Podle společnosti Cebia byl loni ve třetím čtvrtletí podíl dovezených ojetin a těch, které pochází z českého trhu, půl na půl. U zahraničních mělo každé páté auto původ v Německu. Cebia ale varuje, že část takových vozidel pochází ve skutečnosti z jiné země, a to především ze států jižní Evropy, případně z jihovýchodní Evropy či zemí bývalého Sovětského svazu. Na české zákazníky totiž působí daleko lépe a důvěryhodněji auto, které jezdilo v Německu nebo Rakousku než třeba v Řecku nebo Chorvatsku. A když jdou s vozy dělat takové triky, zatajit nehodu je pro nepoctivého prodejce hračka.
Nespoléhejte se na to, že certifikát, který se vztahuje k nabízenému vozu, vám dá jistotu, že nebyl bouraný. Pokud byl servis proveden někde v garáži, v dohledatelné historii auta se oprava neobjeví. Takže může být nabízeno jako nehavarované. Mediálně známý je případ těžce havarovaného Seatu Leon 1,8i 20VT Cupra R, který po srážce se stromem a plotem zakončil svůj let na střeše chatky. Z vozu na odpis se později stal „výhodný nákup“ s pětihvězdičkovou certifikací. Pochopitelně bez zmínky o tom, že vůz byl před opravou zralý na sešrotování.
Koupě bouraného ojetého auta nemusí být nutně rizikem. Záleží ale na tom, jaký karambol má za sebou. Nárazy přední částí při nedobrzdění a následné zničení nárazníku a chladiče neznamenají při odborném servisu fatální problém. Pokud je ale poškozen prudkým nárazem pevnostní rám karoserie, zaděláváte si na pořádnou šlamastiku. V takovém případě jsou totiž poničeny deformační části a vozidlo při dalším nárazu nechrání posádku, jak by mělo. V podstatě při neodborné opravě karoserie ztrácí tuhost a tím se stává nebezpečnou pro posádku uvnitř.
„Při výkupu se dá přijít na spoustu nešvarů. Pomocí měřáku tloušťky vrstev se dá odhalit, zda byly některé panely vozu opravovány. Hodně napoví i spáry, pokud jsou příliš velké a nepravidelné, může jít o odbyté spasování při opravě. Dále jsou věci, které mnohý opravář neumí vrátit, například parkovací senzory. Proto je dobré stav vozu porovnat s jeho specifikací z výroby. V případě, že při příjmu technik programu ŠKODA Plus shledá nějaký nedostatek, zapíše ho do protokolu a zákazník je o něm jasně informován. Může si tak udělat přesnější představu o stavu vozu, než jakou by získal z roku výroby a počtu ujetých kilometrů,“ přibližuje vedoucí programu ŠKODA Plus Pavel Kašpar.
„Dobře“ bouraný ojetý vůz může být zajímavým zbožím. Ale jen v případě, že znáte přesný rozsah škody a hlavně seznam prací při opravě. Tyto informace se dají u značkových programů pro ojeté vozy snadno vyčíst z protokolu. „V případě ŠKODA Plus auta prochází pečlivou vstupní prohlídkou u proškoleného technika z autorizovaného servisu, kde odhalí větší i menší odchylky. Všechny relevantní in formace jsou zaneseny do Zápisu o stavu motorového vozidla. Protože existuje vůz bouraný – dobře opravený, i vůz bouraný – výborně opravený, řadíme auta do pěti kategorií, perfektní – velmi dobrý – dobrý – velmi dobrý po opravě – dobrý po opravě. Cílem je přesněji informovat zákazníka o stavu vozidla,“ doplňuje Pavel Kašpar.
Zkrátka, ojetých aut po bouračce se nemusíte automaticky bát v případě, že o nich víte co nejvíc. Pokud s vámi prodejce hraje otevřenou hru, může to pro vás znamenat finanční úsporu a radost z pořízení auta, které vám dobře poslouží.