní sada je naopak měkčí a pružná, se složitějším a hlubším vzorkem pro lepší boj se sněhem a vodou.

Směsi univerzálních gum nevydrží takový nájezd, jako sada určená pro danou sezónu. Právě výrazně nižší nájezd zatím odrazuje české vozové parky od jejich zavedení. Navíc, i když v České republice je období soustavné sněhové pokrývky krátké, omezení vyplývající z kompromisu celoroční sady by působila během této doby komplikace.  

Zdroj: Fleeteurope

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit