Školení

Alternativní pohony v praxi 2021 – Zámek Štiřín

>Redakce Redakce
14 června, 2021

Zámek Štiřín, 8. června 2021

 Ekologické pohony v praxi

 S ekologickými novinkami se od loňského roku doslova roztrhl pytel. Pro čtenáře časopisu Business Car jsme na zámku Štiřín uspořádali testovací den zaměřený právě na alternativní pohony, abychom jim pomohli zorientovat se na trhu a novinky vzájemně porovnat.

Celodenní akci alternativních pohonů přálo nejen počasí, ale i rozvolnění pandemických omezení. Čtrnáct automobilek přivezlo k testování více jak padesát automobilových novinek a účast hostů hravě překonala předešlé ročníky.

Součástí dne byl blok přednášek zaměřených na elektromobilitu, ceny paliv, novinky na trhu a související služby. Účastníci se těšili i na testování, kdy šly klíčky doslova z ruky do ruky a na některé vozy se stály fronty. Trpělivostí se musel obrnit každý, kdo chtěl vyzkoušet například futuristické Audi e-tron GT, nebo žhavou novinku domácí značky Škodu Enyaq. Pořádný balík vozů přivezla do Štiřína Kia a Mercedes-Benz, kde nechyběl ani užitkový e-Sprinter. Značnou pozornost na sebe poutal Hyundai Nexo, coby jediný zástupce vodíkového pohonu. SEAT prezentoval své stěžejní modely Tarraco a Leon s plug-in hybridním pohonem a stánek Volkswagenu zaplnily elektrické novinky ID.3 a ID.4. 

Pandemie změnila myšlení fleetových manažerů

Jan Jandečka z Fleet Consulting Group se ve své přednášce věnoval vlivu koronavirové pandemie na firemní flotily a na rozvoj elektromobility. Vedle výhod ale Jan Jandečka upozornil i na stinné stránky elektropohonů. V rámci firemních flotil proto spalovací motory rozhodně neřekly poslední slovo. Verze na stlačený zemní plyn tak dál vede v oblasti TCO. Je však pozitivní, že výběr alternativních pohonů je stále pestřejší, nic méně výrazně se mezi sebou liší právě v oblasti TCO. Pro firmy je tedy důležité druh pohonu pečlivě zvážit. Řada firem proto využívá nezávislých konzultací s nestrannými odborníky. Finální rozhodnutí budou výrazně ovlivňovat také přísnější emisní limity. Zejména nadnárodní společnosti jsou již dnes omezovány maximální výší emisí ve fleetu.

„Setkáváme se s bizarními situacemi, kdy není problém v ceně ani výbavě manažerských vozů, ale limitech CO2 a musíme kalkulovat s menšími, nebo hybridními pohony. Další stránkou je postupné zavádění bezemisních zón v Praze, což pro lidi pracující v centru představuje problém“, poukázal na aktuální situaci Jan Jandečka.

Automobilka jako dodavatel služeb

Se změnou produktového portfolia se transformují také automobilky. Ty se nesoustředí už na pouhý prodej vozidel, ale mění se na poskytovatele služeb. S rostoucím počtem elektromobilů a plug-in hybridů se zvyšuje také potřeba řidičů své vozy nabíjet. Automobilka Kia proto majitelům nových vozů poskytuje jednotnou nabíjecí kartu, s níž mohou za zvýhodněné ceny dobíjet na nabíječkách třech největších českých dodavatelů. Kartu obdrží každý nový majitel externě nabíjitelného vozu až do konce září.

„Nátlak na změnu flotily mívá dvě varianty – metodu cukru ve formě státní podpory a biče, kdy budou fleety stejně jako automobilky nuceny plnit stanovené emisní limity a čistě spalovací pohony budou dále znevýhodňovány.“, komentoval blízkou budoucnost Jakub Řehounek.

V posledních letech Kia výrazně navýšila počet ekologických automobilů. Již v roce 2016 jsme si mohli koupit čistě elektrický Soul a později se k němu přidal model Niro, který je dnes dostupný také s hybridním a plug-in hybridním pohonem. Plug iny jsou zastoupeny praktickým Ceedem SW, crossoverem XCeed a velkým SUV Sorento.

Nezávislé elektrické topení a nový wallbox

 Webasto se přidalo k trendu elektromobility. V jeho portfoliu se tak nově objevují vysokonapěťová topení pro plug-in hybridy a elektromobily. Jedná se o alternativu ke klasickému palivovému topení o shodném výkonu 2 až 3 kW.

Webasto je rovněž dodavatelem kvalitních nabíjecích wallboxů. „Zatím se soustředíme na domácnosti a firmy, kterým nabízíme tři typy wallboxů, neděláme rychlonabíjecí stanice, nebo velké veřejné nabíječky. Většinou klienti poptávají výkony 11 a 22 kW v závislosti na palubní nabíječce daného vozu. V červnu bude k dispozici nový model se vzdáleným přístupem a rozšířenými možnostmi sledování procesu dobíjení. Cena by se měla dostat pod 30 000 Kč včetně DPH“, vysvětluje Jiří Škopek.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit