Každoročně ve druhém čísle magazínu přinášíme anketu věnovanou poskytovatelům finančních služeb. A naší tradici zůstáváme věrni i letos. Především operativní leasing a doplňkové služby ovlivňuje řada aktuálních změn, a tak se postupně mění struktura a nabídka služeb pro zákazníky.

Poskytovatelé finančních služeb a operativního leasingu čelí několika zásadním výzvám. Jde především o rostoucí úrokové sazby, kolísající zůstatkové hodnoty, změny v poptávce po vozidlech, nové legislativní požadavky, inflace, ekonomická nejistota a konkurenční tlak. To vše výrazně mění strukturu a podmínky financování a komplikuje samotné uzavírání smluv.
Firmy zase musí čelit vyšším nákladům a větší nejistotě při obnově svých vozových parků. Do toho vstupuje trend elektromobility, který výrazně mění strukturu firemních flotil i přístup k financování.

Elektromobily totiž přinášejí rychlý technologický vývoj, jinou ekonomiku provozu i zůstatkové hodnoty, ale i nové požadavky na služby a modely financování.
V souvislosti s těmito změnami jsme oslovili naše partnerské leasingové společnosti, aby nám poskytly zpětnou vazbu z praxe. Zajímalo nás, jak poslední vývoj ovlivnil strukturu jejich služeb, jak přizpůsobili nabídku firemním klientům a jak vnímají další budoucnost alternativních pohonů a elektromobilů ve firemním sektoru.
ARVAL CZ

Na otázky odpovídá Tomáš Kadeřábek, ředitel konzultačního oddělení a vývoje mobility Arval
Jaký byl loňský rok z pohledu počtu uzavřených smluv? Jaké je meziroční srovnání?
V České republice jsme v roce 2024 zaznamenali významný růst oproti roku 2023. Naše flotila se rozrostla o více než 17 %, což potvrzuje rostoucí důvěru zákazníků v naše služby. Celkem provozujeme již téměř 36 000 vozidel na operativní leasing.
Jak hodnotíte zájem o financování elektromobilů a jak moc byl ovlivněn dotačním programem?
V rámci celé republiky byl nárůst počtu nově zaregistrovaných elektromobilů tažen dotačním programem. Auta podpořená dotací představovala přibližně dvě třetiny všech nově registrovaných vozů. Společnost Arval se kvůli podmínkám dotačního programu nemohla účastnit, přesto registrovala meziroční nárůst objednávek bateriových elektromobilů o 75 %, nově předané vozy vzrostly meziročně dokonce o 239 %. Mnoho našich klientů pořizuje všechna svá vozidla na operativní leasing a splnit podmínku pro získání dotace – tedy pořídit vůz na úvěr – pro ně nedávalo smysl.
Jaký předpokládáte další vývoj zájmu o jednotlivé druhy pohonu?
Předpokládáme další nárůst zájmu o všechny alternativní pohony – full hybridy, plug-in hybridy a elektromobily. Full hybridy nabízejí firmy uživatelům, kteří nemohou vůz doma či v práci dobíjet, u plug-in hybridů vidíme potenciál v nových modelech s většími akumulátory, a tedy i dojezdem na elektřinu. Nejvýraznější nárůst očekáváme u čistých elektromobilů díky rozšiřující se nabídce modelů též v nižších kategoriích a cílům společností s ohledem na dekarbonizaci mobility. Nadále očekáváme snižování podílu naftových motorizací.
Zvyšují se zůstatkové hodnoty elektromobilů? Jaký předpokládáte další vývoj?
Zůstatkové hodnoty elektromobilů jsou pod tlakem kvůli poklesu pořizovacích cen nových modelů a rychlému technologickému vývoji, kdy nově uváděná vozidla mají lepší parametry (často znatelně) než vozy, které se nabízejí na trhu ojetých vozidel. Předpokládáme nyní primárně stabilizaci zůstatkových hodnot, nikoliv jejich další pokles. Klíčem bude důvěra kupujících ohledně stavu akumulátoru u ojetých vozidel. Jak ukazuje nedávná studie Arvalu, kapacita akumulátoru je i u ojetých vozidel ve velmi dobrém stavu a není se tedy třeba obávat jeho prudké degradace a tím snížení dojezdu vozu.
Který váš produkt nebo služba je podle vás pro firemní flotily nejzajímavější?
