Fordy Puma a Kuga prošly modernizací, která sice na první pohled není vidět, ale zásadně ovlivňuje užitnou hodnotu. Také poměrem ceny a výbavy patří k největším lákadlům v segmentu. Navíc každý model vyniká ve specifickém ohledu.

Poptávka po segmentu SUV je stále silná. Modely Kuga a Puma tvoří 70 procent prodejů Fordu. Puma kompaktnějšími rozměry a dynamickým charakterem boduje v jižní Evropě, zatímco Kuga je žádanější spíše na severu. V České republice je poměr vyrovnaný.
Oba modely prošly kondičním faceliftem, ale na první pohled to není patrné, což je záměr. Jedinou technickou inovací je odstranění mlhovek Pumy, jejichž funkci přebírají příplatkové Matrix LED světlomety, které jsou schopné upravovat světelný paprsek dle okolního prostředí.

To samé se týká také Kugy. Ta vzhledem ke dvěma hlavním segmentům poskytuje kvalitnější osvětlení a propracovanější systém stínění okolních vozidel při použití dálkových světel. Zatímco Puma využívá pouze kameru, Kuga čte profil silnice i z mapových podkladů na vzdálenost 800 m a podle toho nastavuje světelný kužel. Technika ideálně osvětluje také křižovatky, kruhové objezdy i detekované chodce a cyklisty.
Kuga se zvenčí změnila o malinko více, zejména v rámci outdoorové výbavy Active X přinášející jiné pružiny, o 10 mm větší světlou výšku, ochranné oplastování a stříbrné lišty na obou náraznících. Zároveň si jako jediná ponechala mlhovky.

Naopak v interiéru prošla rozsáhlejším přepracováním Puma. Na první pohled si všimneme nového volantu tvaru zakulaceného čtverce. Za ním se nachází 12,8palcový digitální štít a nejnovější infotainment SYNC 4 s úhlopříčkou 12 palců, kam se nastěhovalo i ovládání klimatizace a vyhřívání sedadel. Mezi další novinky patří podpora 5G připojení a bezdrátové zrcadlení chytrých telefonů. Z ergonomického hlediska potěší posuvná loketní opěrka s úložnými prostory. Její pozice je ale dost vysoko a často o ni zavadíte loktem během řazení, zejména s manuální převodovkou. Automat si ponechává tradiční páku, zatímco ostatní modely přecházejí na kruhový elektronický ovladač. Zajímavým prvkem je soundbar značky Bang&Olufsen tvořící stínění přístrojového štítu.
Vnitřek Kugy má volant v tradičním pojetí, ale vzhledem k předpokladu cestování na delší vzdálenosti nabízí sedadla s certifikací AGR nastavitelná v 18 směrech s pamětí, a to včetně pozice zpětných zrcátek. Příjemné je přívětivější ovládání klimatizace i podélný posun zadní lavice, který vytvoří více než metr místa pro nohy, nebo přidá 140 l k zavazadlovému prostoru.
Přidaná hodnota
Cenově Puma poskočila o schod výše na akční cenu 499 900 Kč, ale zato je lépe vybavená. Nyní bere za samozřejmost full LED světlomety, dvouzónovou klimatizaci, systém SYNC 4 s aktualizacemi vzduchem, couvací kameru a automatické stěrače. Nově si lze připlatit za 360° kamerový systém, protikolizního asistenta během couvání a prediktivní tempomat. Připlatit si musíte pokud chcete elektricky sklápěná zrcátka.

Kuga začíná s motorem 1.5 EcoBoost 110 kW na ceně 649 900 Kč. Nejlevnější hybrid pak vychází na 751 900 Kč. Tam se loni nedostala ani zmíněná patnáctistovka, což z něj dělá jeden z nejzajímavějších hybridů na trhu.
Do zatáček dravě
Na testovací jízdu jsme zvolili Pumu ve výbavě ST-Line, s nejoblíbenějším motorem 1.0 EcoBoost s 92 kW a manuální převodovkou. Díky mild-hybridní technice zvládá litr plynulou jízdu se spotřebou kolem 5 l/100 km. Když se chcete bavit, potěší jeho točivost a ochota poskytnout plný výkon, který je pro většinu uživatelů dostačující i pro dynamickou jízdu po okresce. To vše stále se spotřebou kolem 6 l/100 km.

Největším překvapením je podvozek. Puma se nebojí nájezdu do zatáčky vyšší rychlostí, doslova se zahryzne do vytyčené stopy a pevně ji drží. Jistota na silnici je mimořádná i na nekvalitním povrchu, kde bravurně potlačuje odskoky na záplatách. Celkový zážitek umocňuje přesné a komunikativní řízení. Přitom Puma zůstává komfortní pro každodenní použití a je velmi dobře odhlučněná. Částečně jde o efekt linie ST-Line, která potěší i anatomickými sedadly se semišovým čalouněním.
Litrový motor můžete mít také se 114 kW ve spojení s automatem. Vrcholná Puma ST nabídne 125 kW. Mimochodem, Puma má jeden z nejmenších příplatků za automatickou převodovku. Díky tomu ji volí přibližně polovina zákazníků. Výhledově přijde také elektrická verze, která si ponechá oblíbený mega box pro znečištěné předměty v zavazadlovém prostoru.
Ekologický tahoun
Kuga je třetí rok v řadě nejprodávanějším plug-in hybridem v Evropě. To ale neplatí pro český trh, proto jsme zvolili lokálně oblíbenější hybrid založený na robustním čtyřválci Duratec o objemu 2.5 litru s výkonem 132 kW. Tato hodnota sice papírově klesla, ale Ford přidal soustavě na točivém momentu, takže celková dynamika se zlepšila.

Hlavní výsadou hybridu je maximální zapojování elektrického pohonu. Trasu složenou z dálnice a okresek o celkové délce 80,7 km jsme ujeli se spotřebou 4,8 l/100 km s podílem bezemisní jízdy 33,3 km. Fordu se také povedlo naladit podvozek na příjemně komfortní notu bez poskvrnky jeho tuhosti a stability při svižnější jízdě.
Největší předností v segmentu je tažná síla hybridu s pohonem všech kol a plug-in hybridu díky nové převodovce. Jako jediní si nechají zapřáhnout přívěs do hmotnosti 2100 kg. Pro větší komfort naleznete v infotainmentu seznam úkonů pro správné zapojení a speciální režim navigace, který po zadání rozměrů přívěsu (až 10 profilů) přizpůsobí trasu, aby se řidič nedostal do úzkých. Kuga také pozná, jestli je veškeré osvětlení funkční.




























