Ikona se vrací! Volkswagen přenáší s novými modely ID. Buzz a ID. Buzz Cargo DNA legendárního vozu T1 do současnosti – a budoucnosti. Stejně jako první Bulli z roku 1950 mají i nové modely čistý a funkční design, ale současně vyvolávají velké emoce. Jak se to podařilo? Designéři značky Volkswagen nechávají exkluzivně nahlédnout do zákulisí své práce.
Model T1 byl ikonou 50. let minulého století. S příchodem ID. Buzz přenáší značka jeho DNA do éry elektromobility. Volkswagen vstupuje s modelem ID. Buzz do nového segmentu trhu, a urychluje tak v rámci strategie ACCELERATE realizaci své elektrické ofenzivy ve všech automobilových třídách. Do roku 2030 bude nejméně 70 procent prodeje automobilů značky Volkswagen v Evropě připadat na čisté elektromobily, což je více než jeden milion vozidel. V Severní Americe a Číně dosáhne podíl elektromobilů nejméně 50 procent.
Jedinečné tvarové řešení modelů ID. Buzz a ID. Buzz Cargo – tedy Bus a Transporter – je inspirováno jejich předchůdci. „Ikona má hodně společného s jednoduchostí,“ říká Marco Antonio Pavone, vedoucí vnějšího designu značky Volkswagen. „Každé dítě dokáže několika liniemi načrtnout auto, jakým je T1. A když vidím ID. Buzz, mohu říct: Wow, tady se nám to opravdu povedlo.“ Roland Faller, vedoucí vnějšího designu značky Volkswagen Užitkové vozy, k tomu dodává: „ID. Buzz Cargo je nejen praktickým vozem pro přepravu nákladu, ale svým výrazným designem a vysokou úrovní funkčnosti také pozoruhodnou inovací.“
Již přední partie, která vyvolává při pohledu na vůz úsměv na tváři, ukazuje, jak silně oba nové modely využívají designovou DNA předchůdců. Kapota ve tvaru písmene V a velké, prominentní logo VW propůjčují přídi charismatický vzhled. Ten ještě umocňuje světelná lišta, která vzájemně propojuje přední světlomety. Rozdělení designu na horní a spodní zónu pokračuje na bocích i na zádi. Mimořádně nápadné to je v případě dvoubarevného lakování, které se dodává na přání jako další připomínka historického modelu T1.
Karoserie nového modelu Bulli ohromí svými pragmatickými proporcemi. Velká kola jsou posunuta co nejblíže k rohům karoserie, což umožnilo optimálně využít prostor nad kompaktním půdorysem. Součinitel aerodynamického odporu vzduchu, který je mimořádně důležitý pro hospodárnost elektromobilu, je u modelu ID. Buzz pouhých 0,285, zatímco u klasického modelu T1 to bylo 0,44.
Mimořádný význam mají také kola, která přesvědčí vlastním designovým stylem a současně jsou i důležitá pro hospodárnost vozu, a tím i pro jeho dojezd. Pro elektromobil jsou kola opravdu velmi důležitá. Musejí splňovat řadu technických požadavků. Prvním bodem je aerodynamika, druhým hmotnost. Speciálně u modelu ID. Buzz jsou kola, která vypadají jako jednodílná, ale ve skutečnosti se jedná o hybridní kola – složená ze dvou dílů, díky čemuž jsou velmi lehká. Tento druh kol nalézá své první uplatnění právě v modelu ID. Buzz.
Historicky daná identita
Bulli z roku 1950 – jeho přesné označení zní Typ 2 T1 – měl speciálně pro tento model vyvinutou, samonosnou karoserii s vnější délkou 4,28 metru a rozvorem náprav 2,40 metru. Modely ID. Buzz a ID. Buzz Cargo jsou o 40 centimetrů delší. Jejich základem je mnohostranná modulární elektromobilová platforma MEB koncernu Volkswagen. Rozvor náprav 2,99 metru je v rámci modelů na platformě MEB dosud nejdelší. Platforma svými kompaktními komponentami pohonu umožnila umístit přední kola daleko dopředu a řidiče posadit relativně vysoko v přední části vozu. Výsledkem je monolitická silueta s harmonicky integrovanou kapotou.
Přestože ID. Buzz nemá spalovací motor, který v konvenčních modelech často zabírá značný prostor, je v jeho přední části uloženo velké množství techniky od agregátu topení a klimatizace až po elektromechanický posilovač brzd. To vyžadovalo intenzivní koordinaci vývojových prací. V zóně, kde jsou uloženy světlomety, je velmi málo volného místa. Proto bylo náročné vytvořit jednolitou ke kolům přiléhající příď s minimálním převisem.
Stejně jako všechny modely ID. sází i ID. Buzz kompletně na LED diody. Na přání se dodává systém IQ.LIGHT. Tyto LED Matrix světlomety výrazně utvářejí identitu vozu. Cílem bylo vtisknout elektromobilu “lidský charakter”. ID. Buzz je členem rodiny ID., takže i u něj se spustí uvítací proces, jakmile se řidič přiblíží ke svému vozu ID. Buzz. Přitom to vypadá, jako by vůz otevřel oči a snažil se navázat oční kontakt.
Otevřený prostor
Čistota designu modelů ID. Buzz a ID. Buzz Cargo odpovídá genetickému základu klasického modelu T1, ovšem ve svébytné, moderní interpretaci. V interiéru je tato filozofie patrná například – stejně jako v modelu T1 – na rovných liniích přístrojové desky s přehledně nad sebou uspořádanými prvky. Tyto prvky jsou součástí chytrého konceptu ovládání s multifunkčním volantem a dvěma digitálními displeji.
Díky kompaktnímu elektrickému pohonu a sadě akumulátorů uložené v podlaze vozu vznikl „open space“ – prostorový koncept s velkorysou nabídkou místa, v němž jsou ještě více středem pozornosti lidé se svými potřebami. Řidič i cestující mají uvnitř k dispozici dostatek prostoru včetně velkého počtu odkládacích schránek a rozhraní. Přední sedadla v modelu ID. Buzz jsou – jak je pro Bulli typické – uložena v relativně vysoké poloze a vybavena loketními opěrkami. Vrcholná verze sedadel s nejširšími možnostmi nastavení byla oceněna za svou ergonomii organizací AGR (Aktion Gesunder Rücken).
Spojení luxusu a funkčnosti
Luxusní salonek s půvabem a elegancí. Interiér modelu ID. Buzz vyvolává dojem vysoké kvality, elegance a současně útulnosti. Velká pozornost byla věnována souladu funkčnosti, barev a materiálů. V interiérových paketech „Style“ dodávaných na přání korespondují barvy s lakem karoserie. Ozdobné prvky navíc zvýrazňuje studený odstín „bílá Electric“. Mimořádně atraktivní detail se nachází na obložení sedadel a bočních stěn pětimístné verze, kde jsou reliéfní, stylizované siluety modelu ID. Buzz. Desetibarevné ambientní osvětlení je v sériové výbavě, na přání se dodává varianta až s třiceti kombinacemi barev.
Stejně pečlivě pracuje tým také s osvětlením. Tým na základě konstrukčních dat na počítači testuje, jak bude světlo uvnitř vozu vypadat. Pokud se odráží na čelním okně, musí design přístrojové desky přizpůsobit tak, aby její povrch světlo pohlcoval a zákazníky nic nerušilo.
Při výběru materiálů pro model ID. Buzz hrála důležitou roli trvalá udržitelnost. Interiér se kompletně obejde bez kůže ze zvířat. Pro některé části čalounění se používá tkanina, jejíž vlákna se získávají recyklací PET lahví a plastů vylovených z moří a oceánů. Chrom nahradil lak se zrcadlovým povrchem a místo dřeva byla použita jeho napodobenina.