Naprostá většina našich klientů využívá full service operativní leasing včetně všech doprovodných služeb k financování daného vozidla. Pro elektromobily je nabídka souvisejících služeb ještě mnohem širší. Klienti oceňují kvalitní poradenství se samotným přechodem od aut se spalovacím motorem k elektrifikovaným pohonům, možnost důkladně otestovat vybraná vozidla v běžném užívání služebního auta, pomoc s vybudováním dobíjecí infrastruktury v prostorách firmy a domovech zaměstnanců, poskytnutí Arval karty na veřejné dobíjení v ČR i zahraničí, sjednání telematických služeb pro elektromobily, dodání chytrých nabíjecích kabelů atd. Velmi důležité je pro nás nejen o elektromobilech mluvit, ale mít s jejich užíváním bohaté praktické zkušenosti. Proto je flotila služebních vozidel Arval CZ tvořena většinou z elektromobilů, a to z 80 %, zbývající část tvoří plug-in hybridy.
______________________________________________________________________________
Ayvens

Na otázky odpovídá Petr Kužel, manažer obchodní sítě Ayvens
Jaký byl loňský rok z pohledu počtu uzavřených smluv? Jaké je meziroční srovnání?
Loňský rok číselně potvrdil námi vynaložené úsilí v oblasti tržních prodejů a s jeho výsledkem můžeme být objektivně spokojeni. Přestože meziroční srovnání z pohledu uzavřených smluv pro nás není tím nejpodstatnějším ukazatelem, podařilo se nám naplnit obchodní plány, udržet flotilu, a dokonce získat významné akvizice pro růst portfolia.
Kladně hodnotím i fakt, že naše nově přejmenovaná značka Ayvens (dříve ALD Automotive) se v pozitivním slova smyslu zapsala jak do povědomí našich klientů, tak i mnoha firem, živnostníků i soukromých osob. Řešení mobility formou leasingu už dávno není v České republice velkou neznámou, proto jsme se soustředili především na dodávání služeb v té nejvyšší možné kvalitě a v tomto ohledu na trh uvedli i nové produkty, kterými jsou například Ayvens Wallbox nebo Ayvens Poolsharing. I do budoucna pro nás bude prvotřídní kvalita služeb důležitější než kvantita prezentovaná razantním nárůstem portfolia.
Jak hodnotíte zájem o financování elektromobilů a jak moc byl ovlivněn dotačním programem?
Naše společnost nabízí zákazníkům komplexní řešení mobility, nerozlišuje mezi jednotlivými druhy pohonů. Cílem je maximálně uspokojit potřeby všech. Co se týče elektromobilů, zájem korporátních klientů byl spíše mírný a odklon od klasických pohonů nebyl nijak dramatický. Přestože byl operativní leasing vyjmut z dotačního programu, samozřejmě jsme se zájmem sledovali vývoj a přímý vliv pobídek na zvýšení prodejů elektromobilů. Nebylo překvapením, že zejména u některých značek nebo konkrétních modelů došlo po vyčerpání dotačního programu k výraznému ochlazení poptávky.
Nehledě na dotační programy mohu ale konstatovat, že Ayvens je připravena okamžitě a komplexně reagovat na poptávku elektromobility ať již z řad firemních nebo soukromých klientů. Díky programu Ayvens Electric umíme nabídnout nejen financování vybraného vozu, ale i jeho testování, řešení nabíjení, správu vozového parku, zapůjčení motorového vozidla pro delší dojezd nebo již zmiňované financování wallboxů formou Full Service Leasingu.
Který váš produkt nebo služba je podle vás pro firemní flotily nejzajímavější?
Naši fleetoví zákazníci oceňují v dlouhodobém měřítku jako nejzajímavější a pro ně nejvýhodnější produkt Full Service Leasing. Myšlenka zní poměrně jednoduše – svěřit kompletně služby spojené s provozem vozidel do naší péče a mít tak jediného partnera, který tuto agendu obstará od a do zet. Přesně to dokáže náš Full Service Leasing.
Proto pro nás zůstává klíčovým produktem, který se snažíme neustále inovovat tak, aby byl pro klienty opravdovým přínosem a zjednodušil jim jejich každodenní život. Nicméně svět není černobílý a co chce jeden, nemusí chtít druhý. Naše produktová škála tedy obsahuje všechny možné varianty leasingu – od operativního a finančního leasingu přes zpětný leasing nebo Ayvens Flex až k Fleet Managementu či operativnímu leasingu na elektrokola. Věřím, že si u nás vybere úplně každý.
Na zbývající otázky odpovídá Richard Podlipský, manažer technických rizik a cenotvorby ve společnosti Ayvens
Jaký předpokládáte další vývoj zájmu o jednotlivé druhy pohonu?
V krátkodobém i střednědobém horizontu do pěti let očekáváme na českém trhu mírně zvyšující se poptávku po elektromobilech, i když zdaleka ne v takovém rozsahu, jak předjímají vize Evropské komise nebo jak k tomu nárazově došlo v zemích, kde byla cena elektromobilů masivně podpořena finančními pobídkami.
Spalovací motory si nadále zachovají svůj výrazný tržní podíl, a to především díky řadě různých reálně hybridních variant, o které roste zájem vzhledem k jejich zvyšující se efektivitě i kultivovanosti. Samostatnou kapitolou budou plug-in hybridní verze. U nich předpokládáme stagnaci kvůli tomu, že současné verze se aktuálně nabízejí s kvalitnějšími pohony, které zvládnou i vyšší desítky elektrických kilometrů nebo jsou vylepšeny o DC nabíjení. Trvalou perspektivu v takto složitém a výrobně i servisně drahém provedení však v dlouhodobém měřítku nevidíme.
Zvyšuje se zůstatková hodnota elektromobilů? Jaký předpokládáte další vývoj?
Podle našich interních analýz, dat a prognóz očekáváme spíše obrácený trend. Vede nás k tomu předpoklad poklesu cen nových elektromobilů z důvodu rostoucí mimoevropské konkurence a současně potřeby prodat mnohem více elektromobilů v daném čase. Domníváme se, že ojeté elektromobily nebudou schopny zachovat si dosavadní ceny, a to zejména ve chvíli, kdy nové BEV budou cenově i technologicky znatelně na vyšší úrovni. Nezastupitelnou roli zde bude hrát i předvídatelný nárůst nabídky bateriových vozů na sekundárním trhu, který se bude postupně srovnávat s poptávkou a hledat si tak svoji cenovou hladinu.
______________________________________________________________________________
Drivalia

Na otázky odpovídá Martin Brix, generální ředitel společnosti Drivalia Lease Czech Republic
Na otázky odpovídá Martin Brix, generální ředitel společnosti Drivalia Lease Czech Republic
Jaký byl loňský rok z pohledu počtu uzavřených smluv? Jaké je meziroční srovnání?
Operativní leasing zaznamenal loni oživení. Mírně rostl především díky firmám hledajících flexibilní možnosti financování. Vnímáme zejména rostoucí preferenci nákladově efektivních a udržitelných řešení mobility.
Jak hodnotíte zájem o financování elektromobilů a jak moc byl ovlivněn dotačním programem?
Mezi klienty pozorujeme nárůst zájmu o elektromobilitu, zvětšuje se skupina firem, které elektrická vozidla zařazují do svých flotil. V klientském portfoliu Drivalie v České republice se jejich počet za osmnáct měsíců ztrojnásobil. Aktuálně má 18 % našich firemních klientů alespoň jeden elektromobil, ve skupině korporátních zákazníků je to dokonce 21 %, a tato čísla neustále stoupají. Rostoucí trend neustal ani v době, kdy běžel dotační program, který byl podmíněn financováním formou úvěru. My se specializujeme na operativní leasing, takže našich klientů se dotace netýkaly. Přesto jsme i my zaznamenali další navýšení objednávek na elektromobily. Většina našich zákazníků si vyhodnotila, že operativní leasing jim přináší celou řadu bonusů, které převažují nad časově limitovanou nabídkou dotacemi zvýhodněného úvěrování.
Jaký předpokládáte další vývoj zájmu o jednotlivé druhy pohonu?
V Česku má v naší flotile aktuálně elektrický pohon každé desáté vozidlo ze všech nově objednaných aut. Polovina těchto objednávek připadá na čisté elektromobily, druhá polovina na plug-in hybridy. Přesto 90 % nových vozidel v naší flotile tvoří modely se spalovacími motory. Jejich dominance tedy ještě nějakou dobu potrvá, trend ale směřuje k elektromobilitě.
Zvyšují se zůstatkové hodnoty elektromobilů? Jaký předpokládáte další vývoj?
Zůstatkové ceny elektromobilů jsou velké téma. Ovlivňují je cenové výkyvy na západních trzích, kde je elektromobilita mnohem dál než u nás. Na sekundární trh se dostávají první generace elektromobilů, které už dojezdem a technikou nesplňují nároky současných zákazníků. V tomto ohledu je zpoždění České republiky výhodou, a tak tento problém u nás tolik nerezonuje. Náš sekundární trh s elektromobily je zatím natolik malý, že se tyto vozy prodávají za velmi dobré ceny. Jsme optimističtí, i pokud jde o další vývoj zůstatkových cen. Výrobci uvádějí na trh velký počet technologicky vyspělých modelů a zároveň dochází k přivírání cenových nůžek mezi novými elektromobily a novými benzinovými či dieselovými vozy. Díky tomu můžeme elektrická auta nadále pronajímat za zcela srovnatelných podmínek, jaké dokážeme nabídnout uživatelům konvenčních vozů.
Který váš produkt nebo služba je podle vás pro firemní flotily nejzajímavější?
Loni jsme v České republice zkompletovali své produktové portfolio, které teď zahrnuje všechny možné varianty doby užívání aut. Klasický operativní leasing na tři až pět let, střednědobé pronájmy v řádech měsíců, i krátkodobé od jednoho dne, které výhledově nabídneme také retailovým zájemcům.
Náš full-service operativní leasing staví na pokročilé digitalizaci. Jmenoval bych například digitální kartu DriverPass, kterou si řidiči mohou nahrát do mobilů a jejím prostřednictvím pak řešit nejrůznější činnosti jako například objednání do servisu, přezouvání pneumatik nebo informování o pojistných událostech.
Klientům je k dispozici služba Driver‘s Service zajišťující hladké řešení oprav poškozených vozidel, portál řidiče MyFleet, detailní online reporting anebo elektronické formuláře pro vyřizování nezbytných úkonů.
V oblasti elektromobility poskytujeme nabíjecí karty, řešení domácího i firemního nabíjení s reportingem a analýzy celkových nákladů.
![]()
______________________________________________________________________________
SIXT Leasing

Na otázky odpovídá Robert Šlajs, obchodní ředitel SIXT leasing
Jaký byl loňský rok z pohledu počtu uzavřených smluv? Jaké je meziroční srovnání?
Rok 2024 přinesl obdobný nárůst počtu uzavřených smluv jako rok předchozí. Dařilo se nám získávat nové klienty ze segmentu SME, na který se dlouhodobě soustředíme.
Jak hodnotíte zájem o financování elektromobilů a jak moc byl ovlivněn dotačním programem?
V loňském roce došlo k mírnému navýšení podílu čistě elektrických vozidel v naší flotile, aktuálně dosahuje hodnoty 7 %. Dotační program bohužel omezil možnosti výběru financování elektromobilů. V případě neexistence tohoto omezení se domnívám, že o využití dotačního programu by byl větší zájem. Existuje velké množství zákazníků, kteří upřednostňují operativní leasing.
Jaký předpokládáte další vývoj zájmu o jednotlivé druhy pohonu?
Předpokládáme koexistenci vozidel s různými druhy pohonů, kdy konkrétní typ bude volen s ohledem na preference uživatele a způsob využití vozidel, tedy především kilometrový nájezd, předpokládaná délka užívání, možnosti nabíjení elektrických vozidel a podobně.
Zvyšují se zůstatkové hodnoty elektromobilů? Jaký předpokládáte další vývoj?
Sekundární trh s elektromobily dle mého názoru teprve vzniká, až následné prodeje v dostatečném počtu a po delší době ukáží tržní potenciál tohoto pohonu. Aktuálně elektrická vozidla z pohledu zůstatkových hodnot neznevýhodňujeme, považujeme je za alternativu k tradičním vozidlům se spalovacími motory.
Který váš produkt nebo služba je podle vás pro firemní flotily nejzajímavější?
V současné době naši stávající i noví zákazníci oceňují nejvíce naše know-how v oblasti elektromobility, kdy je vždy provedeme celým procesem – zajistíme vozidla pro přímé porovnání užitných vlastností, na základě TCO doporučíme vhodné typy, ve spolupráci s partnery zajistíme potřebnou infrastrukturu a vyřešíme možnosti úhrady nabíjení vozidel.

______________________________________________________________________________
Volkswagen Financial Services

Na otázky odpovídá Jiří Olša, vedoucí Fleetového oddělení VWFS
Jaký byl loňský rok z pohledu počtu uzavřených smluv? Jaké je meziroční srovnání?
Společnost Volkswagen Financial Services uzavřela v roce 2024 celkem 52 855 nových smluv, což je o 16,4 % více než v přechozím roce. Z toho bylo 43 590 smluv na nové vozy (+14,2 %) a 9265 smluv na ojeté automobily (+27,7 %). Tempem se podařilo předstihnout celkový trh. Navíc růst financování byl v rámci koncernových značek celoplošný, čímž posílily i služby. Z aktuálního portfolia je největší zájem o operativní leasing s 12 974 uzavřenými smlouvami. Sestavu doplňuje úvěr s poslední nerovnoměrnou splátkou, takzvaný úvěr CHYTŘE, a klasický úvěr.
Jak hodnotíte zájem o financování elektromobilů a jak moc byl ovlivněn dotačním programem?
Díky loňskému dotačnímu programu vzrostl v roce 2024 podíl elektromobilů na prodejích nových osobních automobilů v České republice na 4,72 %. Pro nás je potešitelné, že se koncern Volkswagen v žebříčku registrací umístil na druhé příčce, přičemž většina koncernových elektromobilů byla financována prostřednictvím Volkswagen Financial Services.
Naši zákazníci volili nejčastěji délku financování od 24 do 48 měsíců na modely Škoda Enyaq nebo některý z rodiny Volkswagen ID. Na tomto úspěchu se významně podílí naše dlouhodobá a systematická podpora elektromobility, od komplexního poradenství přes unikátní půjčovnu elektromobilů až po speciální akční nabídky včetně financování s nulovým úrokem, servisu na pět let zdarma a nabíjecí karty.
Jaký předpokládáte další vývoj zájmu o jednotlivé druhy pohonu?
Koncern Volkswagen věří ve strategii zaměřenou na elektromobilitu. Zároveň nezapomínáme na flexibilitu a širokou nabídku všech ostatních druhů pohonů, ať už jde o tradiční pohony nebo různé úrovně hybridizace. Stále významnější roli hrají plug-in hybridy nabízející dostatečně dlouhý dojezd na elektřinu i bezstarostné cestování na dlouhé vzdálenosti díky spalovacímu motoru.
Druhá generace našeho plug-in hybridního pohonu umožňuje modelu Golf ujet na jedno nabití přes 100 km v čistě elektrickém režimu a zároveň nabíjet DC stanicí výkonem až 50 kW. Atraktivitu tohoto pohonu dokazuje 5% růst zájmu v loňském roce.
Zvyšují se zůstatkové hodnoty elektromobilů? Jaký předpokládáte další vývoj?
Ceny ojetých vozů, bez ohledu na druh pohonu, se stále pohybují ještě na relativně vysoké úrovni, přestože lze již u některých modelů pozorovat trend k normalizaci. Trh s ojetými elektromobily se nachází v úvodní vývojové fázi, proto je pochopitelné, že čelí v porovnání s konvenčními automobily většímu tlaku na cenu. Aktuálně se však ceny ojetých elektromobilů pohybují na úrovni, která je pro nás přijatelná.
Důležitým nástrojem je naše mezinárodní platforma pro prodej ojetých vozů, která nám umožňuje pro každý vůz cíleně zvolit nejziskovější prodejní kanál a trh. Elektromobily si hodláme ponechávat v portfoliu co nejdéle, abychom dokázali zákazníkům nabízet také atraktivní leasing ojetých vozů a tím zvyšovat důvěru veřejnosti v ojeté elektromobily.
Naše strategie v této oblasti zahrnuje rovněž konzervativní kalkulaci zůstatkových hodnot a netečnost vůči krátkodobým změnám na trhu. Díky tomu se nám úspěšně daří minimalizovat rizika spjatá s vývojem zůstatkových hodnot.
Který váš produkt nebo služba je podle vás pro firemní flotily nejzajímavější?
Ačkoliv se snažíme uspokojit všechny potřeby klientů, zvláštní pozornost zaslouží takzvané kalkulace Master, což je naše speciální nabídka pro velké fleety čítající vyšší desítky vozů. Kalkulace Master je jednostranně otevřený leasing, u něhož má klient garantovány fixní splátky. Pokud je průběžné vyúčtování služeb výhodnější než kalkulace, obdrží přeplatek. Ale při čerpání služeb nad limit stanovený splátkou, neplatí nic navíc. Tento extrémně výhodný produkt nabízí transparentnost bez rizik.
Pro firmy plánující přechod na elektromobilitu je zajímavá možnost naší autopůjčovny. Zde si mohou elektromobily nejprve vyzkoušet na sedm až třicet dnů a zjistit, jak dobře zapadnou do jejich vozového parku. Seznam nabízených vozů jsme nedávno aktualizovali a rozšířili o elektromobily značek Audi a Porsche.
Naše společnost navíc i po skončení dotačního programu nabízí speciální akční nabídky na financování elektromobilů s nulovým úrokem, nabíjecí kartu s pojištěním, které je svým krytím uzpůsobené elektromobilům.





























