4. prosince 2025
Český trh, Finance

Elektromobil vyjde levněji zatím jen v západní Evropě

>Redakce Redakce
19 října, 2021

V západoevropských zemích už vychází provoz elektromobilu stejně nebo dokonce levněji než provoz konvenčního auta, v České republice je prozatím situace odlišná. Vyplývá to z aktuálního vydání průzkumu Car Cost Index, který pravidelně zveřejňuje leasingová společnost LeasePlan.

Podle studie jsou dnes kompaktní a středně velká elektrická vozidla plně nákladově konkurenceschopná s benzínovými a naftovými vozy ve většině evropských zemí. V několika málo státech, kde elektromobily ještě nejsou cenově konkurenceschopné, se rozdíl v nákladech výrazně zmenšil.

Pokud tento trend bude pokračovat, elektromobily dosáhnou konkurenceschopnosti ve všech zkoumaných zemích, včetně východoevropských trhů, zřejmě do poloviny tohoto desetiletí. Pojem „nákladově konkurenceschopná“ je přitom pro účely indexu definován tak, že jde o elektrická auta, u nichž výdaje na vlastnictví a provoz nejsou o více než 5 % vyšší než u srovnatelných vozidel se spalovacími motory.

Elektromobily konečně prošly bodem zlomu, pokud jde o cenovou dostupnost, nyní jsou konkurenceschopné téměř v celé Evropě,“ říká Tex Gunning, generální ředitel společnosti LeasePlan.

Podloženo průzkumem

Analýza Car Cost Index sleduje skutečné celkové náklady na provoz vozidel (TCO) bez případných slev. Do výpočtu zahrnuje amortizaci, náklady na palivo, úroveň daňové zátěže i výdaje na pojištění a údržbu. Pro potřeby studie jsou náklady zprůměrovány za první čtyři roky provozu při předpokládaném ročním nájezdu 30 tisíc kilometrů. Letos se do průzkumu zapojilo 22 států včetně České republiky.

Studie zkoumá výdaje u menších a středně velkých vozidel. Poslední analýza například podrobně porovnala celkové náklady na konvenční vůz Volkswagen Golf a adekvátní elektrický model Volkswagen ID.3. Ukázalo se, že ve dvanácti zemích vyjde provoz elektrické varianty dokonce levněji než provoz konvenční verze.

Nákladová konkurenceschopnost elektromobilů se zvyšuje spolu s velikostí vozů, a tedy i s jejich prodejní cenou. Jestliže v rámci vozidel nižší střední třídy (kompaktní vozy, segment C1) jsou elektromobily nákladově konkurenceschopné ve 14 z 22 sledovaných zemí, ve skupině prémiových vozidel střední třídy (segment D2) to platí pro 17 z 22 států.

LeasePlan se letos ve studii více soustředil právě na prémiové vozy střední třídy. V tomto srovnání vyšla Česká republika vůbec nejhůře, pokud jde o celkové náklady na provoz elektromobilu. Jeho řidič u nás musí počítat s měsíčními výdaji 1222 eur (31 040 korun), ale třeba v sousedním Rakousku je to jenom 832 eur (21 130 korun). Provoz stejného automobilu v naftové verzi vyjde v Česku na 1008 eur (25 600 korun), v benzínové variantě na 994 (25 250 korun) a v alternativě plug-in hybrid na 1079 eur (27 410 korun). V naší zemi je tedy čistě elektrická verze nejdražší variantou, ve většině států jde ale naopak o nejlevnější řešení.

Rozdíl mezi Českou republikou a ostatními zeměmi je dán především rozsahem vládních pobídek na podporu čisté mobility. V mnoha státech jsou dnes zákazníci motivováni k nákupu elektromobilu atraktivními dotačními programy. Netýká se to pouze západní Evropy, v poslední době se tímto směrem vydaly i některé země z našeho regionu. Potvrzuje se, že postoj jednotlivých vlád je v současnosti pro nástup elektromobility rozhodujícím stimulem,“ říká Martin Brix, generální ředitel české pobočky společnosti LeasePlan.

Co ještě ukázala analýza LeasePlan Car Cost Index 2021:

  • Průměrné měsíční náklady na řízení auta se v celé Evropě velmi liší, nejnižší jsou v Řecku, nejvyšší ve Švýcarsku.
  • V poměru k HDP jsou celkové náklady na vlastnictví auta nejvyšší ve Švýcarsku a v Portugalsku, oproti tomu nejnižší v Dánsku a Německu.
  • Polsko je nejlevnější místo pro řízení benzínového auta, zatímco Řecko je nejlevnější zemí pro řízení naftového vozu.
  • Elektromobily v prémiovém segmentu střední velikosti (D2) jsou nákladově plně konkurenceschopné ve srovnání s vozidly se spalovacím motorem v 17 zemích: v Belgii, Dánsku, Finsku, Francii, Irsku, Itálii, Německu, Nizozemsku, Norsku, Portugalsku, Rakousku, Řecku, na Slovensku, ve Španělsku, Švédsku, Švýcarsku a Velké Británii.
  • Elektromobily nižší střední třídy (C1) jsou plně nákladově konkurenceschopné ve 14 zemích: v Belgii, Dánsku, Finsku, Francii, Irsku, Itálii, Německu, Nizozemsku, Norsku, Portugalsku, Rakousku, Švédsku, Švýcarsku a Velké Británii. 
Celkové měsíční náklady na provoz vozu v kategorii prémiových vozidel střední třídy (seřazeno podle výše výdajů na elektromobil)
Země Nafta (€) Benzín (€) Plug-in hybrid (€) Elektromobil (€)
Řecko 722 824 863 746
Německo 960 878 851 760
Švédsko 929 987 946 769
Rakousko 1038 1156 979 832
Finsko 923 945 954 856
Dánsko 939 984 825 857
Slovensko 967 970 1003 865
Portugalsko 1445 1541 1246 891
Francie 1027 1039 1104 899
Itálie  1032 1106 1106 899
Belgie 1039 1014 1093 905
Norsko 1152 1168 1040 908
Španělsko 1063 1092 1047 936
Velká Británie 1085 1087 1116 945
Nizozemsko 1299 1172 1194 950
Irsko 964 1037 946 976
Lucembursko 916 928 1100 1018
Maďarsko 818 802 918 1052
Švýcarsko 1216 1258 1214 1061
         
Česká republika 1008 994 1079 1222

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit