Na mezinárodním autosalonu v Ženevě vystaví Škoda Auto modely Fabia a Fabia Combi s novým tříválcovým motorem TSI o objemu 1.0 litru. Ten je přímým nástupcem agregátu 1.2 TSI a přináší celkově modernější a efektivnější koncepci. Při snižování spotřeby a emisí hraje důležitou roli hmotnost. Díky kompaktní konstrukci a klikové skříni z hliníku je novinka o 10 kg lehčí než předchůdce. Zapracovalo se také na celkovém vyvážení všech komponentů, takže nebylo potřeba instalovat vyvažovací hřídele, jak tomu je u tříválců zvykem. Dalším pokrokem je olejové čerpadlo s proměnlivým dávkováním a turbodmychadlo s plnicím tlakem až 1,6 baru a integrovaným mezichladičem stlačeného vzduchu do sacího potrubí.

Tříválec 1.0 TSI 70kW (95k)
Základní varianta je dodávána s manuální pětistupňovou převodovkou a pohonem předních kol. Ve srovnání s motorem 1.2 TSI se projeví dynamičtější chod, který má pozitivní vliv na jízdní vlastnosti Fabie a Fabie Combi. Točivý moment sice zůstal beze změny, ale výkon narostl o 6 koní a maximální rychlost se zvýšila o 3 km/h na 185 km/h (u verze Combi ze 185 na 187 km/h ). Zrychlení z 0 na 100 km/h se zlepšilo o 0,3 s na 10,6 s (u verze Combi z 11 na 10,8 s). Hodnota pružného zrychlení z 60 na 100 km/h zůstaly stejné. Majitele jistě potěší snížení spotřeby paliva ze 4,6 l/100 km na 4,3 l/100 km a pokles emisí ze 105 g CO2/km na 99 g CO2/km.

Tříválec 1.0 TSI 81 kW (110 k)
Silnější varianta je v nabídce buďto s klasickou šestistupňovou manuální převodovkou, nebo sedmistupňovým automatem DSG, který z nového motoru vytěží maximum. Ve srovnání s výkonnějším provedením motoru 1.2 TSI vzrostl točivý moment ze 175 na 200 Nm a s tím také akcelerace z 0 na 100 km/h na 9,5 s (u verze Combi na 9,6 s) a maximální rychlost dosáhla hranice 196 km/h (u verze Combi 199 km/h). Pružné zrychlení z 60 na 100 km/h se zlepšilo o 2,4 s (u verze Combi o 2,6 s) a akcelerace z 80 na 120 km/h se zkrátila dokonce o 3,9 s (u verze Combi o 4,1 s). Spotřeba paliva přitom klesla u obou karosářských verzí vybavených manuální převodovkou o 0,1 litru na 4,5 l/100km s emisní hodnotou 104 g CO2/km.

Multimedia a bezpečí
S inovovanou řadou Fabia a Fabia Combi přichází také celá řada prvků, které byly dosud k dispozici ve vyšších třídách. V základu tak poskytuje šest airbagů, elektronickou kontrolu stability, elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS+ a od výbavy Ambition také řadu bezpečnostních asistentů. Mezi ně patří Front Assist s funkcí nouzového brzdění. K vozu je dále dostupný adaptivní tempomat pracující do rychlosti 160 km/h, multikolizní brzda, identifikace únavy řidiče Driver Alert, omezovač rychlosti a asistent rozjezdu do kopce. Pro český trh je zároveň standardem elektronická kontrola tlaku v pneumatikách.

Z komfortních prvků disponuje nabídka modelu například bezklíčkovým vstupem do vozu a startováním KESSY, předními i zadními parkovacími senzory a dokonalého pohodlí za snížené viditelnosti dosáhnete s dešťovým senzorem a světelným asistentem. V případě zvolení multimediálního zařízení Amundsen budete mít k dispozici datové připojení pomocí integrované SIM karty. S její pomocí zpřístupníte služby Care Connect, kdy pomocí stisku tlačítka kontaktujete linku při poruše a nehodě. K dispozici je také rozšířená konektivita s mobilním telefonem přes rozhraní Smart-Link+ a dokonalý přehled o stavu vozu získáte s aplikací Škoda Connect. Těmto možnostem jsme se podrobněji věnovali v příspěvku o modernizované Škodě Rapid a Rapid Spaceback.

Nová Škoda Fabia a Fabia Combi budou na českém trhu k dostání s motorem 1.0 TSI ve výbavách Active, Ambition i Style. Navíc dorazí také akční model Trumf a sportovně laděné provedení Monte Carlo.




























