| Náklady na elektřinu v aktuální sazbě 6,50 Kč/kWh | 1,14 Kč/km |
| Dlouhodobá spotřeba elektřiny v rámci testu | 17,6 kWh/100 KM |
| Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +19 °C | 437 km |
Obří velkoprostorové SUV s plug-in hybridním pohonem v ryze americkém stylu na českém trhu nahradilo rodinné SUV jezdící výhradně na elektřinu.

Elektrický explorer je důležitou součástí radikální ofenzivy. Letos Ford přivedl na trh novou pumu, kugu, mustanga a užitkové modely Tourneo Courier a Custom. Explorer se velikostně řadí mezi kugu a očekávané elektrické SUV kupé Capri. Právě capri a explorer se mají stát hlavními motory elektrické expanze.
Ford je sice americká značka, vývoj exploreru ale probíhal v Německu. Byl postaven na platformě MEB od Volkswagenu a jeho sesterským modelem je Volkswagen ID.4. Zajímavá spolupráce obou značek začala v roce 2019 a byla mimo jiné zaměřena na vývoj nového, cenově dostupného elektrického SUV pro evropský trh. Jeho výroba probíhá v Kolíně nad Rýnem ve zcela přestavěném závodu na výrobu elektromobilů.
Se zvýhodněním 200 000 korun
Protože explorer má být dostupný širšímu publiku, je dodáván ve třech úrovních pohonu a s výrazně rozdílnou cenou. Základní model využívá 52kWh akumulátor a elektromotor s výkonem 125 kW. Právě tento model by si mohl najít cestu do firemních flotil v rámci operativního leasingu se splátkou 9998 Kč bez DPH měsíčně. Za tříletý leasing tedy zákazník zaplatí 386 900 Kč bez DPH. Není také bez zajímavosti, že běžná cena této verze je zvýhodněna o 200 000 korun (856 900 Kč s DPH).
Druhou možnost tvoří temperamentnější, testovaná verze, kterou pohání znatelně výkonnější elektromotor (210 kW) s výrazně větším akumulátorem (77 kWh). V praxi tato středně výkonná verze ujede oproti základnímu modelu o znatelných 200 kilometrů dál. Nejenže má znatelně větší akumulátor, ale také díky technické i aerodynamické optimalizaci má o 2 kWh/100 km nižší kombinovanou spotřebu. Cena je ale vyšší o 163 000 korun. I na tuto verzi se vztahuje dvousettisícové cenové zvýhodnění. Vyjde tak na 1 019 900 Kč.
A pak je tu nejvýkonnější explorer, má pohon všech kol, nabízí 250 kW a elektřinu čerpá ze 79kWh akumulátoru. Dojezd je i díky dvěma elektromotorům i navzdory o něco většímu akumulátoru o 36 km nižší. Jeho zvýhodněná cena startuje na 1 119 900 Kč.
Dojezd až 500 km
Ale vraťme se k testované, středně výkonné verzi, která nás ve všech aspektech příjemně překvapila. I přes výšku karoserie 163 cm jsme v kombinovaném režimu se zapnutou klimatizací na nižší účinnost naměřili spotřebu 17,6 kWh/100 km a na plně nabitý akumulátor ujeli 437 km. Pokud vůbec nezavítáte na dálnici a zřeknete se topení, lze na jedno nabití ujet až 500 km.
Naopak při teplotách lehce pod bodem mrazu jsme bez předehřevu interiéru a se zapnutým topením (bez tepelného čerpadla) okruh absolvovali se spotřebou 19,7 kWh/100 km a na plně nabitý akumulátor ujeli 390 km.
| ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Ford Explorer RWD 77 kWh |
|
| Motor, převodovka | Vzadu uložený elektromotor s permanentním magnetem pohání zadní kola, výkon 210 kW, točivý moment 545 Nm. Stálý redukční převod. |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4468/1871/1630 mm, rozvor 2767mm. Zavazadlový prostor 0,470/1,460 m3. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 2132/543 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1000/750 kg. |
| Výkony | Nejvyšší rychlost 180 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,4 s. Spotřeba 14,5–15,4 kWh/100 km (WLTP), maximální dojezd 602 km (WLTP), využitelná kapacita akumulátoru 77 kWh. |
| CENA s DPH | 1 019 900 Kč |
| SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km) | ||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 16,7/15,8 | 15,0/21,6 | 17,6 |
| ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
| Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
| 30 000 | 3 roky | 59,500% |
| 90 000 | 3 roky | 52,800% |
| 150 000 | 3 roky | 45,700% |
| CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
| KLADY | ZÁPORY |
| Komfortní a tiché cestování | Nižší hmotnost přívěsu (1000 kg) |
| Dojezd a spotřeba verze RWD 77 kWh | Temperament a dojezd základní verze |
| Zůstatkové hodnoty | Nelze měnit sklon zadních opěradel |
| Cena | Tepelné čerpadlo je pouze za příplatek 30 000 Kč |




























