Audi pracuje na vizi mobility s neutrální bilancí emisí CO2 a klimaticky neutrální bilance hodlá dosáhnout do roku 2050. Audi se přitom nejvíce zaměřuje na akumulátorové elektromobily, ale kromě toho také zvyšuje ekologičnost svých spalovacích motorů. Výrobce z Ingolstadtu nyní schválil naftu HVO z obnovitelných zdrojů pro mnoho aktuálních verzí šestiválcových vznětových motorů Audi.

Modely Audi se vznětovými motory V6 o výkonu až 210 kW (286 k), které jsou zákazníkům předávány od poloviny února, mohou čerpat tzv. naftu HVO podle evropské normy EN 15940. Zkratka HVO znamená Hydrotreated Vegetable Oil, česky „hydrogenovaný rostlinný olej“. S tímto trvale udržitelným palivem lze snížit emise CO2 v porovnání s fosilní naftou o 70 až 95 procent. Další výhodou nafty HVO je výrazně vyšší cetanové číslo, které umožňuje oproti běžné naftě hospodárnější a čistější spalování. O cca 30 procent vyšší cetanové číslo nafty HVO zvyšuje vznětlivost paliva ve válcích, což představuje citelný přínos především při studeném startu. 

Základem je biologický odpad

HVO se vyrábí z odpadu, například z použitého stolního oleje z potravinářského průmyslu nebo ze zbytků pocházejících ze zemědělství. Tato paliva lze přimíchávat do běžné nafty, aby nahradila část fosilního paliva, nebo je lze používat ze 100 % jako čisté palivo. HVO patří do kategorie paliv BTL (Biomass-to-Liquid), vyráběných přeměnou biomasy na kapalné palivo. 

Zanedlouho bude navíc následovat palivo R33 Blue Gasoline pro zážehové motory – benzinová obdoba nafty R33 Blue Diesel. Stejně jako ekologickou naftu může i tento benzin používat veškerý současný vozový park.

Vhodná pro velký počet modelů

Palivo HVO mohou čerpat všechny vznětové motory V6 o výkonu až 210 kW (286 k) pro modelové řady A4, A5, A6, A7, A8, Q7 a Q8, které byly vyrobeny od poloviny února 2022. Pro Q5 bude schválení paliva HVO následovat na začátku března, pro model A6 allroad ve verzích o výkonu až 180 kW (245 k) v létě. Značka Volkswagen umožní čerpání trvale udržitelné nafty majitelům vozů Touareg ve výkonových variantách 170 kW (231 k).

V Evropě jsou navíc pro provoz na HVO schváleny také od července 2021 vyráběné vznětové čtyřválce v modelech Audi A3, Q2 a Q3. V modelech A4, A5, A6, A7 a Q5, jejichž základem je modulární platforma s podélně uloženým motorem, mohou naftu HVO spalovat od poloviny loňského roku řadové čtyřválce TDI dodávané pro trhy ve Švédsku, Dánsku a Itálii, protože v těchto zemích je tržní poptávka zatím nejvyšší.

Nafta HVO je k dispozici již na více než 600 čerpacích stanicích v Evropě – většina z nich je ve Skandinávii, kde jsou požadavky na ekologii mimořádně přísné. V Německu je nafta HVO nabízena zatím jen ojediněle, ale počet čerpacích stanic se postupně zvyšuje. Důvodem je skutečnost, že technická norma EN 15940 pro paliva není dosud uvedena v německé legislativě pro kvalitu paliv na rozdíl od téměř všech ostatních zemí v EU.
.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit