Závěr roku přinese největší letošní vlnu zprovozňování nových úseků. Do provozu půjdou dlouhé části D35 a D55, dokončí se D1 mezi Říkovicemi a Přerovem. Celkem se dálniční síť v roce 2025 rozroste o 66,7 kilometru; s předchozími třemi lety to dává 213,9 kilometru nových úseků.
Prosincový finiš letos potáhne D35, která spojuje Moravu s východními Čechami. Otevře se pět navazujících staveb v souhrnné délce 32,7 km. Jako první přijde na řadu ve čtvrtek 20. listopadu úsek D35 Křelov – Slavonín (2. etapa) v Olomouckém kraji. V úterý 16. prosince budou následovat královéhradecké Hořice – Sadová – Plotiště (1. etapa) a souběžně část Vysoké Mýto – Džbánov. Ve čtvrtek 18. prosince se přidá pardubický úsek Janov – Opatovec.
Západní Čechy mají splněno už od září: karlovarská D6 se letos rozrostla o 14,4 km díky obchvatům Hořoviček a Hořesedel. Na Moravě se v pátek 19. prosince prodlouží D55 o 7,6 km mezi Olomoucí a Kokory; už v úterý 9. prosince bude průjezdný nový most na úseku Napajedla – Babice. A symbolickou tečku za rokem i za dlouho očekávanou modernizací udělá D1: v pátek 19. prosince se otevře poslední chybějící část Říkovice – Přerov, čímž bude nejstarší a nejdelší česká dálnice kompletní.

Výhled na další roky zůstává ambiciózní. V období 2026–2029 je připraveno k otevření 264,3 km nových dálnic, přičemž už v roce 2026 má řidičům začít sloužit 42,6 km. Na severu se zprovozní 1. etapa přeshraničního napojení D11 u hranic s Polskem v délce 3,3 km. Dále přibude 13,2 km na D35 (mimo jiné Sadová – Plotiště, 2. etapa a Ostrov – Vysoké Mýto včetně tunelu Homole). Jižní Čechy čeká dvojice staveb na D3 (Kaplice nádraží – Nažidla, 1. etapa 5,8 km a Nažidla – Dolní Dvořiště, státní hranice 3,5 km). Do provozu půjde také 2. část D49 mezi Hulínem a Fryštákem a rozšíří se D7 v oblasti MÚK Slaný-západ – Kutrovice.
Kontext k letošku doplňuje už dříve ohlášené dokončení středočeských úseků D6 a probíhající přestavba křižovatky D1/D2 Brno-jih s budoucím rozšířením D1 na 3+3 pruhy mezi Kývalkou a Holubicemi. Tyto stavby mají ulevit exponovaným tahům a připravit kapacitní rezervu pro další růst dopravy.
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR




























