4. prosince 2025
Technologie

Audi vyvinulo zcela nový mild-hybrid. V manažery oblíbeném modelu předvedl nebývalou účinnost

>Redakce Redakce
28 ledna, 2025

Značka Audi uvedla na trh první spalovací motory s novou technologií MHEV plus v rámci nových modelových řad A5 a Q5 zkonstruovaných na základě platformy PPC.

MHEV plus umožňuje dílčí elektrický pohon, elektrickou podporu spalovacího motoru a zásadní zvýšení hospodárnosti a komfortu. Mild hybridní systém se sestává z nového generátoru s kompaktní konstrukcí, synchronního elektromotoru s permanentními magnety, 48V sady akumulátorů a řemenem poháněného alternátoru.

Komponenty 48V systému jsou chlazeny kapalinou. Systém lze integrovat do různých modelů s pohonem předních kol nebo všech kol quattro  postavených na základě platformy PPC. 

Zásadní výhoda systému MHEV plus spočívá v tom, že zvyšuje výkony a jízdní komfort. Kompaktním a současně výkonným modulem elektrického pohonu v novém systému MHEV plus je generátor s funkcí elektromotoru (PTG). Tento komponent je také největším rozdílem oproti doposud značkou Audi nabízené technice MHEV, která pracuje výhradně s řemenem poháněným alternátorem s funkcí spouštěče. Modul poskytuje výkon 18 kW s točivým momentem 230 N.m a je aktivní do rychlosti 140 km/h. Během rekuperace dodává výkon 25 kW. 

Sada lithium-iontových akumulátorů na základě lithium-železo-fosfátové technologie (LFP) má kapacitu 37 Ah, což odpovídá téměř 1,7 kWh (celková). Její maximální vybíjecí výkon je 24 kW

Vývoj definovala přání zákazníků

Mezi zásadní přínosy nové technologie s vyšším stupněm elektrifikace patří zvýšení komfortu jízdy v režimu start/stop, setrvačná jízda s nulovými emisemi, rekuperace, využívání elektrického pohonu například při elektrickém zaparkování vozu nebo manévrování a vyšší výkon díky elektrické podpoře spalovacího motoru.

U motoru 2.0 TDI v modelu A5 (150 kW pohon předních kol/quattro) přináší nový pohon snížení emisí až o 10 g/km, resp. 0,38 l/100 km, a u motoru V6 3.0 TFSI (270 kW quattro) dokonce až o 17 g/km, resp. 0,74 l/100 km (podle metodiky WLTP).

Vozidlo tak může být poháněno čistě elektricky s déle vypnutým spalovacím motorem při pomalé jízdě ve městě, v plynulém provozu, například na silnicích mimo město, nebo při setrvačné jízdě na úseku před začátkem obce. PTG poskytuje již při nízkých rychlostech točivý moment až 230 N.m, což výrazně vylepšuje jízdní dynamiku a spontánnost vozidla při rozjezdu. Výsledkem jsou výrazně lepší reakce vozu na sešlápnutí pedálu plynu, takže řidič vnímá jasně znatelné zvýšení agility především při rozjezdu, a to již na prvních metrech.

Reálný přínos

U hybridního systému platí základní pravidlo, že nejvyšší účinnosti je dosahováno s nabitím sady akumulátorů na 50 až 60 procent, protože v tomto stavu dokáže jak napájet elektromotor vysokými proudy, tak ukládat vysoké nabíjecí proudy při rekuperaci. U hybridního systému není pozornost věnována dojezdu na elektřinu, ale vybíjení sady akumulátorů a jejímu nabíjení v rychlých cyklech.

Provozní strategie zohledňuje zvolený režim převodovky a ovládání pedálu plynu. Maximální dodatečný elektrický výkon 18 kW poskytovaný PTG je tak v jízdním režimu D využíván pouze od cca 80% sešlápnutí pedálu plynu nebo při aktivaci funkce „kick-down“ (zařazení nižšího převodového stupně při požadavku maximální akcelerace). V jízdním režimu S je dodatečný výkon 18 kW k dispozici již od menšího sešlápnutí pedálu plynu. 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit