V posledních letech Renault soustředil aktivity zejména na segmenty B a C. V segmentu D naposled působil s Talismanem, jehož výroba skončila v únoru roku 2022. Globální podíl této třídy ale v posledních čtyřech letech vzrostl ze 14 na 16 procent, což přimělo Renault k návratu. Nikoho také nepřekvapí, že právě sem často míří fleety prahnoucí po manažerských vozech.
Nedávno se do luxusních vod vydal nový Espace a nyní jej následuje vlajková loď Rafale. Jeho název i aerodynamický tvar ve stylu SUV-kupé odkazuje na rok 1933, kdy Renault koupil výrobce letadel Caudron. A ve stejném roce model C460 Rafale překonal vzdušný rychlostní rekord s hodnotou 445 km/h.
Soustavné vylepšování
Čtyřkolové Rafale ale tak rychle nejezdí, ale zato je stejně inovativní. Stejně jako Espace stojí na platformě CMF uzpůsobené pro všechny typy hybridizace. Z počátku bude dostupný pouze full hybrid E-Tech 200 složený ze tříválce 1.2 litru o výkonu 96 kW, 50kW elektromotoru a 25kW startér-generátoru umístěný ve skříni převodovky. Ta má 4 rychlosti pro motor a 2 pro elektromotor a dokáže pracovat až s 15 kombinacemi dávkování výkonu na kola. Baterie si vystačí se skromnou kapacitou 2 kWh.

Pohonná soustava je nově vyvinutá a vzhledem k dílčím úpravám je propracovanější než v Espacu. Jelikož dominantní pozici hraje elektromotor, vystačí si Rafale se 4,7 l/100 km, takže 55 litrů paliva mu vystačí na 1100 kilometrů.
Pro milovníky výkonu
Identický základ bude mít i připravovaný plug-in hybrid s výkonem 220 kW. Výkon spalovacího motoru naroste na 110 kW a přibude 100kW elektromotor na dané nápravě. Adekvátně naroste kapacita baterie na 22 kWh. Zatím ji bude možné nabíjet pouze střídavým proudem přes 7kW palubní nabíječku. Nabízen bude ve výbavě Esprit Alpine a speciální Atelier Alpine. Ta se bude odlišovat 21 palcovými koly, saténovým modrým lakem a černými detaily karoserie.
Jistější a hbitější
Dalším rozdílem oproti Espacu je rozšířený rozchod o 20 mm, takže Rafale obouvá kola široká 245 mm, která mu dodávají více stability a trakce. Zcela nový je také podvozek, který ve srovnání s Australem redukuje náklony o 10 procent účinněji a reaguje o 30 procent rychleji.

Zatím je na pasivních tlumičích, provedení Atelier Alpine dostane adaptivní podvozek. Když jsme u kol, je zde možnost (Esprit Alpine v základu) natáčení všech kol, které dramaticky zlepšuje agilitu ve městě. Průměr otáčení 10,4 metru je shodný s Cliem.
Hra designu i techniky
Zvenčí Rafale zaujme okázalou přídí s maskou tvořenou nakloněnými diamanty se 3D efektem. Hlavní světla mají full LED techniku a za příplatek lze mít nejnovější generaci matrixových LED světel se zvýšeným počtem světelných segmentů. Grafika zadních světel se pro změnu nechala inspirovat čínskou skládačkou Tangram.
Prim v neprémii
Koncepčně vychází interiér z Espacu. Prozrazuje to praktická středová konzole s velkými úložnými prostory a indukční nabíječkou, i digitální panel s 12,3palcovým štítem doplněným head-displejem a 12palcovým infotainmentem Open R-Link pracujícím na platformě Google. Nabízí přes 50 aplikací včetně těch, které většinou využíváme v telefonu přes Android Auto.

Díky integraci do palubního systému zde služby Google (první použití v neprémiovém segmentu) fungují rychleji a není vyžadován Google účet z telefonu. Dalším přínosem je rozšíření hlasového asistenta na 70 různých povelů.
Chytrá řešení
Zajímavostí je panoramatická střecha Solarbay s nastavitelnou průhledností a čtyřmi úrovněmi zastínění. Dekor výbavy Techno využívá korek, zatímco Esprit Alpine přináší stylovou břidlici. Ekonomicky špičková sedadla jsou standardem, sportovnější verze má však atraktivnější čalounění s vysokým podílem recyklované alcantary a podsvícenými logy „A“ na opěradlech.

Z praktických inovací je nejzajímavější modulární loketní opěrka vzadu nabízející držáky na kelímky, odkládací poličku, USB porty a držáky telefonu i tabletu. Mimochodem, vzadu je 302 mm místa pro nohy a od sedáku ke střeše to je 880 mm. Místa je zde více než dostatek. Objem zavazadlového prostoru činí 530 až 630 litrů.
Dalším chytrým řešením je tlačítko My Safety nalevo pod volantem. Zde si nastavíte, které asistenty chcete vypnout a které ponechat aktivní, a to jedním stiskem. Rafali nabízí celkem 32 asistentů včetně sebejisté částečně autonomní jízdy.
Jistota v rukou
Po usednutí za volant je třeba si zvyknout na nové uspořádání páček a voliče převodovky, ale tento koncept se stále vyvíjí, takže v Rafale je mnohem přívětivější. Nové SUV je celkově hodně tuhé, takže v zatáčkách dobře maskuje vyšší těžiště, ale o to víc pocítíte nekvalitní povrch silnice. Pohon upřednostňuje elektromotor a díky solidnímu odhlučnění o sobě dává tříválec vědět jen při plné akceleraci. Celá soustava je velmi dobře sladěná. Například během řazení vykryje prodlevu startér generátor. Výsledkem je plynulá jízda bez škubání. Chvalitebná byla i spotřeba v kombinovaném provozu lehce nad 6litry na 100 km.

Prodej Renaultu Rafale odstartuje v září s cenovkou 999 000 Kč za výbavu Techno. První vozy dorazí k zákazníkům ještě letos. Na každý vůz dává Renault záruku 5 let nebo 150 000 km.

Prezentaci doprovázela akrobatická show Lukáše Pařízka, reprezentanta České republiky a vicemistra Evropy v letecké akrobacii.
Dobré i pro prezidenta
Dne 14. července 2024 se prezident republiky zúčastnil tradiční vojenské přehlídky z Elysejského paláce na Avenue de Friedland ve vozidle, které bylo speciálně vybaveno tak, aby splňovalo požadavky prezidentské funkce.

Technologický a vysoce výkonný Renault Rafale, který dostal Elysejský palác k dispozici, má barvu karoserie Nocturnal Blue", masku chladiče zdobenou odstupňovanou vlajkou v barvě trikolóry, odnímatelné držáky na praporky, modré, bílé a červené křídelní znaky na předních dveřích a speciální 20palcová kola.




























