Do rubriky Manažer testuje tentokrát zavítalo elektrické BMW i4. Rádi připomeneme, že jsme o modelu i4 eDrive40 v rámci testu mluvili velmi lichotivě. Skvělé jsou jízdní vlastnosti a reálný dojezd přes 400 km s výkonnějším akumulátorem (81 kWh) už začíná postačovat. Atraktivní je také cena.

Elektrické BMW i4 testoval Ondrej Dvořák ze spolecnosti CRIF Czech Credit Bureau.
BMW i4 v základním provedení vyzkoušel Ondřej Dvořák ze společnosti CRIF. Nejlevnější verzi s cenovkou od 1,35 milionu korun poháněl elektromotor, jehož výkon 210 kW putuje na zadní kola. Akumulátor má využitelnou kapacitu 66 kWh. Přenechme ale slovo Ondřeji Dvořákovi.
„Design i4 mě oslovil svým konzervativismem. Interiér využívá kvalitní materiály, je dostatečně prostorný, podobně bych hodnotil také objem zavazadlového prostoru, který je navíc velmi skladný. Drobnou daní je zvýšená nakládací hrana, ale to není v tomto případě nijak zásadní. Prakticky zaměřené řidiče určitě potěší dělení zadních sedadel v poměru 40:20:40. Někdy se až ptám, proč toto není vlastně standard pro všechny vozy.

I v elektrické verzi pro mě osobně naplnil testovaný model zažitý reklamní slogan automobilky. Kombinace vlastností daných elektropohonem, tedy ticho na palubě, okamžitá přítomnost točivého momentu na kolech, je ve spojení s optimálním naladěním odpružení, vyváženou distribucí hmotnosti
a zadním pohonem velmi relaxačním zážitkem. Samozřejmě zejména v zatáčkovitých pasážích okresek. Celkově řidiči i posádce dodává vůz na jistotě a klidu.“
Solidní dojezd, atraktivní cena
„Pokud jde o vliv pohonu na dojezd vozu, tak je samozřejmě třeba počítat se známými fakty, které mají na spotřebu, a tím pádem dojezd vozu vliv. Mě osobně spotřeba příjemně překvapila, a to jak v případě mého současného jízdního stylu ze spalovacího vozu, tak zejména v situacích, kdy se člověk snažil s autem spolupracovat na efektivitě jízdy. Kombinovanou spotřebu 18,7 kWh na 100 kilometrů udávanou výrobcem jsem na palubním počítači viděl velmi často a při snaze o úspornou jízdu se lze dostat i pod ni. Akumulátor s využitelnou kapacitou 66 kilowatthodin tak bez problémů vystačí na více jak 350 km, a to i v zimě, kdy jsem auto testoval. Teploty 8 až 10 °C ale nelze označit za až tak typicky zimní. Kromě špičkové aerodynamiky, jež má vliv i na skutečně mimořádné odhlučnění interiéru, se na tom podílí i skvěle fungující inteligentní rekuperace. Takže mně nakonec ani nechyběla pádla pro změnu její síly, která používají jiní výrobci. Dojezd je i přes nižší nabízenou kapacitu akumulátoru z mého pohledu dostatečný.
Rychlost nabíjení je vynikající a lze se na určitou dobu přiblížit až 200 kW. I4 nabízí kabel ve voze jak v kompaktním balení pro domácí nabíječku, tak i kabel pro veřejné nabíječky. Jejich umístění ve ‚vaně‘ pod standardním zavazadlovým prostorem rozhodně neomezuje. Samozřejmě praktičtější by bylo využití pod přední kapotou, to ale bohužel i4 nenabízí.
Pořizovací cenu vozu 1,35 milionu korun považuji za velmi atraktivní. Cenová hladina je vlastně srovnatelná s obdobnými variantami se spalovacími motory a jde o vůz střední třídy prémiové značky. Zhlédl jsem také nabídky na operativní leasing, který je pro nás stěžejní formou financování flotily, a i zde už jde o hladiny, které se nijak zásadně nevymykají očekávání a konkurují spalovacím verzím u obdobných vozů.“
O firemní flotile
„Jsme součástí nadnárodní skupiny CRIF s pobočkami ve více než třiceti zemích světa a více jak šesti tisíci kolegy a třicetiletou historií. Nejlépe nás charakterizuje datově analytická společnost, tedy převažují činnosti v oblasti IT technologií. V tomto ohledu je charakteristika našeho fleetu komplikovanější, protože v řadě zemí dochází ke konsolidacím v rámci principů skupinové car policy.
Na českém trhu je naše flotila poměrně konzervativní a čítá nižší desítky vozů. Skupina CRIF se také aktivně hlásí k principům ESG a odpovědného a udržitelného přístupu k podnikání.
V Česku nám ve flotile stále převažují diesely, ale někteří kolegové už začínají experimentovat i s elektromobilitou. Ať už v podobě hybridů nebo i elektromobilů. Nejširší zastoupení elektromobility aktuálně vnímáme u našich kolegů na centrále skupiny v Itálii v rámci cílených programů nasazování uceleného řetězce použití alternativních zdrojů energie, a to včetně zapojení vlastních zdrojů, zejména fotovoltaiky.“




























